جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ترافیک کرج چالشی عینی است


ترافیک کرج چالشی عینی است
ترافیک شهر کرج برای هر شهروند کرجی کاملا امری مشهود و واضح است و شهروندان همه روزه با این چالش عینی برخورد دارند و متأسفانه روزبه‌روز بر شدت آن افزوده می‌شود. اگر سری به خیابان قزوین که همان خیابان اصلی کرج به شمار می‌رود، بزنیم، این مشکل کاملا در این خیابان به چشم می‌آید چراکه با توجه به اهمیت و موقعیت اساسی و حساس این خیابان و اکثر ترددهایی که در این مسیر انجام می‌گیرد از نکاتی است که می‌بایست توجه ویژه‌ای به آن داشت.
حال با اینکه شهرستان کرج دارای موقعیت استراتژیک از نظر جغرافیایی و سیاسی و اقتصادی و گذشته از اینها مقوله‌ مهم فرهنگی است و دیگر اینکه نزدیک بودن و یا به تعبیری چسبیدن این شهرستان بزرگ به پایتخت عاملی است که بر موقعیت جغرافیائی و سیاسی و همچنین اقتصادی آن بیش از پیش می‌افزاید. لذا در پیکره‌ی این شهر می‌بایست تغییرات اساسی و حیاتی را گنجانید. البته تاکنون مسئولین امر نیز در توسعه و بالندگی این شهرستان با توجه به ارتباط موضوعی و بدیهی آن با پایتخت در کندوکاو و تلاش مضاعف بوده و در ختام اخذ نتیجه مثبتی که در کارنامه آنان هست مؤید این مدعاست و البته اما کافی نیست چراکه منبعد در سطح مهار کردن ترافیک شهری و سروسامان دادن به بافت شهر کلیه‌ی فعالیت‌ها و انرژی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که برای بلندمدت و حتی کوتاه مدت در این شهر انجام گرفته و می‌گیرید، بی‌شک نتیجه‌ای چشم‌گیر و درخور توجه را می‌طلبد. چه اینکه در پیشرفت هر شهری ابتدا تصفیه‌ی غبار ترافیک بر چهره‌ی آن شهر امری ضروری است و تا این غبار زدوده نشود، هوای پاک را شهروندان جهت فعالیت استشمام نخواهند کرد.
بنابراین قطع نظر از اینکه چه کسی و یا چه کسانی در ایجاد و گسترش ترافیک مقصرند و یا چه برنامه‌هایی را به اجرا نگذاشته‌اند و بدون تعصب و جانبداری باید به قضیه نگاه کرد که شاید تنها مسئولین امر، بلکه عموم مردم نیز در به وجود آمدن این معضل مدخل و همچنین در رفع آن نیز سهیم هستند و جهت برون رفت از این موضوع کنش برانگیز نیاز به یک انقلاب فکری در بطن جامعه کرج به چشم می‌خورد که با وحدت همگانی و تفاهم درعمل این انقلاب می‌تواند تحقق یابد.
اما در عین حال نقش اول را باید به پای مسئولین شهرداری اعم از شهرداری و شورای شهر کرج گذاشت که برای رفع مشکلات شهری، دارای اختیار و صاحب نظر و اندیشه‌اند و اصول و قواعدی را دولت در پیش و روی آنان گذاشته است.
لذا استارت و بقولی سکوی پرتاب ابتدا بدست صاحبان امر بایستی زده و پرتاب شود و بعد در کنار آن، هم فکری و مساعدت شهروندان برای رسیدن به مقصد و نتیجه دادن لحاظ گردد. حال در بافت مهندسی- شهرسازی کرج در خیابان قزوین می‌بایست طرح‌هائی را ارائه داد تا از شدت ترافیک کاسته شود، چون اغلب حمل و نقل خودروهای سواری در این خیابان انجام می‌پذیرد و شامل خودروهایی می‌شود که اکثرا شخصی و یا تاکسی‌های مسافرکشی هستند و به هیچ وجه ممکن ممانعت از عبور و مرور آنها به صلاح نیست. به نحوی که اکثراً از ساکنین شهر محسوب می‌شوند و دوم اینکه امرار معاش خود را از این طریق تأمین می‌نمایند و دیگر برای حمل و نقل شهروندان از ابزار لازم و ضروری به شمار می‌آیند و نکته دیگر تغییر و تحول در عرض کوچک خیابان جهت عریض‌تر کردن آن نیز امکان‌پذیر نیست، چراکه ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی و تجاری و بازارها و امکانات رفاهی، همگی یا در جلوی خیابان و یا اینکه در همین محیط قرار گرفته‌اند و علاوه بر اینها شهرداری و حتی دولت، وسع پرداخت ارزش ریالی به صاحبان عمارت‌های جلوی خیابان را ندارد و چنانچه این امر که امکانش بسیار ضعیف است انجام پذیرد در تخریب و جابجایی و حتی انتقال ادارات دولتی و شرکت‌ها و غیره به مکانهای دیگری نیز زمان زیادی را می‌برد و در مجموع با این تفاسیر شهر دچار بحران شدید می‌شود که از حالت اولیه آن بدتر خواهد شد و عمدتا مسئولین نیز درصدد این کار و عملی کردن آن نبوده و نیستند، اما هیچ کار مبهمی که با بینش و عقل صحیح انسان آشکار نشده، نیست، بلکه انسان‌ها همیشه در اداره‌ی زندگی به توفیقات محرز و شایان توجهی دست یافته‌اند که روز‌به‌روز بر این توفیقات افزوده می‌شود و جهان توسعه یافته تابلوئی مدون و عینی است.
لذا همانطور که مسئولین در تلاش و کوشش جهت برون رفتن از این معضل بزرگ هستند باید از دیدگاه‌های صاحب نظران نیز استفاده بهینه نمایند و طبعا باید توجه شایانی را به نظر قلم‌ها داشته باشند، چون سالهاست که در جراید برای رفع معضلات و شناخت آسیب‌های شهری از پا نایستاده‌اند و تلاش مضاعف هستند. در جهت رسیدن به نتیجه‌ای که بتوان در روحیه‌ این معضلات و آسیب‌ها مؤثر واقع افتد.
فی‌الحال آنچه که بر زبان قلم می‌آید و گفتن آن را جایز می‌پندارد و البته در حد و حوزه‌ی توانایی خود آن را می‌توان مدنظر داشت اینست که برای مهار کردن ترافیک شهر کرج با چندین راه‌حل منطقی و اصولی می‌شود از شدت این معضل کاهید. خیابان اصلی کرج یک شاه راه بشمار می‌آید و به تعبیری می‌توان گفت راه‌های شرقی و جنوبی و غربی همگی باید در این مسیر و یا مسیرهای دیگر طی طریق نمایند که البته هر فردی جهت پاره‌ای از نیازهای خود می‌بایست به مرکز شهر بیاید و از آنجا نیاز خود را برطرف نماید که این عامل با اینکه بسیار ضروری است اما در تراکم ترافیک نیز تأثیر بسزایی می‌گذارد. در غرب شهر نیز کلیه‌ی ماشین‌ها از جاده قدیم قزوین وارد شهرستان کرج می‌شوند که بیشتر این ماشین‌ها در خیابان اصلی وارد شهر کرج شده و به ترافیک شهر می‌افزایند که چنانچه در همان اوایل شهر راهنمایی و رانندگی کنترل کامل داشته باشد و نیروهای پلیسی را در آنجا مستقر نماید و کلیه‌ی خودروهای غیرشهری و شهرستانی اعم از سبک و سنگین را به اتوبان قزوین هدایت کند، در ترافیک شهر اقدام مثبتی را انجام داده‌ایم و در شرق شهر نیز باید به همین منوال عمل گردد یعنی به استقرار نیروی پلیس در اول شهر از ترافیک درون شهر بکاهیم و در جنوب شرقی نیز که بیشتر به شهرهای حومه کرج و ماشین‌های مربوط به شهرستان که از اتوبان ساوه وارد کرج می‌َشوند، باید با هماهنگی نیروی انتظامی و اداره‌ی اجرائی یعنی راهنمایی و رانندگی از شدت ترافیک کاسته شود و جاده‌های نوینی را در این مناطق ایجاد نمائیم که ارتباط و تداخل ترافیک به داخل شهر کرج کمتر شود.
دوم اینکه نیاز به احداث اتوبان و یا کمربندی در حاشیه شهر چنانچه شرایط آن در روحیه بافت شهری و اجرائی میسر باشد،‌ احساس می‌گردد که آنهم به خاطر مشکلاتی است که در عدم تغییر درونی شهر بایستی انجام پذیرد.
سوم اینکه باید راه‌آهن شهری را توسعه داد و این کار در اقصی نقاط شهرستان کرج که احساس ترافیک در آنجا بیشتر به چشم می‌خورد، انجام پذیرد و اولین استارت آن نیز در قسمت ۴۵متری (گلشهر) زده شده که تقریبا در مهار کردن ترافیک بی‌تأثیر نبوده است و همچنین اجرای طرح مفید و سازنده‌ی راه‌آهن تهران- هشتگرد که در کنار کوه‌های البرز و در دل این کوه‌ها باید عبور کرده و در نتیجه به شهرستان هشتگرد خاتمه یابد که این طرح نیز تأثیر قابل توجهی را در مهار ترافیک شهرستان کرج خواهد داشت.
چهارم باید دولت شرایط و امکانات را برای شهرستان‌ها مهیا نماید و با رفع بیکاری که شعاریست کهنه و فرهنگ تورم در بطن جامعه می‌توان ترافیک و ازدیاد جمعیت را در تهران و شهرستان کرج و حتی شهرهای دیگر استان تهران کاهش داد که این امر در ترقی و تعالی کشور آنهم از لحاظ فرهنگی و سیاسی اهمیت چشم‌گیری دارد و از هجرت مهاجرین به شهرستان کرج و تهران می‌کاهد، اما ایجاد این شرایط و لوازم در عقیده و تصمیم مهاجرین در شهرستان کرج به هیچ وجه تأثیرگذار نیست، چراکه این افراد با فرهنگ و آداب و رسوم این شهر آشنا شده‌اند و دیگر امکان برگشت برایشان به دلایل مختلفی که مشهود است امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید در رفع این مشکل درداخل شهرستان و با دادن راهکارهای درست و آنهم در عمل به مسئله نگریست و با صرفه‌جویی از بودجه‌های داده شده، می‌توان آنها را در راه خدمت به بافت جغرافیایی شهرستان بکار بست و افراد متخص و کارکشته و مجرب را به هر قیمتی که شده وارد عرصه عمل نمود که با این کار می‌توان نتیجه معقولی را گرفت.
پنجم اینکه باید فرهنگ درستی را به اجرا درآورد که در آن نکاتی اعم از رعایت حقوق همدیگر در حمل و نقل، سوق دادن مردم جهت استفاده از پل‌های هوائی که آنهم به دست نیروی انتظامی و با اقتدار و تعیین قوانین و هشدار لازم این دستگاه می‌تواند عملی شود، ایجاد کردن شغل برای افراد که اکثر قریب به اتفاق رانندگان در شغل خویش نیستند و بلاجبار به این کار روی آورده‌اند که به تعبیری یکی از اساسی‌ترین امور در مهار کردن بحران بیکاری است، خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان جاده‌ای شهرستان کرج و حتی تهران. احداث پل‌های روگذر و زیرگذر و بررسی مکان‌هایی که در این خیابان‌های دیگر شهر کرج شرایط ایجاد پل را دارند که چنانچه این پل‌ها در سه‌ راه‌ها و چهارره‌ها پس از بررسی کامل زده شوند، قطعا در امر ترافیک مؤثرند و برآورده کردن خواسته‌های مردم که چنانچه این امر عملی شود«دولت در توانستن»قدرت بیشتری را بدست می‌آورد به طوری که می‌تواند به مرحله‌ی خودباوری برسد و کلیه این نکات در ظرفیت اجرائی دولت و شهرداری تابع بوده و تنها با صبر و پشت کار و اداره‌ی راسخ و وجدان کاری این نکات رنگ عمل را به خود احساس خواهند کرد. نتیجه اینکه قلم‌فرسائی اگر چنانچه جهت یادگیری و یاد دادن باشد که البته همیشه هدف قلم همین بوده و هست، بی‌شک در فرتوت شدن آن ضرری نکرده‌ایم، اما اگر مسئله عکس این باشد نه تنها ضرر کرده‌ایم بلکه خسران آن نیز از جنس جبران‌ناپذیر خواهد بود.
با اتکال به خداوند منان روزهای نورانی این طلوع بی‌بدیل را گرامی می‌داریم و خون شهدای آن را آبی نفیس در پای نهال‌های جامعه قلمداد می‌کنیم و تقارن عاشورای حسینی را با این عاشورا به پرچمداران نهضت آزادی و آزادگی تسلیت عرض می‌نمائیم و به احترام آن دست عمل را در دست همدیگر می‌گذاریم تا بتوانیم شعارهای انقلابی را بیش از پیش برای جامعه خود و جوامع جهانی به اثبات برسانیم.
عابدین پاپی


همچنین مشاهده کنید