جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


کمک‌ به‌ حل‌ معضل‌ ترافیک‌


کمک‌ به‌ حل‌ معضل‌ ترافیک‌
در سال‌ ۱۳۴۷ كه‌ آیین‌نامه‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ تصویب‌ شد ایران‌ به‌ عضویت‌ كنوانسیون‌ ژنو كه‌ مربوط‌ به‌ عبور و مرور و علایم‌ راه‌هاست‌ در نیامده‌ بود. اما با توجه‌ به‌ اینكه‌ امسال‌ ایران‌ به‌ عضویت‌ این‌ كنوانسیون‌ درآمد، ضرورت‌ تغییر آیین‌نامه‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ اجتناب‌ناپذیر بود. به‌ همین‌ جهت‌ آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ با توجه‌ به‌ كنوانسیون‌ ژنو و تغییرات‌ ساختاری‌ كه‌ در جامعه‌ از نظر شهرسازی‌ و تعداد خودروها روی‌ داده‌ است‌ تدوین‌ شده‌ و در اختیار ارگان‌های‌ مرتبط‌ قرار گرفت‌. در آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ با اصلاح‌ و تطبیق‌ قوانین‌ با كنوانسیون‌ ژنو هماهنگی‌ بین‌ بخشی‌ ارگان‌ها زیاد شده‌ و در نتیجه‌ آن‌ افزایش‌ ایمنی‌ ایجاد خواهد شد.در آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌، آموزش‌، تست‌ جسمانی‌ و روانی‌ برای‌ گواهینامه‌ و تجهیزات‌ برای‌ خودروها، داشتن‌ استاندارد خودروهای‌ تولیدی‌ و وارداتی‌ براساس‌ معیارهای‌ موسسه‌ استاندارد اجباری‌ شده‌ است‌. همچنین‌ علایم‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ از ۱۳۲ علامت‌ به‌ ۲۳۱ علامت‌ تغییر كرده‌ و علایمی‌ مانند ریزش‌ برف‌، خودروهای‌ حامل‌ سوخت‌ و مواد خطرناك‌ به‌ آن‌ اضافه‌ شده‌ است‌.
سردار محسن‌ انصاری‌ معاون‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ نیروی‌ انتظامی‌ درباره‌ آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ می‌گوید: آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ كه‌ ۱۰ فصل‌ و ۲۲۳ ماده‌ دارد و نسبت‌ به‌ آیین‌نامه‌ قبلی‌ ۳۰ ماده‌ افزایش‌ پیدا كرده‌ است‌ و تعاریف‌ آن‌ نیز از ۱۶۱ بند به‌ ۱۸۸ بند افزایش‌ پیدا كرده‌ است‌، با آموزش‌ بیشتر، حذف‌ افراد بیمار برای‌ دریافت‌ گواهینامه‌، افزایش‌ تجهیزات‌ و به‌ روز و استاندارد كردن‌ علایم‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ می‌كوشد تا ایمنی‌ در ترافیك‌ را افزایش‌ دهد. البته‌ بخشی‌ از این‌ افزایش‌ ایمنی‌ مربوط‌ به‌ رفتار مردم‌ و رانندگان‌ است‌.
وی‌ در ادامه‌ می‌افزاید: در آیین‌نامه‌ جدید هماهنگی‌ و همسانی‌ قوانین‌ و مقررات‌ و علایم‌ با كشورهای‌ عضو كنوانسیون‌ ژنو بیشتر شده‌ است‌ و با به‌ روز و استاندارد شدن‌ علایم‌، برخی‌ مشكلات‌ كه‌ با علایم‌ وجود داشت‌ از بین‌ رفته‌ و تعامل‌ بیشتری‌ بین‌ ایران‌ و كشورهای‌ دیگر از نظر قوانین‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ ایجاد خواهد شد.
شماره‌گذاری‌ خودروها
سیستم‌ شماره‌گذاری‌ فعلی‌ ایران‌ به‌ گونه‌یی‌ است‌ كه‌ پلاك‌ به‌ خودرو داده‌ می‌شود و این‌ ماشین‌ است‌ كه‌ پلاك‌ را دریافت‌ می‌كند. اما براساس‌ طرح‌ جدید، به‌ تعداد وسایل‌ نقلیه‌ شخصی‌ كه‌ افراد حقیقی‌ دارند پلاك‌ تعلق‌ می‌گیرد. بدین‌ صورت‌ كه‌ یك‌ فرد سه‌ ماشین‌ دارد برای‌ او سه‌ پلاك‌ در نظر گرفته‌ می‌شود. همچنین‌ در گرفتن‌ پلاك‌ ارایه‌ كد ملی‌ و كد پستی‌ اجباری‌ است‌ و افراد موظفند برای‌ دریافت‌ پلاك‌ حتما كد ملی‌ و كد پستی‌ كامل‌ خود را ارایه‌ دهند.
معاون‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ ناجا بیان‌ می‌كند: در بحث‌ پلاك‌گذاری‌ جدید، تمامی‌ شركت‌های‌ خودروسازی‌ موظفند قبل‌ از عرضه‌ خودرو به‌ شخصی‌ آن‌ را پلاك‌ كنند. هنگام‌ نقل‌ و انتقالات‌ باید هر دو طرف‌ معامله‌ حضور داشته‌ باشند.
انصاری‌ همچنین‌ می‌افزاید: در طرح‌ جدید برای‌ وسایل‌ نقلیه‌ كشاورزی‌، صنعتی‌ و عمرانی‌ پلاك‌ در نظر گرفته‌ شده‌ است‌. در صورت‌ فوت‌ یا محجور شدن‌ مالك‌ خودرو باید آشنایان‌ ظرف‌ مدت‌ دو ماه‌ مراتب‌ را به‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ اطلاع‌ دهند تا نسبت‌ به‌ ابطال‌ پلاك‌ و صدور پلاك‌ جدید برای‌ دیگران‌ و جلوگیری‌ از بروز مشكلات‌ احتمالی‌ اقدامات‌ لازم‌ صورت‌ پذیرد.
آیین‌ نامه‌ جدید صدور گواهینامه‌ و شرایط‌ آن‌
در سیستم‌ جدید، گواهینامه‌ها در پنج‌ پایه‌ و ۱۰ گروه‌ تقسیم‌بندی‌ شده‌ است‌.به‌ عنوان‌ مثال‌ پایه‌ الف‌ كه‌ به‌ موتوسیكلت‌ها تعلق‌ دارد به‌ سه‌ بخش‌ موتورگازی‌، موتورهای‌ تا ۲۰۰ سی‌سی‌ و۲۰۰ سی‌سی‌ به‌ بالا و سه‌ چرخه‌ تقسیم‌ می‌شود.
سردار انصاری‌ درباره‌ آیین‌نامه‌ جدید گواهینامه‌های‌ رانندگی‌ می‌گوید: براساس‌ آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ افراد متقاضی‌ گواهینامه‌ باید از نظر جسمی‌ و روانی‌ سالم‌ باشند. در آیین‌نامه‌ فعلی‌ برای‌ تمدید گواهینامه‌ نیازی‌ به‌ حضور فرد نیست‌ اما در سیستم‌ جدید فرد باید حضور داشته‌ باشد. همچنین‌ مدت‌ اعتبار گواهینامه‌ از ۱۰ سال‌ به‌ پنج‌ سال‌ تقلیل‌ یافته‌ است‌. دلیل‌ این‌ امر هم‌ گرفتن‌ تست‌ جسمانی‌ و روانی‌ در هر دوره‌ تمدید است‌. علاوه‌ بر آن‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ با توجه‌ به‌ ضوابط‌ موجود و مراجعه‌ به‌ پرونده‌ الكترونیكی‌ فرد، می‌تواند در صورت‌ تخلف‌ رفتار ترافیكی‌ مجددا از او امتحان‌ گواهینامه‌ بگیرد.
وی‌ در ادامه‌ با اشاره‌ به‌ تمدید ۲ سال‌ رانندگان‌ بالای‌ ۷۰ سال‌ سن‌ می‌افزاید: معیارهای‌ سلامت‌ جسمی‌ و روانی‌ افراد متقاضی‌ وزارت‌ بهداشت‌ است‌. پزشكانی‌ كه‌ برای‌ این‌ كار در نظر گرفته‌ شده‌اند پس‌ از طی‌ مراحل‌ آموزشی‌ كار اجرایی‌ خود را شروع‌ می‌كنند.
معاون‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ نیروی‌ انتظامی‌ همچنین‌ اظهار می‌كند:فرد متقاضی‌ گواهینامه‌ باید یك‌ دوره‌ آموزش‌ در آموزشگاه‌ ببیند و پس‌ از كسب‌ موفقیت‌ در آزمون‌ آموزشگاه‌ و ارایه‌ گواهی‌ به‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ می‌تواند در آزمون‌ اصلی‌ شركت‌ كرده‌ و گواهینامه‌ خود را دریافت‌ كند. گواهینامه‌ برای‌ بار اول‌ به‌ صورت‌ موقت‌ و
یك‌ ساله‌ صادر می‌شود و پس‌ از بررسی‌ موارد تخلف‌ و سلامت‌ ترافیكی‌، گواهینامه‌ دایم‌ برای‌ او صادر می‌شود.
به‌ گفته‌ سردار انصاری‌ افرادی‌ كه‌ گواهینامه‌ كشورهای‌ دیگر را دارند تا مدت‌ شش‌ ماه‌ می‌توانند با آن‌ گواهینامه‌ تردد كنند اما پس‌ از مدت‌ شش‌ ماه‌ باید نسبت‌ به‌ اخذ گواهینامه‌ ایرانی‌ اقدام‌ كنند.
معاون‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ ناجا با اشاره‌ به‌ قانون‌ ابطال‌ گواهینامه‌ می‌گوید: كسانی‌ كه‌ در مدت‌ یك‌ سال‌ مرتكب‌ تخلفات‌ زیاد و حادؤه‌ساز بشوند، راهنمایی‌ و رانندگی‌ گواهینامه‌ آن‌ افراد را اخذ و ابطال‌ می‌كند. البته‌ هنوز قانون‌ آن‌ در كمیسیون‌ حقوقی‌ مجلس‌ هفتم‌ در حال‌ بررسی‌ است‌.
معایه‌ فنی‌ و تجهیزات‌ خودروها
بر اساس‌ آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ كه‌ به‌ گفته‌ سردار انصاری‌ از اول‌ مهرماه‌ سال‌ ۱۳۸۴ قابل‌ اجرا است‌، هیچ‌ خودرویی‌ بدون‌ برگه‌ معاینه‌ فنی‌ حق‌ تردد ندارد. از سوی‌ دیگر برای‌ خودروهای‌ با بیش‌ از ۳۰ سال‌ كاركرد، برگ‌ معاینه‌ فنی‌ صادر نخواهد شد. همچنین‌ خودروهایی‌ كه‌ صفر از كارخانه‌ تحویل‌ گرفته‌ می‌شوند تا دو سال‌ نیاز به‌ برگه‌ معاینه‌ ندارند.
درباره‌ استفاده‌ از كمربند ایمنی‌ و تجهیزات‌ دیگر نیز كلیه‌ دارندگان‌ خودروها موظفند تجهیزات‌ لازم‌ برای‌ خودرو را از قبیل‌ كمربند ایمنی‌، زنجیر چرخ‌ در زمستان‌، علایم‌ هشدار دهنده‌ و... به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.سردار انصاری‌ درباره‌ استفاده‌ از كمربند ایمنی‌ در خودروها می‌گوید: بر اساس‌ آیین‌نامه‌یی‌ كه‌ به‌ هیات‌ دولت‌ تقدیم‌ شده‌، پیش‌بینی‌ شده‌ كه‌ سرنشینان‌ جلو در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها موظف‌ به‌ استفاده‌ از كمربند ایمنی‌ شوند.همچنین‌ در آیین‌نامه‌ جدید باید همه‌ سرنشینان‌ جلو و عقب‌ خودرو كمربند ببندند. البته‌ در این‌ طرح‌ از زمان‌ اجرا سرنشینان‌ جلو در تمامی‌ معابر باید از كمربند ایمنی‌ استفاده‌ كنند و پس‌ از دو سال‌ یعنی‌ از مهر ۸۶، تمامی‌ سرنشینان‌ خودرو باید از كمربند ایمنی‌ استفاده‌ كنند. این‌ فرصت‌
دو ساله‌ هم‌ برای‌ تجهیز خودروهایی‌ است‌ كه‌ نیاز به‌ نصب‌ كمربند در صندلی‌ عقب‌ خودرو دارند.
سرعت‌ خودروها در آیین‌ نامه‌ جدید
به‌ دلیل‌ اینكه‌ در زمان‌ تدوین‌ آیین‌نامه‌ قدیم‌ راهنمایی‌ رانندگی‌، بزرگراه‌ و آزادراه‌ وجود نداشت‌ و وضعیت‌ جاده‌ها و خیابان‌ها نیز بدین‌ شكل‌ نبود در آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ رانندگی‌ سرعت‌ در معابر داخل‌ شهری‌ و خارج‌ شهری‌، همچنین‌ بزرگراه‌ها و جاده‌ها را مشخا كرده‌ است‌.معاون‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ نیروی‌ انتظامی‌ با اشاره‌ به‌ سرعت‌ ۷۰ تا ۱۲۵ كیلومتری‌ در آزادراه‌های‌ داخل‌ و خارج‌ شهر می‌افزاید: با توجه‌ به‌ آیین‌نامه‌ جدید حداكثر سرعت‌ در بزرگراه‌های‌ مناطق‌ شهری‌ و مسكونی‌ ۱۰۰ كیلومتر است‌ كه‌ در بزرگراه‌های‌ بیرون‌ شهر و مناطق‌ غیرمسكونی‌ سرعت‌ مجاز به‌ ۱۱۵ كیلومتر افزایش‌ می‌یابد. همچنین‌ سرعت‌ در معابر درجه‌ دو و شریانی‌ شهری‌ از ۵۰ به‌ ۶۰ كیلومتر افزایش‌ پیدا كرده‌ است‌.
اما در معابر فرعی‌ سرعت‌ ۵۰ كیلومتر ؤابت‌ مانده‌ است‌.
سردار انصاری‌ همچنین‌ می‌افزاید: سرعت‌ در میادین‌ و معابر محلی‌ از ۲۰ كیلومتر به‌ ۳۰ كیلومتر افزایش‌ یافته‌ است‌. سرعت‌ مجاز در جاده‌های‌ خارج‌ شهر در روز بر اساس‌ آیین‌نامه‌ قدیم‌ ۹۵ كیلومتر بود كه‌ در آیین‌نامه‌ جدید به‌ ۱۰۰ كیلومتر رسیده‌ است‌. این‌ سرعت‌ در شب‌ها از ۸۰ به‌ ۹۰ كیلومتر رسیده‌ است‌.به‌ گفته‌ سردار انصاری‌ سرعت‌ یكی‌ از رفتارهای‌ پرخطر ترافیكی‌ است‌. بر همین‌ اساس‌ با توجه‌ به‌ استاندارد نبودن‌ جاده‌های‌ كشور و مسائل‌ دیگر فنی‌ این‌ سرعت‌ مجاز در نظر گرفته‌ شده‌ است‌.
آخرین‌ مساله‌یی‌ كه‌ در آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ به‌ آن‌ پرداخته‌ شده‌ و برای‌ مردم‌ قابل‌ اهمیت‌ است‌ صدور كارت‌ خودرو به‌ نام‌ فرد است‌. پلیس‌ در این‌ باره‌ بیان‌ می‌كند كه‌ ماموران‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ در شهر و جاده‌ خودروهایی‌ را كه‌ كارت‌ آن‌ به‌ نام‌ صاحب‌ آخر ماشین‌ نباشد، فاقد كارت‌ دانسته‌ و توقیف‌ می‌كنند.
البته‌ برخی‌ مواقع‌ خودرویی‌ را شخصی‌ به‌ سبب‌ احتیاج‌ امانت‌ می‌گیرد كه‌ در این‌ موارد می‌توان‌ با استعلام‌ از صاحب‌ خودرو و ارایه‌ مدارك‌ مشكل‌ را مرتفع‌ كرد. این‌ موضوع‌ باعث‌ می‌شود كه‌ سرقت‌ خودرو در كشور به‌ حداقل‌ برسد.در هر صورت‌ آیین‌نامه‌ جدید راهنمایی‌ و رانندگی‌ بر اساس‌ گفته‌ برخی‌ مسوولان‌ از اول‌ مهرماه‌ امسال‌ به‌ مرحله‌ اجرا در می‌آید. البته‌ اگر این‌ آیین‌نامه‌ تمام‌ و كمال‌ به‌ مرحله‌ اجرا برسد و ملاحظات‌ و روابط‌ جای‌ ضوابط‌ و قانون‌ را نگیرد، همچنین‌ مجریان‌ آن‌ بدون‌ ذره‌یی‌ ترحم‌ بر اساس‌ آن‌ عمل‌ كنند، وضعیت‌ ترافیك‌ كشور به‌ نسبت‌ سامان‌ خواهد گرفت‌ و ترافیك‌ شهری‌ نیز موقعیت‌ بهتری‌ پیدا خواهد كرد. در آن‌ صورت‌ شاهد كاهش‌ چشمگیر تصادفات‌ جاده‌ و شهری‌ و نظم‌ بیشتر ترافیكی‌ خواهیم‌ بود.

فرهاد اسماعیلی‌
منبع : روزنامه اعتماد