یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

پرونده نمایشگاه پانزدهم


پرونده نمایشگاه پانزدهم
پانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریهای سراسر کشور،با حضور رسانه های داخلی و خارجی در مصلای تهران برگزار شد.در این میان نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که اشاره به آنها در توسعه نمایشگاه،به خصوص در ادوار بعدی موثر خواهد بود:
▪ استقبال مردمی از نمایشگاه مطبوعات مطلوب بود.تبلیغات نمایشگاه نیز در حد مطلوبی بود.برگزاری نمایشگاه در شبستان مصلای تهران مانند قبل بر جذابیت و فضای معنوی آن افزوده بود.در مجموع باید اذعان نمود که دست اندرکاران نمایشگاه مطبوعات در راستای بهینه سازی کیفیت آن نسبت به سالهای قبل تلاش زیادی نموده بودند که در جای خود قابل تقدیر است.
▪ حضور پررنگ رسانه های خارجی در جشنواره امسال اصلی ترین نقطه قوت نمایشگاه مطبوعات بود.نباید فراموش کرد که اصل تعامل رسانه ای در فضای بین الملل شکل می گیرد.حضور رسانه های خارجی در نمایشگاه مطبوعات امسال سبب بسط دامنه اعتبار آن از بعد جغرافیایی -رسانه ای گردیده بود.مسلما این روند باید در سالهای بعد نیز ادامه پیدا کند و با در اختیار دادن فضای بیشتر به مطبوعات حارجی موجبات پویایی نمایشگاه را فراهم ساخت.جشنواره و نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در پانزدهمین دوره خود،‌ میزبان نمایندگان رسانه از ۲۶ کشور جهان بوده است. این رسانه ها شامل ۳۶ روزنامه،۶ ‌ خبرگزاری بین المللی و چهار مجله است که نشان دهنده اهمیت این رویداد برای دیگر کشورهاست. میهمانان غیر مقیم نمایشگاه ۵۴ نفر هستند و ۶ نفر نیز میهمانان خارجی مقیم از کشورهای افغانستان،‌ فلسطین و ترکیه هستند. خبرگزاری “ریانووستی”‌ روسیه که به ۹ زبان زنده دنیا از جمله زبان فارسی، ‌خبر تولید می کند خبرگزاری صدای افغان “آوا” و ‌ خبرگزاری ترند از جمهوری آذربایجان از جمله خبرگزاری های خارجی شرکت کننده در نمایشگاه مطبوعات بودند.
▪ حضور نشریات استانی در جشنواره مطبوعات امسال بسیار پررنگ بود.حضور بیشتر استانها با نشریات ویژه که برخی از آنها به زبان محلی به چاپ می رسد نشان از رویکرد مثبت در زمینه اطلاع رسانی در کشور بود.این رویکرد باید به همت مسئولان وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و مداومت اهالی رسانه در استانهای مختلف کشور تقویت شود تا در ادوار بعدی نمایشگاه شاهد عرض اندام بهتر رسانه های استانی باشیم.رسانه های استانی در نمایشگاه اخیر اثبات نموده اند که توان کار حرفه ای و رقابت با رسانه های معتبر کشور را به صورت بالقوه دارا می باشند.از این حیث لازم است جهت بالفعل شدن این توانایی تلاشهای زیادی انجام گیرد.
▪ بخش اطلاع رسانی نمایشگاه مطبوعات طی مدت برگزاری نمایشگاه توانست با اطلاع رسانی به موقع،لحظه به لحظه و صحیح خود نقش عمده ای را در راهنمایی مخاطبان و بازدیدکنندگان ایفا نمود.اعلام مرتب نام افراد حاضر در غرفه های مختلف سبب شده بود تا شرکت کنندگان در نمایشگاه در این خصوص دچار مشکل نشوند.
▪ از دیگر ویژگیهای مثبت پانزدهمین نمایشگاه مطبوعات،فعال بودن بخش امنیتی و انتظامات آن بود.بر این اساس در طول برگزاری نمایشگاه شاهد وقوع رخداد خاصی که سبب اغتشاش در برگزاری نمایشگاه یا ایجاد تنش در مجموعه باشد نبودیم.همچنان برای ایاب و ذهاب حاضران در نمایشگاه تا درب ورودی مصلی خدمات ویژه ای در نظر گرفته شده بود .در مجموع صورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات از مطلوبیت قابل قبولی برخوردار بود.
▪ متاسفانه توزیع مکانهای مربوط به استقرار غرفه ها به گونه ای سیستماتیک و منظم صورت نگرفته بود.از این حیث فاکتورهای مسئولین نمایشگاه جهت اختصاص مکانهای مخصوص به غرفه ها بسیار گنگ و نامشخص بود.متاسفانه برخی روزنامه های باسابقه و برجسته کشور علیرغم برخوردار بودن از مخاطبان خاص و عام در معرض دید بازدیدکنندگان قرار نداشتند.از سوی دیگر،شیوه طراحی غرفه ها در نمایشگاه مطبوعات باید به گونه ای باشد که همه آنها در موقعیتی برابر (به لحاظ مکانی)قرار داشته باشند.در این صورت بدیهی است که مخاطب در اولویت دهی به رسانه ها از اختیار عمل بیشتری برخوردار است.اما اینکه مکان یک غرفه در میزان بازدید از آن تاثیر گذار باشد با اصول حرفه ای رسانه مطابقت ندارد.
▪ عدم وجود ابزارها و وسایل گرم کننده در نمایشگاه موجب شده بود تا سرمای داخل آن سبب آزار شرکت کنندگان شود.برگزاری نمایشگاه در قصل سرد سال،به لحاظ تهیه ابزارهای گرمایشی اقتضائاتی دارد که باید توسط عوامل و مسئولین برگزاری نمایشگاه مدنظر قرار داده شود.همچنین بعضا شاهد قطع برق غرفه ها در طول روز بودیم که از زیبایی و هارمونی نمایشگاه کاسته بود.
▪ به نظر می رسید مسئولین و متولیان امر برگزاری نمایشگاه توجه چندانی نسبت به امر مخاطب شناسی و نظرسنجی نداشته اند.این در حالیست که نظر سنجی اصلی ترین فاکتور ارزیابی یک کار یا مجموعه محسوب می شود.در این میان مسئولین می توانستند غرفه را نسبت به ارائه فرمهای نظرسنجی به مخاطبان ملزم نموده یا اینکه به شیوه ای اقناعی از مخاطبان می خواستند تا نظرات خود را در خصوص نقاط قوت و ضعف نمایشگاه ارزیابی نمایند.هرچند بعضا به صورت کلی سوالاتی در این خصوص از مخاطبان صورت می گرفت،اما فقدان یک نظر سنجی جامع که بیانگر نگاه واقعی مردم به پانزدهمین نمایشگاه مطبوعات باشد کاملا مشهود بود.
اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت نمایشگاه در گروی آگاهی مسئولین ذی ربط نسبت به دغدغه های شرکت کنندگان و بر آیند نظرات آنهاست.اما آیا در جشنوارها امسال نظرسنجی جامعی در این خصوص صورت گرفته است؟با توجه به اینکه این نقطه ضعف بزرگ در تمام ادوار برگزاری نمایشگاه مطبوعات مشهود بوده است،لازم است دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه نسبت به آن توجه ویژه ای نمایند زیرا جای تحقیقات پیمایشی و علمی استاندارد و دقیق در خلال برگزاری جشنواره مطبوعات نسبتا خالی بود.
دو مورد بعدی که به آنها اشاره می کنیم مربوط به مسئولین برگزاری نمایشگاه نمی شود و تنها نکاتی است که از دید نگارنده قابل تامل به نظر می آید.
▪ در غرفه برخی رسانه های نو ظهور، که با کمال تاسف برخی آنها وابسته به جریان اصولگرا بودند شاهد وجود جو فرهنگی مناسبی نبودیم.این درحالیست که گفتمان دولت اصولگرا بر احیای ارزشهای انقلاب اسلامی ایران استوار است.از این حیث گفتمان اصولگرایی یک الگو ست و بانیان ارائه این الگو خود باید از تقید و التزام خاصی برخوردار باشند.در این راستا لازم است دوستان اصولگرا که تقید آنها بر آرمانهای انقلاب و نیت خیر آنها در تعالی فرهنگی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست در این خصوص دقت ویژه ای نمایند.نمایشگاه مطبوعات ویترین ارائه سلایق و عقاید مختلف سیاسی و فرهنگی در کشور است.در این کارزار فرهنگی باید انتقال فرهنگها به بهترین وجه ممکن صورت گرفته و میان نمادها و اهداف تناقضی وجود نداشته باشد.
▪ در نهایت اینکه آماده سازی افکار عمومی جهت شرکت در نمایشگاه مطبوعات می تواند از ماهها قبل از برگزاری آن برنامه ریزی شود.ساخت برنامه های تبلیغاتی و آگاهی بخش در این زمینه و پخش آنها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می تواند در این امر بسیار موثر باشد.
همین مسئله باعث می شود تا در فاصله پایان یک دوره تا آغاز دوره بعدی جشنواره مطبوعات ذهن مخاطب در تعامل دائم با این مسئله باشد.
منبع : روزنامه رسالت