شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه ۴ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز دوشنبه ۴ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز دوشنبه ۴ آذر ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۵ ذیقعده سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۴ نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۴آذرماه سال۱۳۶۳هجری شمسی:
«محمود کریمی» استاد آواز ایرانی درگذشت. استاد کریمی ازاهالی تهران بود و ازکودکی نواختن ویولون را نزد پدرآموخت. وی ازاولین هنرآموزان کلاس روانشاد قوامی بود. ازاستاد کریمی دو ردیف آزاد باقیست که یکی ازآن دو ردیف را ازاستادش دوامی آموخت و دیگرردیف آوازی است که نتیجه ۴۰سال تلاش استاد کریمی بشمار می رود.
● ۴۲ سال پیش درچنین روزی - ۴آذرماه سال۱۳۴۵هجری شمسی:
استاد جبّار باغچه بان مؤسس نخستین مدرسه کودکان ناشنوا درایران چهره درنقاب خاک کشید. استاد درسال۱۳۰۲هجری شمسی نخستین کودکستان ایرانی را بنام «باغچه اطفال» درتبریز تأسیس کرد و این آغازی برای باغچه بان بود تا بتواند سخن گفتن را به کودکان ناشنوا بیاموزد. وی درسال۱۳۱۳هجری شمسی نخستین مدرسه کودکان ناشنوا را دایرکرد ومدتی بعد شیوه ای برای زبان آموزی کودکان ناشنوا ابداع کرد که درسراسر جهان به عنوان مترقی ترین روش شناخته شد. جمعیت حمایت ازکودکان کرو لال نیز به همت استاد جبارباغچه بان درسال۱۳۲۳هجری شمسی پایه گذاری شد.
● ۵۸ سال پیش درچنین روزی - ۴آذرماه سال۱۳۲۹هجری شمسی:
کمیسیون نفت مجلس شورای ملی قرارداد«الحاقی کمپانی نفت انگلیس و ایران» را رد کرد. این قرار داددربحبوحه تضادهای امریکا و انگلیس درباره ایران و درشرایط رشد و گسترش جنبش مردم مسلمان ایران تنظیم شده بود. این قرارداد که درتاریخ ایران به قرارداد«گس- گلشائیان» معروف است به منظور تحکیم موقعیت انگلستان دربهره برداری ازنفت جنوب ایران طرح ریزی شده بود. قرارداد گس- گلشائیان حاکمیت ایران را مورد تهدید قرار می داد ازاین رو مجلسهای پانزدهم و شانزدهم رد شد.
● ۶۷۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۵ذیقعده سال۷۵۳هجری قمری:
« ابوذکریا یحیی بن احمد» معروف به« اِبن هُذَبل» فیلسوف، ریاضیدان و ادیب مسلمان آندلسی بدرود حیات گفت. او ازخاندانی اصیل بود و نزد استادانی برجسته دانش آموخت. بی‎گمان اگردانشمندی چون ابن خطیب شاگرد او نبود هیچگاه نامی ازابن هذبل باقی نمی ماند زیرا وی شیوه ابن هذبل را درتنظیم علوم بسیارمی ستاید و گفتارش را زینت بخش مجالس تدریس می‎داند و درباره او می‎گوید: «ابن هذبل گوهری یکتاست و مردم بدرستی به درک عظمت او نائل آمده اند.» همچنین وی را آخرین دانشمند درعلوم عقلی و فنون طب، هندسه و هیئت و حساب و ادب می‎داند. ابن هذبل پزشکی ماهربود و دراواخرعمربه سبب عارضه فلج خانه نشین شد و ابن خطیب به منظور احترام به استادش وی را تا پایان عمردرخانه‎‎اش نگاه داشت. ازابن هذبل دیوان شعری باقی است و ابن خطیب نیزبه سه اثراو اشاره می‎کند که« اَلاِختیارُ وَ الاِعتبارُ فی الطِّب، التذکِرةُ فی الطّب و شَرح رساله فخرُ الدّین رازی» نام دارد.
● ۱۹۲ سال پیش درچنین روزی - ۲۵ذیقعده سال۱۲۳۷هجری قمری:
میرزا عیسی قائم مقام اول مشهوربه میرزای بزرگ فراهانی به علت بیماری وبا درگذشت و دربقعه شاه حمزه درتبریزبخاک سپرده شد. وی ازجمله ادبارو رجال سیاسی اوایل عهد قاجاریّه بود. میرزا عیسی پس ازرسیدن عباس میرزا به نیابت سلطنت و حکمرانی آذربایجان به مقام وزارت خاصه وی منصوب شد. مورخان کاردانی و تدبیروی را ستوده‎اند و او را دراقدامات اصلاحی عباس میرزا عامل مهم و مؤثردانسته‎اند. درسال۱۲۲۴هجری قمری بنابه درخواست میرزا بزرگ فراهانی وزارت نایبُ السّلطنه به پسرش میرزا حسن و پس ازاو به فرزند دیگرش میرزا ابوالقاسم فراهانی یا قائم مقام ثانی واگذارشد. ازجمله کتابها و رساله‎های قائم مقام به اَحکامُ الجهاد و اَنسابُ الرِّشاد می‎توان اشاره‎ کرد که مجموع فتواهای برخی ازعلمای شیعه است.
● ۱۹۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۴نوامبرسال ۱۸۱۸میلادی:
کشور شیلی با اعلام استقلال خود به دوران سیصد ساله سلطه اسپانیا بر این سرزمین خاتمه داد. بعد از جنگ جهانی دوم نیروهای استقلال طلب شیلی مبارزه خود را شدت بخشیدند و سرانجام به رهبری خوزه سال مارینو به پیروزی و استقلال رسید. گفتنی است سالها بعد از این پیروزی در سال ۱۹۷۰ میلادی سالوادورآلنده از مبارزان شیلی و رهبر حزب جبهه وحدت خلق با برگزاری انتخابات به ریاست شیلی برگزیده شد و چون اقدامات اصلاحاتی آلنده از جمله ملی کردن دارایی‏های خارجی؛ دولت آمریکا را ناراحت کرد؛ جبهه ضدانقلاب شیلی به دست آمریکایی‏ها در شیلی فعال شد و عاقبت موجب سقوط آلنده شد.
● ۱۷۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۴نوامبرسال۱۸۳۱ میلادی:
مایکل فارادی فیزیکدان انگلیسی موفق به کشف الکتریسیته القایی شد. فارادی با این کشف انقلابی در فیزیک و مبحث الکتریسیته برپا کرد. او در جوانی شاگرد صحّاف بود اما بعدها یکی از دانشمندان پرآوازه جهان شد و امروز یکی از قوانین مهم فیزیک به نام فارادی ثبت شده است. فارادی از جمله نخستین کسانی بود که توانست بسیاری از گازها از جمله کلر به مایع تبدیل کند.
● ۴۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۴نوامبرسال۱۹۶۷ میلادی:
قطع نامه معروف سازمان ملل متحد درباره مسئله فلسطین صادر شد. قطع نامه ۲۴۲؛ نماینده ویره دبیر کل سازمان ملل متحد را مأمور مذاکره با فلسطینی‏ها و صهیونیست‏ها می‏کرد. محورهای این قطع نامه عقب نشینی نیروهای صهیونیستی از کلیه سرزمینهای اشغال شده در جنگ شش روزه ژوئن ۱۹۶۷ میلادی؛ قطع هر گونه عملیات جنگی و به رسمیت شناختن حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دول منطقه؛ تضمین آزادی کشتیرانی در آبهای بین المللی منطقه یعنی خلیج عقبه و کانال سوئز و سرانجام حل عادلانه مسئله آوارگان فلسطینی را شامل می‏شد. اما به هنگام اجرای مفاد قطع نامه ۲۴۲ فقط مواردی که به نفع دولت صهیونیستی بود جامه عمل بخود پوشید.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید