جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


گوشی‌های قدیمی، منبع کسب درآمد


گوشی‌های قدیمی، منبع کسب درآمد
به نظر نمی‌رسد که رکود جهانی اقتصاد، شور وشوق مردم را برای خرید ابزارهای الکترونیک از بین برده باشد. در همین حال، برای مصرف‌کنندگان بی‌پولی که تازه گوشی همراهشان را نو کرده‌اند، راهی برای پول درآوردن با گوشی‌های قدیمی و بلا استفاده پیدا شده است.
بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی خرید و فروش گوشی‌همراه، FoneBank، تنها ۲۰ درصد از مصرف‌کنندگان انگلیسی موبایلشان را بازیافت می‌کنند، ولی همان‌ها هم می‌توانند گوشی‌شان را در ازای پول نقد بازیابی کنند. بر اساس یک بررسی، ۲۸ درصد مردم این کشور گوشی قبلی خود را در کمدشان نگه می‌دارند و ۲۳ درصد آنها به‌راحتی، بدون عذاب وجدان و بی آن که به عواقب کار خود توجه داشته باشند، گوشی قدیمی را دور می‌اندازند.
مارک هریسون، رئیس فون‌بانک در این مورد اعتقاد دارد که انداختن گوشی‌های همراه مستهلک در سطل آشغال کاری احمقانه است!
● اما چه چیز هریسون را به چنین اظهار نظری واداشته است؟
بر اساس مطالعات، نیاز به بازیافت قطعات الکترونیکی مانند تلفن ها، PDA ها و پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال از ارزش پولی این ابزارها بیشتر است، چراکه آنها حاوی موادی هستند که برای محیط‌زیست بسیار مضر و حتی خطرناک است.
مهم‌ترین مشکل گوشی‌های همراه، باتری آنها است. برخی از این باتری‌ها حاوی مواد سمی نظیر کادمیوم است که می‌تواند آب‌های سطحی و زیرسطحی را آلوده کند.
هم‌اکنون در اروپا، گوشی‌های همراه مشمول دستورالعمل پس‌ماند‌های الکتریکی و الکترونیکی، WEEEقرار گرفته‌اند. هدف از تدوین این دستورالعمل، کاهش پسماندهای الکترونیکی است که سر از گورستان زباله‌ها در می‌آورند.
برای جلوگیری از تداوم این روند، باید از کشورها عضوگیری کرد و اعضا موظف شوند که به ازای هر نفر شهروند آن کشور، ۴ کیلوگرم زباله الکتریکی جمع‌آوری و بازیافت کنند. با اجرای این طرح، سازندگان، صادرکنندگان و فروشندگان وادار می‌شوند سیستم‌هایی در نظر بگیرند که مشتریان را قادر به بازیافت رایگان وسایل مستهلک سازد. البته در این سازوکار هیچ اجباری برای کاربران منظور نشده است.
● هر گوشی: ۵۰ پوند
اما در میان راهکارهایی که برای بازیابی مطرح و اجرا می‌شود، ابتکار فون‌بانک جذاب‌تر و کاراتر می نماید. این پایگاه اینترنتی طی آبان‌ماه گذشته موفق به بازیابی ۱۰ هزار قطعه گوشی کارکرده از طریق فروش آنها شد. بخش عمده گوشی‌های فروخته‌شده به مقصد کشورهای آفریقایی، پاکستان، هند و جنوب شرقی آسیا ارسال شده‌اند. دلیل این امر به نظر مسئولان فون‌بانک این است که هم‌اکنون تهیه یک گوشی نو در آفریقا، به دلیل قیمت بسیار بالای آن فوق‌العاده دشوار است. بنابراین بازار گوشی‌های خوب و دست‌دوم خیلی جذاب و پر طرفدار خواهد بود.
در ازای فروش آبان‌ماه، این سایت در مجموع حدود ۲۰۰ هزار پوند برای صاحبان گوشی‌ها چک صادر کرده است؛ یعنی به‌ازای دریافت هر دستگاه گوشی دست‌دوم ۵۰ پوند پرداخت شده است.
البته بدیهی است که در این میان گوشی‌های گران‌تر به قیمت بالاتری به فروش رفته‌اند. به طور مثال گوشی N۹۵ نوکیا از پر طرفدارترین گوشی‌های دست‌دوم است که می تواند تا ۱۰۲ پوند عاید صاحبش کند.
مسئولان فون‌بانک ادعا می‌کنند که این روش بازیابی گوشی‌های همراه طرفداران فراوانی دارد، چراکه مردم در ازای انجام آن پول می‌گیرند و از آن بهتر، این‌که تمام فرآیند آنلاین این خرید و فروش فقط ۳ دقیقه طول می‌کشد. پس‌از آن، صاحب گوشی باید دستگاه فروخته‌شده را در پاکت پستی قرار دهد و بفرستد.
فون‌بانک تصمیم دارد در سال جدید، حداقل ۱۰ درصد از ارزش گوشی‌ها را برای کمک در امور خیریه در کشورهای جهان سوم اختصاص دهد. در همین حال برخی مراکز خیریه نظیر Age Concern و صلیب سرخ انگلیس نیز به مردم پیشنهاد کرده‌اند که تمام هزینه گوشی دست‌دوم خود را وقف کنند.
تنها طی آذرماه، ۶ میلیون گوشی همراه در انگلیس تعویض شده است. با توسعه این روش جدید و البته درآمدزایی بازیافت، برخی کارشناسان روش‌های جالب دیگری را هم پیشنهاد می‌دهند.
چنان‌که یکی از آنها با اشاره به هزینه ۱۰۰ پوندی خودش برای تهیه اسباب‌بازی برای کودکان می‌گوید: «متوجه شده‌ام که کودکان هیچ اسباب‌بازی‌ای را به اندازه گوشی‌های همراه قدیمی دوست ندارند، مخصوصا آنهایی را که دردار هستند یا فلاش می‌زنند!»
ترجمه: علیرضا نورایی
منبع : خبر آنلاین


همچنین مشاهده کنید