جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آیا از سلامت چشم کودکتان مطمئنید؟


آیا از سلامت چشم کودکتان مطمئنید؟
نوزادانی كه دچار تنبلی چشم هستند و از این بیماری رنج می برند، ممكن است در مراحل بعدی رشد خود نیز دچار مشكل شوند و تأخیری در رشد بعدی آنها ایجاد شود. به طور مثال، ممكن است نتوانند رفتارهای مناسب را تشخیص و برخی از الگوهای رفتاری را یاد بگیرند. مشاهده ساده معمولاً كافی نیست، آزمایشاتی كه در مهد كودك یا مدرسه روی بچه ها انجام می شود، معمولاً درست نیست، زیرا این آزمایشها را پرستاران یا افراد تحت آموزش انجام می دهد و ۶۸ درصد كارایی لازم را ندارد آزمایشات درست در مورد چشم باید توسط چشم پزشك یا متخصصین چشم انجام شود و علاوه بر استفاده از علائم مربوطه، از دستگاههای خاص و پیشرفته نیز برای دقیق تر بودن آزمایش استفاده شود.
شما وقتی یك كودك را می بینید، نمی توانید متوجه مشكل بینایی او شوید، گاهی اوقات حتی علائم آن را نیز نمی توانید تشخیص دهید. اكثر اوقات این علائمی كه شما مشاهده می كنید، مربوط به مشكلات دیگری است و شما بر اساس آن نمی توانید مشكل اصلی را ریشه یابی كنید.
اگر كودك شما از انجام تكالیف مدرسه، خواندن نامه، نوشتن اعداد، سر باز زد، یا در انجام آنها تنبلی كرد، ممكن است علائمی باشد كه شما بتوانید متوجه شوید كه او دچار مشكل بینایی است.
بنابراین، به والدین توصیه می‌شود كه در سال دو مرتبه كودكان خود را نزد چشم پزشك ببرند و به دقت مورد معاینه قرار دهند.
گاهی اوقات والدین تصور می كنند كه تا قبل از سنین ۳ سالگی كودكان احتیاج به معاینه ندارند، در صورتی كه این درست نیست. پزشكان توصیه می كنند كه حتماً از بعد از ۹ ماهگی و تا قبل از سه سالگی مرتباً نوزاد یا كودك خود را نزد چشم پزشك ببرید و از سلامت چشمان او اطمینان حاصل كنید، زیرا هرچه زودتر بیماری را تشخیص دهید، درمان آن راحت تر و بهتر است و احتمال بهبودی بیشتر می شود.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید