شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دایی در میان غول ها


دایی در میان غول ها
سایت "فیفا" در گزارشی که بررسی بلندقامت ترین فوتبالیست های جهان پرداخته، فوتبال را ورزشی دموکراتیک توصیف می کند که در آن هر بازیکنی با هر جثه ای می تواند موفق باشد و از "علی دایی"، سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران، به عنوان یکی از این غول ها نام برده است.
به نوشته این سایت، علی دایی، مهاجم اسطوره ای که با ۱۹۲ سانتی متر قامت، ۱۰۹ گل در طول ۱۳ سال عضویت در تیم ملی فوتبال ایران به ثمررسانده، بخش اعظم گلهایش را مدیون قامت بلند و مهارت سرزنی اش است. یکی از موفق ترین بازیکنان بلندقامت تاریخ فوتبال "خوزه تورس" (۱/۹۳ متری) است که به عنوان زوج "اوزه بیو" در خط حمله نسل طلایی بازیکنان تیم پرتغال، در جام جهانی ۱۹۶۶ درخشید. وی ۱۴ گل در ۳۴ بازی ملی از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۳ برای پرتغال و ۲۲۶ گل در ۲۵۹ بازی برای باشگاه بنفیکا به ثمررساند.
در جام جهانی ۱۹۷۴ در آلمان، تورس هدایت تیم ملی پرتغال را برعهده داشت اما در همین تورنمنت، سوئد یکی از بلندترین بازیکنان را به نام "رالف ادستورم" با ۱۹۲ سانتی متر ثابت در اختیار داشت. ادستورم گل زیبای سوئد به اوروگوئه را به ثمررساند و تیم آماتور سوئد با کمک او به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. در فوتبال مدرن سالهای اخیر نیز شمار برج های بلندقامت رو به افزایش است. "یان کولر" بازیکن ۲۰۲ سانتی متری جمهوری چک در جام جهانی ۲۰۰۶ حضور یافت و در باشگاههای صاحب نامی چون اسپارتاپراگ، بوروسیا دورتموند و موناکو بازی کرده است.
"نیکولا زیجیچ" مهاجم ۲۰۳ سانتی متری صربستان است که زحمت زیادی برای راه یافتن به ترکیب اصلی باشگاه والنسیا متحمل شد اما به صورت قرضی در سانتاندر بازی می کند و تهدید بزرگی در جلوی دروازه حریفان است. شاید مشهورترین و قابل توجه ترین برج فوتبال در این روزها "پیتر کروچ" ۲۰۲ سانتی متری است. بازیکن محبوب باشگاه پورتموث، ۳۰ بازی برای تیم ملی انگلیس از جمله در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ انجام داده است. اما عنوان موثرترین و خطرناکترین مهاجم کنونی به "لوکا تونی" از بایرن مونیخ تعلق دارد که ۱/۹۶ متر قامت او موجب شده در رختکن با "دانیل فان بویتن" مدافع بلژیکی هم قد خود شریک باشد.
تونی در فصل گذشته ۳۳ گل برای بایرن به ثمررساند و در جام جهانی ۲۰۰۶ با ایتالیا قهرمان شد. در جام جهانی آلمان برج های بلندقامتی مثل پر مرتساکر (۱۹۸)، کریستوف متزلدر (۱۹۴) و زلاتان ابراهیموویچ ۱۹۲ سانتی متری هم حضور داشتند که آخری (ابراهیموویچ) اخیرا جایزه بهترین بازیکن لیگ ایتالیا در سال ۲۰۰۸ را نیز بدست آورد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید