جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


۱۰ پیشنهاد برای سفرهای یک روزه


۱۰ پیشنهاد برای سفرهای یک روزه
۱) نمک آبرود
در ۲۱۵ کیلومتری شمال تهران مجموعه گردشگری به وسعت ۶۵۰ هکتار با نام شهر توریستی نمک آبرود قرار دارد. یکی از بخش‌های مهم توریستی نمک آبرود تله‌کابین است که امکان صعود به بالای قله زیبای مدوبن را فراهم می‌کند. قله کوه مدوبن، با داشتن امکانات پذیرایی مسافرین و همچنین اختلاف دمای حدود ?? درجه سانتی‌گراد نسبت به پای کوه در ماه‌های گرم سال فضای خاطره‌انگیزی برای گردشگران خواهد داشت.
۲) تنگه واشی
تنگه واشی یا تنگه ساواشی مکانی با جاذبه‌های گردشگری است که در حدود ?? کیلومتری شمال‌غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان‌ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران می‌باشد. شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه‌ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد. با توجه به نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و به خصوص در تابستان هزاران نفر به این منطقه مسافرت می‌کنند.
۳) محلات
شهر مَحَلّات در جنوب‌غربی تهران و در فاصله ??? کیلومتری آن قرار دارد و یکی از شهرستان‌های استان مرکزی محسوب می‌شود. محلات شهر گل است و در فصل تابستان و معمولا در اوایل شهریو ماه جشنواره بزرگ گل و گیاه در آن برگزار می‌شود که تماشای آن بسیار لذت‌بخش است.
۴) کاشان- ابیانه
ابیانه روستایی در ?? کیلومتری شمال‌غربی نطنز، در دامنه کوه کرکس است. این روستا به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی پرتنوعش از روستاهای استثنایی ایران است که بسیار خوش‌منظره و خوش آب و هواست.
۵) روستای ماسوله
روستای ماسوله در ?? کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. این روستا در ناحیه‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای با وسعت ۱? هکتار و ارتفاع ???? متر از سطح دریای آزاد ساخته شده ‌است. ماسوله در ?? کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان فومن قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به طارم محدود است. این شهر طی شماره ???? در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ماسوله به خاطر قدمت و نوع بناهای روستایی بسیار زیبا و دیدنی است که گردشگران خارجی و داخلی بسیار زیادی دارد.
۶) کندلوس (میخ‌ساز)
کندلوس که امروزه آن را میخ‌ساز می‏گویند در دامنه‌های سرسبز و خرم البرز در منطقه کجور مازندران قرار دارد و شاهد تمدن‌های گوناگونی در ادوار مختلف تاریخ بوده و نشانه‌هایی از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام را در خود دارد. میخ‌ساز شامل چهار دهکده به نام‌های پیده، گیل‌کلا، میرکلا و کندلوس است. دهکده کندلوس که یکی از قدیمی‌ترین مجتمع‌های انسانی منطقه به شمار می‌رود، در دامنه‌های سلسله جبال البرز منتهی به دره زانوس واقع است. در موزه مردم شناسی که در دامنه تپه‌ای در دهکده کندلوس قرار دارد اشیای و آثار متعلق به مردمان این منطقه از جمله ظروف، کتب خطی، صنایع دستی و… نگهداری می‌شود. موزه گیاهان دارویی مجتمع کشاورزی کندلوس در سال ۱۳۶۵ با هدف‌های کشت، پرورش، تولید و بسته‌بندی گیاهان اصلی دارویی و معطر تاسیس شده است.
۷) دشت لار دماوند
دشت لار بزرگ‌ترین دره ایران است که در ۷۰ کیلومتری شرق تهران در جاده هراز قرار گرفته است. آب و هوای متغیر این دشت را به «لار دیوانه» و چشمه‌های متعدد آن را به زمین «هزار چشمه» مشهور کرده است. پارک ملی لار که حدود ۲۸ هزار کیلومتر مساحت دارد، مکانی مناسب برای راهپیمایی و دریاچه آن در صورت صدور اجازه توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست موقعیتی خوب برای شنا و ماهی‌گیری است. لار مکان مناسبی برای دیدن چهره زیبای بام ایران است. لار زیستگاه جانورانی چون گراز، گرگ، روباه، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، عقاب طلایی، کبک و انواع مار چون افعی البرزی و ماهی قزل‌آلا است.
۸) غار علی‌صدر
غار علی‌صدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر (یا علی سرد) شهرستان کبودرآهنگ (استان همدان) واقع شده است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب‌ها، دریاچه بزرگی در درون غار به وجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است. غار علی‌صدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است. زمین شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین‌شناسی (???-??? میلیون سال قبل) نسبت می‌دهند.
۹) باغ لاله گچسر
باغ لاله‌های گچسر در کیلومتر ۵۲ جاده چالوس واقع در روستای گرماب قرار دارد و از دهم اردیبهشت ماه هر سال پذیرای بازدیدکنندگان است.
۱۰) کویر مرنجاب
کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است. این کویر از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است. عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شورپسند از جمله درخت‌های گز و تاق و بوته‌های قیچ است. پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است. از جمله حیوانات موجود می‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب و شاهین اشاره کرد. مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین ریگزارهای ایران است. کویر داستان‌ها دارد اما ‌برای شنیدن آوایش باید به زمزمه بادهایش گوش سپرد که از سخاوت زمین می‌گوید و دید که چگونه داغ‌ترین و خشک‌ترین گوشه‌های زمین نیز خاستگاه زندگی است.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید