چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

کاهش اشتها، یک هشدار بزرگ


«مرلین تامسون» یك زن معتقد و یك آشپز ماهر است كه روزانه سه وعده غذا برای خود و خانواده اش درست می كرد. اما از وقتی او و شوهرش پا به سن گذاشته اند، كم اشتها شده اند و نداشتن دندان مناسب باعث شده تا به خوبی قادر به جویدن غذا نباشند. افسردگی و بی حوصلگی هم مشكلاتی هستند كه این بی اشتهایی برایشان به همراه داشته.
این زوج در حال حاضر ۸۹ و ۹۰ ساله هستند. آنها هیچ گونه شكایتی از اوضاع ندارند، اما دخترشان به شدت از این مسأله ناراحت و نگران است. جین وینتر (دختر آنها) می گوید: آنها همیشه صبحانه مفصل و كاملی می خوردند، اما حالا یك نصفه موز یا یك لیوان شیر برای آنها كافی است. من مطمئنم كه آنها آرام، آرام با مشكل سوء تغذیه مواجه خواهند شد، بنابراین آنها را به خانه سالمندان نزدیك منزلم بردم تا تحت مراقبت ویژه باشند. حالا تغذیه آنها بهتر شده و سر ساعت معینی غذا می خورند، وقتی شنبه شبها آنها را به منزلم می آورم، آنها با اشتهای بیشتری غذا می خورند، حتی از من می خواهند كه برای خوردن بستنی بیرون برویم.
دیلسون دكتر تغذیه خانه سالمندان می گوید: وقتی شما به سن ۷۰ یا ۸۰ سال می رسید، هیچ چیز بدتر از این نیست كه بی اشتها و دچار كاهش وزن شوید.
مصرف كالری لازم برای شما خیلی مهم است، زیرا باعث استقامت سیستم ایمنی بدن می شود. خوردن صبحانه كامل همراه با شیر و غلات برای شما لازم و ضروری است. استفاده از مكملهای غذایی و شربتهای تقویتی هم برای بدن ضروری است.
اكثر افراد مسن با كمبود كلسیم و ویتامینD مواجه هستند، ما به آنها توصیه می كنیم روزانه یك یا دو قاشق چایخوری شیر خشك را همراه با ماست یا مقداری پنیر، غلات و... استفاده كنند. مصرف یك عدد سیب زمینی پخته یا ماكروویو شده، همراه با میوه های رنگی مثل هندوانه، نارنگی، پرتقال، انبه، سیب و... و سبزیجاتی مثل كاهو، اسفناج و سبزیجاتی كه برگهای سبز بزرگ دارند نیز فیبر لازم را به آنها می رساند و باعث می شود تا دچار كمبود تغذیه نشوند.
منبع : روزنامه ایران