جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

محمدعماد طاهری


محمدعماد طاهری
جنسیت: مرد
نام پدر: احمد
تولد و وفات: (۱۲۶۴ - ... ) شمسی
محل تولد: ایران - تهران - تهران
شهرت علمی و فرهنگی: خوشنویس
پس از کسب علوم متداول عصر خویش و فراگرفتن ریاضیات و ادبیات و زبان عربی در نزد مرحوم میرزا محمدحسین خوشنویسانی به تحصیل قواعد و رموز خط نستعلیق همت گماشت و همچنین این هنر را در محضر اساتید دیگر دنبال کرد تا خود خطاطی ارجمند و ماهر از کار درآمد. در جوانی به‌عنوان آموزگار خط به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و تعلیم خط نوآموزان مدارس دارالفنون و ایرانشهر و ثروت را به عهده گرفت و بعد از طی سی سال دوران خدمت در سال ۱۳۲۲ بازنشسته گردید چون در زمان قدیم اولیای اطفال به حسن خط فرزندان خود توجه فراوان داشتند از این رو عماد در غالب منازل اعیان و اشراف مانند موتمن‌الملک و مشیرالدوله پیرنیا و وثوق‌الدوله و عدل‌الملک دادگر و سایر رجال به تعلیم اشرافزادگان مشغول می‌بود و از میان آنان شاگردانی شایسته مانند ابراهیم بوذری و غیره تربیت نموده است که از خوشنویسان عصر حاضر به شمار می‌رود.
عماد هنرمندی است روحانی به انواع فضایل پسندیده آراسته و از هر نوع رذایل پیراسته می‌باشد و سال‌ها است که از ظواهر دنیوی دست شسته و در منزل منزوی گردیده است. عماد چون از تربیت یافتگان عرفاست به همین لحاظ در بیشتر کارهای هنری بسیره اهل فقر متذکر به ذکر حق است. حفظ شاعر اسلامی و پاکی و زهد و تقوی از صفات ویژه او است.
سرانجام عماد در سال ۱۳۵۰ شمسی وفات یافته و در جوار استان مطهر حضرت عبدالعظیم بعد از راهرو به طرف مقبره شیخ‌ابوالفتح رازی مدفون شده است.
منبع : مطالب ارسالی


همچنین مشاهده کنید