یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله محمدبن علیبن حسین حکیم ترمذی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
زلزله ایران تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش
خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار گاز بانک مرکزی بازار خودرو نمایشگاه نفت مالیات نفت
نمایشگاه کتاب رضا عطاران تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما دفاع مقدس سریال مهران مدیری تئاتر
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه اسرائیل جنگ غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر استقلال هوادار لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
شفق قطبی ایلان ماسک طوفان خورشیدی هوش مصنوعی اپل ناسا فیبرنوری گوگل ماهواره
مغز استرس فشار خون بارداری زایمان آسم سرماخوردگی