شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
ابوعبدالله محمدبن علیبن حسین حکیم ترمذی
جنسیت: مرد
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
تولد و وفات: ( ... - ۲۹۶) قمری
محل تولد: ایران - خراسان - ترمذ خراسان
شهرت علمی و فرهنگی: عارف ، صوفی و محدث
در ترمذ خراسان به دنیا آمد و بیشتر عمر خویش را همانجا گذراند. از کودکی شوق عجیبی به یادگیری علم و دانش داشت ، چنانکه اشتغال به درس و مطالعه ، جای بازی ایام کودکی را گرفت. ابوعبدالله علم حدیث را ابتدا از پدر آموخت؛ بهجزء او ، از محضر علیبن حجر ، قتیبهٔبن سعید و سفیانبن وکیع حدیث روایت کرد و یحییبن منصور قاضی حسینبن علی و دیگر مشایخ نیشابور نیز از وی حدیث نقل کردهاند. وی چندی از مشایخ بلخ علم آموخت و بعد از آن با صوفیه خراسان آشنا شد ، به صحبت ابوتراب نخشبی ، احمد خضرویه و یحیی معاذ رازی رسید و چندی در عراق به کسب حدیث پرداخت و از آنجا از طریق بصره به مکه رفت ، در راه بازگشت به ترمذ بهخلوت علاقه پیدا کرد و انزواء اختیار کرد. به سبب اقوال او در "ولایت" از بلخ اخراجش کردند ، متهم شده بود که مقام ولایت را برتر از نبوت میداند ، حال آنکه چنین نبود ، چه حتی در دو اثر "نوادرالاصول" و "معرفهٔالاسرار" به برتری انبیاء بر اولیاء تأکید کرده است. از حیث اعتقاد به اهمیت مقام ولایت و از بعضی جهات دیگر ، ترمذی تاحدی پیشرو ابنعربی است و ابن به آثار و آراء او توجه تمام داشته است. حکمی بعد از آن از بلخ بهنیشابور رفت و این مقارن بود با فعالیت ملامتیه در بلخ ، با آنکه با تنی چند از سران این فرقه مراوده داشت با این رویه مخالف بود. او آثار بسیاری از خود بهجا گذاشته است ، از آن جمله: "نوادرالاصول فی معرفهٔ اخبارالرسول"؛ "ختمالولایه"؛ "رسالۀ بدو شأن ابیعبدالله"؛ "کتابالنهج"؛ "کتابالرد علیالرافضه"؛ "کتابالعقل والهوای".
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس دولت دولت سیزدهم رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد سیدابراهیم رئیسی جمهوری اسلامی ایران پاکستان
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل پلیس کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
سینمای ایران سریال سینما تلویزیون سریال پایتخت کیومرث پوراحمد موسیقی رهبر انقلاب قرآن کریم فیلم ترانه علیدوستی کتاب
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران بازی فوتسال تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل نخبگان سامسونگ مدیران خودرو اپل فناوری آیفون ناسا بنیاد ملی نخبگان ربات دانش بنیان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا افسردگی آلزایمر