جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چرا آمریکا در برخورد با ایران محتاط است؟


چرا آمریکا در برخورد با ایران محتاط است؟
با وجود طرح اتهام هایی از سوی آمریکا در مورد نقش ایران در بحران اخیر خاورمیانه و حمایت از حزب الله لبنان، دولت بوش در این زمینه محتاطانه عمل می کند. روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای با طرح این مساله به بررسی آن پرداخته است.
به اعتقاد نویسنده این مقاله دلایل مختلفی برای این رویکرد محتاطانه دولت آمریکا وجود دارد. از همه مهم تر این است که با درگیری آمریکا در باتلاق عراق، این کشور ابزار و حمایت سیاسی لازم برای وارد شدن به درگیری دیگری در منطقه را ندارد.
تا حدی به همین دلیل است که دولت آمریکا وارد مذاکرات حساس و طولانی شده است که از طریق سازمان ملل با فعالیتهای هسته ای ایران که به ادعای آنها نگران کننده است مقابله کند.
مقامات آمریکایی معتقدند که اطلاعات موجود، مدارک مستدلی را در مورد اینکه ایران مستقیما حزب الله لبنان در جنگ اسرائیل را هدایت می کند، به دست نمی دهد و از آنجا که دولت آمریکا در مورد عراق ، جنگ را براساس اطلاعات مبهم و ناکامی در مورد ارتباط صدام حسین با تروریسم و تسلیحات کشتار جمعی آغازکرد، مقامات امنیتی آمریکا می گویند این بار دولت این کشور درسی را که از عراق گرفته است مد نظر دارد و حاضر نیست بدون شواهد کافی وارد درگیری با ایران شود.
این مقاله می افزاید ایران تا حدی بهانه های لازم برای اینکه آمریکا این کشور را به عنوان دشمنی جدی در نظر بگیرد در اختیار این کشور قرار داده است. فعالیتهای هسته ای ایران و اصرار این کشور بر ادامه غنی سازی اورانیوم حمایت این کشور از حزب الله لبنان و اظهارات ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی مقامات این کشور از جمله این موارد است.
رابرت مالی، مدیر برنامه خاورمیانه در گروه بین المللی بحران آمریکا می گوید:« ایران کشوری است که به بهترین نحو با تعریف بوش از دشمن صدق می کند، اما دولت
آمریکا اعتبار گذشته و ابزارهای مورد نیاز برای انجام هرگونه اقدام جدی علیه ایران فراتر از سازمان ملل و آنچه در لبنان انجام می دهند را در اختیار ندارند.»
همچنین به نوشته نیویورک تایمز مقامات دولت آمریکا می گویند معرفی ایران به عنوان عامل موثر در برانگیختن بحران اخیر در خاورمیانه می تواند موجب وحشت برخی کشورهایی شود که رأی آنها در شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران مورد نیاز است، به ویژه چون این کشورها از قبل نیز به این مساله که آمریکا قصد مواجهه با ایران را دارد، بدگمان بوده اند.
در همین حال مشاوران بوش، تاکنون مذاکره با ایران در مورد حزب الله یا برنامه هسته ای این کشور را پیش از توقف غنی سازی اورانیوم رد کرده اند. در پیشنهاد بوش در مورد مذاکره با ایران نیز که ۱۰ هفته پیش مطرح کرد، تاکید شده است که اول باید ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
در نهایت در این مقاله به نقل از "دنیس راس" که از مذاکره کنندگان اصلی آمریکا در خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری بوش پدر و بیل کلینتون بوده آمده است: دولت آمریکا به نوعی در یک مخمصه گیر افتاده است، آنها از یک سو شرایط دشواری را برای نشستن بر سر میز مذاکره با ایران مطرح می کنند و از سوی دیگر می دانند که بدون حضور و همراهی ایران حل جدی بحران خاورمیانه میسر نخواهد بود.
سونیا انزابی نژاد
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید