جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ آذر ـ ۱۴ دسامبر ـ تریاک افغانستان و خطرات آن


طبق برآورد دفتر سازمان ملل برای كنترل جهانی مواد مخدر و جنایات، محصول تریاك افغانستان كه در سال ۲۰۰۱ (آخرین سال حكومت طالبان) به ۱۸۵ تن متریك (هزار كیلو گرمی) كاهش یافته بود در سال ۲۰۰۳ (سال میلادی گذشته) به ۳ هزار و ششصد تن رسیده بود كه در سال ۲۰۰۴ به مراتب بیش از آن خواهد بود.
بر پایه این آمار، افغانستان تامین كننده سه چهارم تریاك جهان است. هروئین از مشتقات تریاك است كه در سراسر جهان توزیع می شود. به موجب محاسبه دیگر، درآمد افغانهای درگیر در كشت و فروش تریاك در سال ۲۰۰۳ معادل دو میلیارد و سیصد میلیون دلار بود كه معادل نیمی از كل درآمد همه افغانها را تشكیل می دهد و به این سبب است كه كشاورز افغانی ترجیح می دهد كه به كشت تریاك ادامه و آن را افزایش دهد . بهای این ماده مخدر و مشتقات آن تا به دست مصرف كننده برسد ۲۰ تا ۵۰ برابر می شود.
«سیمور هرش» در صفحه ۱۵۴ كتاب تازه خود درباره خطرات حاشیه ای تریاك نوشته است كه افزایش تولید تریاك افغانستان باعث توسعه قدرت جنگ سالاران داخلی و نیز قاچاقچیان مسلح مواد مخدر در آن كشور می شود كه مانع بزرگی برای برقراری نظم و حكومت قانون خواهند بود. این آمریكایی تعجب كرده است كه چرا دولت آمریكا مبارزه با تریاك را در افغانستان در صدر برنامه های خود قرار نداده است. به نوشته این مولف، وفور تریاك در افغانستان برای اتباع آمریكا از جمله نظامیان نیز خطرناك است و بیم آلودگی و اعتیاد برخی از آنان می رود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید