شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

ایمنی فنی


ایمنی فنی
● ایمنی فنی
▪ افرادی مجازند روی دستگاههای برقی کار کننده که با نقشه و دستورالعمل های بهره برداری و خصوصیات تجهیزات آشنایی کامل داشته باشند و آزمایش معلومات لازم را طبق قواعد ایمنی فنی گذرانده باشند .
▪ ولتاژ ایمنی در جاههای خشک ۳۶ ولت و در جاههای مرطوب و تونلهای آب ۱۲ تا ۲۴ ولت میباشد .
▪ وسایل حفاظت اصلی وسایلی هستند که تماس با آنها ، قطعات حامل جریان بلامانع است . مثل میله های عایق ، انبردست عایق ، فیوز کش ،‌ دستکش عایق پلاستیکی که تاریخ آن نگذشته باشد .
▪ وسایل حفاظت فرعی وسایلی هستند که برای تکمیل دستگاهها و وسایل حفاظت اصلی به کار می روند ـ مثل : چکمه های عایق ، فرش عایق ، کفش عایق ، عینک ایمنی
▪ آمپر متر در مدار به صورت سری و ولت متر بصورت موازی در مدار قرار می گیرد .
▪ مشخصات سیم اتصال زمین : از جنس مس و از نوع افشان و بدون روکش می باشد که سطح مقطع آن ۲۵ میلیمتر است که دارای قلابهای پیچ دار که بتوان آنها را روی ماشینها و بدنه کاملاً‌ محکم کرد .
▪ برای کار کردن روی موتورهای الکتریکی ، پس از اطمینان از قطع جریان برق میبایستی سر کابلها به هم بسته شوند و به زمین اتصال داده شود .
▪ برقکاران باید در جاههایی کار کنند که امکان هرگونه تحرک و فعالیتی برای آنها باشد و هرگز خود را در فاصله مکانیزمها و جاههای تنگ درگیر و محبوس نکنند تا امکان هرگونه فعالیت در مواقع خطر داشته باشند .
▪ رعایت قوانین ایمنی در همه حال لازم است مخصوصاً در جاههای که امکان هرگونه فعالیتی از فرد مجری گرفته شود .
▪ برای کار کردن در صورتیکه فازمتر دو سر در اختیار نباشد میتوان از آوومتر استفاده کرد .
منبع : سایت برق و الکترونیک


همچنین مشاهده کنید