جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آویشن شهامت می بخشد


آویشن شهامت می بخشد
تیموس- نام علمی آویشن- به احتمال زیاد از واژه های یونانی به معنای جرات و یا عبارتی كه مفهوم آن پاكیزگی و یا ضدعفونی كردن است، ریشه گرفته است. در عصر شوالیه گری و سلحشوری بر روی جامه شوالیه ها تصویر آویشن گلدوزی می كرده اند، تا در هنگام مسابقات سواری با نیزه به آن ها جرات و شهامت ببخشد.دسته هایی از آویشن را برای پاكیزگی هوای داخل ساختمان می سوزانده اند و تصور می كردند كه به این ترتیب از بیماری طاعون محفوظ می مانند.
از این گیاه در مراسم تدفین نیز استفاده می شده است. روزگاری در ولز، آویشن را در قبرستان در كنار گورها می كاشتند و در مراسم تشییع جنازه، اعضای یك انجمن نیكوكاری در انگلستان دسته های آویشن را با خود حمل می كردند.
براساس داستانی قدیمی و غیرقابل باور، كاشتن بستری از آویشن در باغچه منزل راه پری ها و جن ها را به خانه باز می كرده است و اعضای خانواده می توانستند با چشم خود آن ها را ببینند. روغن آویشن كه تیمول نامیده می شود، یك عامل قوی ضدمیكروبی است و به همین سبب، گیاه آویشن به عنوان یك گیاه ضدعفونی كننده شناخته شده است.
چای آویشن داروی سنتی دردهای معده و روده است. روغن این گیاه را روزگاری برای دفع انگل های روده، به خصوص كرم قلابدار، تجویز می كرده اند. آویشن همچنین یك داروی ضد گرفتگی عضلات است و از آن برای درمان سوزش گلو، سرفه های سخت و التهاب نایژه استفاده می شود. محلول شست و شوی دهان حاوی آویشن در درمان عفونت لثه موثر است. در طول جنگ جهانی اول، روغن آویشن را به عنوان یك ماده ضدمیكروب روی پوست می مالیدند.
آویشن به دلیل طعم تند و خاصیت ضدمیكروبی اش، در تهیه سوسیس و خوراك های گوشتی مصرف می شود. در كشورهای فرانسه و یونان و برخی دیگر از كشورها، از این گیاه در تهیه و طبخ غذا استفاده های فراوانی می شود. شایع ترین مصرف آن امروزه در انواع پیتزاست.
● زیستگاه طبیعی
آویشن، گیاه بومی غرب حوزه مدیترانه و جنوب استرالیا است كه كشت آن در سایر نقاط دنیا نیز متداول شده است. آویشن در زمین های سخت و صخره ای و جایی كه خوب زهكشی شده است، سبز می شود.
● مشخصات ظاهری
آویشن، گیاهی چند ساله است، ولی در آب و هوای سرد تنها یك سال دوام می آورد. به صورت بوته است و شاخه های متعدد دارد. ساقه های اصلی گیاه، خشك و چوبی هستند و طول آن ها به ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر می رسد. برگ های آویشن كوچك و باریك و به شكل بیضی یا خنجری هستند و بسیار معطرند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید