جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تمرینات فضانوردان برای سفر به ایستگاه فضایی


تمرینات فضانوردان برای سفر به ایستگاه فضایی
فضانوردان روسیه به طور جدی تمرین های مربوط به سفرهای آتی به ایستگاه فضایی بین المللی را ادامه می‌دهند. Soyuz TMA-۱۰، سفینه فضایی بعدی روسیه در ۹ آوریل ۲۰۰۷ با سه سرنشین به فضا پرتاب می شود.
سرنشینان اصلی این فضاپیما الگ كوتوف، فرمانده و فیودور یورچیكین مهندس ناو و نفر سوم این سفر چارلز سیمونی یكی از گردشگران فضایی خواهد بود كه با پرداخت ۲۰ میلیون دلار به سفری ۱۰ روزه خواهد رفت.
الگ كوتوف در سال ۱۹۶۵ به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۶ به جرگه فضانوردان روسیه پیوست.
او تاكنون به فضا سفر نداشته است. برخلاف او، فیودور یورچیكین مهندس ۴۷ ساله ناو كه در ۱۹۹۷ به عنوان فضانورد انتخاب شده، فضانورد با تجربه‌ای به شمار می‌رود و در اكتبر ۲۰۰۲ با شاتل آتلانتیس به مدار زمین سفری داشت كه تقریبا ۱۱ روز طول كشید.
Soyuz TMA-۱۰ به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست و این گروه حدود هشت شبانه روز با میخاییل تیورین، مایكل لوپز آلگریا و وسونیتاویلیامز (سرنشینان فعلی ایستگاه فضایی بین المللی)، كار مشترك خواهند داشت.
در پایان سفر، تیورین، لوپز و چارلز سیمونی با Soyuz TMA-۱۰ به زمین باز می‌گردند و كوتوف و یورچكین به همراه یك فضانورد آمریكایی كه با شاتل به ایستگاه مداری سفر می‌كند به عنوان اعضای پانزدهمین گروه سرنشینان ایستگاه فضایی بین المللی، كار را ادامه می‌دهند.
گروه بعدی كه در حال حاضر مشغول تمرین و آموزش هستند عبارتند از یوری مالنچنكو، پگی ویتسون و مظفر شكور. Soyuz TMA-۱۱ قرار است در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۷ (مهرماه ۱۳۸۶) با سه سرنشین راهی مدار شده و دو روز بعد به ایستگاه فضایی متصل می‌شود. غیر از مالنچنكو و ویتسن كه فضانوردانی با سابقه هستند، به نظر می‌رسد كه مظفر شكور فضانورد مالزیایی بیش از دیگران مورد توجه خواهد بود.
یوری مالنچنكو فضانورد باسابقه روس كه فرماندهی پرواز را بر عهده دارد در سال ۱۹۸۷ به جرگه فضانوردان پیوست و تا كنون سه پرواز به مدار زمین داشته كه جمعاً ۳۲۲ روز و ۱۶ ساعت و ۵۱ دقیقه طول كشیده است. هم او بود كه در سفر قبلی، ازدواج عجیب و تاریخی خود را به انجام رساند. خطبه عقد او و عروس خانم كه یك روس ساكن آمریكا بود در زمین خوانده شد و مالنچنكو از طریق مركز هدایت پرواز « بله» گفت!!
پگی ویلسیون فضانورد انتخاب شده توسط ناسا در ۱۹۹۶ در سال ۲۰۰۲ نیز به ایستگاه فضایی بین المللی سفری ۱۸۴ روز و ۲۲ ساعته داشته است.
مظفر شكور كیهان نورد مالزیایی از نخستین ماه‌های سال ۲۰۰۶ آموزش خود را در شهرك ستاره‌ای در حومه مسكو آغاز كرد و اینك آماده می شود برای سفری ۱۰ روزه به فضا برود. دولت مالزی چندی قبل برای حل مسائل شرعی او در فضا كنفرانسی را در كوالالامپور برگزار كرد كه مظفر شكور از نتایج آن در پروازش استفاده خواهد كرد.
بر اساس پیش‌بینی‌ها، Soyuz TMA-۱۲ قرار است در ۲۲ فوریه ۲۰۰۸ راهی مدار زمین شود و سرگئی ولكف و اولگ كاننكو به عنوان سرنشینان این پرواز معرفی شده‌اند.
سومین عضو گروه یكی از دو داوطلب كره‌جنوبی، یعنی گا سان و یا لی سو هیون خواهند بود. این افراد كه از میان هزاران داوطلب انتخاب شده‌اند، آموزش برای سفر به فضا را از ۲۵ دسامبر ۲۰۰۶ در شهرك ستارگان آغاز كرده‌اند.
از آنجا كه بر اساس سیاست همیشگی سازمان فضایی روسیه‌، در تركیب گروه باید یك كیهان نورد باسابقه حضور داشته باشد، احتمال آن كه از بین سرگئی ولكف و اولگ كاننكو، یكی برای این سفر انتخاب شود وجود دارد.
منبع : سایت کودک و نوجوان سازمان فضایی ایران


همچنین مشاهده کنید