شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

حرفش را به کرسی نشانید


هرگاه كسی در اثبات مقصود خویش پافشاری كند و سخنش را به دیگری یا دیگران تحمیل نماید مجازاً عبارت بالا را بكار می برند و می گویند بالاخره فلانی حرفش را به كرسی می نشاند .
آورده اند كه ...
توضیح آنكه سابقاً در ایران معمول بود پس از انجام مراسم خواستگاری و بله بران و برگزاری جشن شیرینی خوری و انگشتر زدن به فاصله چند ماه بعد ، برنامهٔ عقد كنان و عروسی اجرا می شد .
اما عقد و عروسی فاصلهٔ محسوسی نداشت و مدت آن از یك یا چند روز تجاوز نمی كرد . در قرون و اعصار گذشته پس از آنكه بین خانواده عروس و داماد راجع به مهریه و طلا و خرج توافق حاصل می شد و قباله عقد را می نوشتند در ظرف چند روز مراسم عروسی را تدارك می دیدند و عروس را بزك كرده و بر كرسی می نشاندند و در معرض دید و تماشای همگان قرا می دادند ، از آنجا كه عروس را هنگامی بر كرسی می نشاندند كه پیشنهادات پدر و مارد عروس مورد قبول خانواده واقع می شد و به كرسی نشاندن عروس دال بر تسلیم خانواده داماد در مقابل پیشنهادات خانواده عروس بوده از آن پس عامه ، معنی و مفهوم به كرسی نشانیدن حرف گسترش پیدا كرده و مجازاً در مورد قبولانیدن هر گونه حرف و عقیده پیشنهاد صحیح یا سقیم بكار می رفت و رفته رفته بصورت ضرب المثل در آمد .
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید