جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آگلونما


آگلونما
آگلونما، گیاه بسیار زیبایی است با برگ های ابلق از خانواده آراسر، ساقه های آن کوتاه و برگ ها بیرون آمده از غلاف، نیزه ای شکل و خم شده به طرف پایین با طول ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتر است. این گیاه مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارد و از آفتاب مستقیم بیزار است.آگلونما در حدود چهل گونه گیاه علفی در هند و مالزی دارد که برخی از آنها به خاطر داشتن برگ های ابلق به عنوان گیاه زینتی در گلخانه ها نگهداری می شود.
چون این گیاه به سرما حساس است در زمستان باید در داخل خانه نگهداری شود و حداقل دمای قابل تحمل آن تا ۱۰- ۱۵ درجه سانتیگراد است. در زمستان که رشد گیاه کندتر می شود باید آب آن را تقلیل داد و از نگهداری آن نزدیک شوفاژ یا بخاری خودداری کرد. برای آبیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود زیرا آب زیاد باعث پوسیدگی گیاه می شود. برگ های آگلونما نسبت به خشکی هوا حساس هستند و بهتر است در آپارتمان های گرم و خشک هر روز سطح برگ ها با آب اسپری شود.
خاک مناسب برای رشد این گیاه مخلوط خاک گلدانی (خاکبرگ، ماسه، پیت و خاک باغچه) با قابلیت نفوذ خوب است. تکثیر این گیاه عمدتا در فصل تابستان صورت می گیرد و مانند دیفن باخیا تکثیر می شود یعنی هم می توان ساقه بدون برگ را به صورت افقی در ماسه کاشت یا از قلمه برگدار آن از جوانه هایی که از خاک خارج می شوند استفاده کرد. نکته ای که برای زیبایی این گیاه باید به کار ببرید این است که هنگامی که برگ ها خیلی آویزان هستند برگ ها را دسته کنید و چند روز درون روزنامه بپیچید تا برگ ها شکل ایستاده به خود بگیرد. مهمترین آفت این گیاه، کنه های بسیار ریزی است که در محل دمبرگ و زیر آن وجود دارد. برای جلوگیری از آن باید با مالاتیون دو در هزار یک مرتبه در هفته از اول بهار سمپاشی کنید.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید