پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

رولفینگ


رولفینگ
● روش رولفینگ(Rolfing) چیست؟
یکی از تکنیکهای بدن-پایه است که تلاش می کند تا با در امتداد هم قرار دادن بخشهای مختلف بدن ، سلامت از دست رفته را به بدن بازگرداند .از دید رولفینگ ، بدن انسان قابل تشبیه به یك خانه است و ساختمان آن بگونه‌ای است كه هر قسمت از آن در جای مناسبی متصل به سایر قسمتها قرار گرفته تا بتواند توازن بار آنها را حفظ نماید. در خانه‌ای كه ساختار خوبی داشته باشد، هر كدام از ستونها و تیركها در محل مناسب خود قرار گرفته تا منجر به كارآیی بهینه گردد . در غیر اینصورت ، جاذبه زمین همه اجزای ساختمان (بدن( را به پائین می‌كشد و ستونهایی كه از تنظیم خارج باشند، بطور دردآوری كشیده می‌شوند .
درمانگر رولفینگ ، در تلاش است تا وضعیت بدن بیمار را به وضعیت اصلی برگرداند .لذا با انجام مانورهای درمانی و آموزشی ،بیمار را به سمت بالا می کشد تا زمانیكه بیمار در وضعیت عمودی قرار گرفته و اجزا به جای خود برگردانده شوند .
در طول زندگی ،جاذبه شكل دهنده بدن است. از زمان تولد تا مرگ جاذبه زمین بر بدن ما تاثیر می گذارد ولی ما باید بدن خود را در مقابل جاذبه زمین وفق دهیم . در صورت عدم رعایت وضعیت صحیح ایستادن ، نشستن و نگاهداشتن قسمتهای مختلف بدن ، انحراف در استخوانها و عضلات، موضعی نمی‌باشد بلکه جاذبه به تمام نقطه‌های بدن پخش شده و در صورتی كه توازن طبیعی بدن مختل گردد ، كلیه اعضای بدن منحرف می‌شود و به تبع آن ، سلامت بدن در ابعاد جسمی و احساسی به خطر می افتد .
برای مثال كودكی را در نظر بگیرید که از دوچرخه بر زمین می‌افتد دچار آسیب زانو می شود . كودك جهت پیشگیری از درد ، عضلات اطراف زانو را محكم می‌كند زیرا بدن باید برخلاف جاذبه عمل كند لذا كلیه عضلات و سیستم بدن جهت جبران آن بكار می‌افتد که حاصل آن درد و تنش عضلانی است و چنانچه مشکل بوجود آمده اصلاح نگردد ، این عدم تعادل در بدن بر جای می ماند و وضعیت نامطلوب برجای مانده ، بطور فزاینده ای موجب تاثیرات نا مطلوب بعدی می گردد .
منبع : درگاه طب مکمل جایگزین ایران