جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۴ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۵ اوت ــ توجه ویژه رسانه ها به درگذشت یک آموزگار آشپزی؛ پدیده تازه ای بشمار آورده شد


۲۴ مرداد ۱۳۸۶ ــ ۱۵ اوت ــ توجه ویژه رسانه ها به درگذشت یک آموزگار آشپزی؛ پدیده تازه ای بشمار آورده شد
۱۴ و ۱۵ اوت ۲۰۰۴ رسانه های امریكا درگذشت « جولیا چایلد» آموزگار آشپزی و مولف چند كتاب در این زمینه را در ردیف اخبار اول خود قرار داده بودند كه عبارت بودند از: شرق آمریكا با دو توفان دریایی ویرانگر و مرگبار دست به گریبان است؛ در نجف، مقتدا صدر باردیگر گفته است كه از شهر خارج نمی شود و به پایداری ادامه خواهد داد؛ بهای نفت خام هر بشكه به ۴۶ دلار و ۵۸ سنت رسیده است؛ مبارزات انتخاباتی آمریكا هر لحظه داغتر می شود؛ پوتین بودجه نظامی روسیه را دفعتا چهل درصد! بالا برده است ؛ ایران در رابطه با برنامه اتمی خود،دیگر انعطاف پذیر نیست؛زد و خورد در هرات و ناامنی در افغانستان شدت گرفته است؛ درمیان تدابیر امنیتی گسترده ، مسابقه های المپیك با شركت ۲۰۲ ملت در یونان ـ زادگاه باستانی آنها آغاز شده است؛ و ... .
جولیا چایلد ۱۳ اوت۲۰۰۴، دو روز مانده به ۹۲ ساله شدنش در كالیفرنیا از بیماری كلیوی جان سپرد. وی از چهل سال پیش در تلویزیونهای آمریكا آشپزی تدریس می كرد و برنامه او در پرایم تایم (پر بیننده ترین ساعات ) پخش می شد و تقریبا همه انگلیسی زبانهای جهان او را می شناختند.
جولیا در جوانی آرزو داشت كه داستان نگار شود و در دانشكده، رشته ادبیات را دنبال كرد. در سال۱۹۴۶ درصد برآمد كه وارد سازمانهای اطلاعاتی شود ، و شاید به همین دلیل با یك مامور اطلاعاتی ازدواج كرد . اما، خیلی زود از فكر جاسوس شدن بیرون رفت و تصمیم گرفت به كاری دست بزند كه خدمت به آحاد مردم باشد و بنابراین تدریس آشپزی را كه همه مردم صرف نظر از ملیت و فرهنگ به آن نیاز مشترك دارند انتخاب كرد . وی پس از تحصیل این رشته در فرانسه و سفری به چند كشور دیگر و مشاهده اغذیه و اطلاع از ذائقه و علاقه ملل به انواع خوراك؛ تالیف كتاب آشپزی، نوشتن مطالب آشپزی برای جراید و تدریس آشپزی در تلویزیون را آغاز و تا پایان عمر ادامه داد. جولیا كه تدریس تلویزیونی آشپزی را با طنز و لطیفه در آمیخته بود .گویا این عقیده ازوست كه گفته بود: هركس كه عاشق مردم و كمك بی دریغ به آنان باشد مورد لطف و طرف عشق مردم قرار خواهد گرفت زیرا كه به این نتیجه رسیده است قلبها از طریق امواجی ناشناخته با هم در ارتباط هستند.
برنامه آشپزی جولیا در تلویزیون عمومی آمریكا میلیونها بیننده داشت. وی درخانه اش و در آشپزخانه خودش با عمل، آشپزی تدریس می كرد و از تلویزیون پخش می شد و كتابها و نوارهای او در بسیاری از خانه ها در آمریكا یافت می شود. جولیا ۱۵ اوت سال ۱۹۱۲ در پاسادینای كالیفرنیا به دنیا آمده بودو بانویی بلند بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید