جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

لوبیاسبز پلو


لوبیاسبز پلو
● مواد لازم:
▪ ۶۰۰ گرم لوبیاسبز
▪ ۳۰۰ گرم گوشت سردست
▪ ١ عدد پیاز
▪ ۱,۵ کیلو گوجه فرنگی یا ٣ قوطی کنسرو گوجه فرنگی ۴۰۰ گرمی
▪ نیم قاشق چای خوری زردچوبه
▪ ۴ لیوان برنج
▪ روغن به مقدار کافی
● ظروف و وسایل لازم:
▪ یک قابلمه تقریبا ٨ تا ١٠ لیتری
● طرز تهیه:
دو سه ساعت قبل از شروع برنج را با آب گرم بشویید و وبا مقداری آب گرم بگذارید خیس بخورد.
گوشت‌ها را خیلی ریز خورد کنید مثل گوشت قیمه. لوبیاسبزها را هم بشویید، سرو ته آنرا بزنید و به اندازه‌های ۱.۵ تا ۲ سانتیمتری خورد کنید. پیاز را خورد کنید و با مقداری روغن پیازداغ درست کنید وقتی پیازداغ طلایی رنگ شد گوشت را در آن بریزید و با کمی زردچوبه سرخ کنید. وقتی گوشت خوب سرخ شد (تقریبا ۵ دقیقه) لوبیا سبزها را هم در آن بریزید و خوب سرخ کنید در این مدت آنرا خوب هم بزنید تا همه لوبیا سبزها خوب سرخ شوند (منظور این نیست که واقعا برشته بشوند بیشتر برای این است که آب آن کمی خارج شود و از حالت خامی خارج شود) وقتی سرخ شد گوجه‌های خورد شده یا گوجه فرنگی های کنسروی را روی آن بریزید و بگذارید گوشت بپزد آخر سر هم نمک بزنید و مزه کنید. معمولا برای پختن گوشت و لوبیاها نیازی به آب نیست همان آب گوجه فرنگی کفایت می‌کند و گوشت و لوبیاسبز را باید تا تبخیر تمام آب آن ادامه بدهید و یک خورشتی از آب در بیاید که تقریبا بدون آب است البته خشک نخواهد شد ولی آبی در آن باقی نخواهد ماند فقط یک سوس غلیظ و مَشت خواهد شد.
حالا برنج را که گذاشته‌اید خیس بخورد آب آنرا بریزید و در آب جوشان بجوشانید. دقت کنید برنج را که می‌جوشانید نباید خیلی بپزد و وقتی آنرا آب‌کش می‌کنید باید هنوز کمی سفت تر از آن باشد که وقتی برنج را برای چلو برمی‌دارید. برنج را آب کش کنید بعد مقداری روغن را توی قابلمه بریزید و روی آتش قرار بدهید. کمی برنج را ته قابلمه بریزید و بعد با مقداری از خورشتی که درست کرده‌اید بپوشانید و بعد مقداری برنج و بعد دوباره مقداری خورشت تا اینکه تمام مواد در داخل قابلمه قرار بگیرد. حالا با قاشق به‌صورتی که ته قابلمه دست نخورده باقی بماند همه مواد را خوب باهم مخلوط کنید سر قابلمه را با پارچه و در قابلمه محکم ببندید (یا اگر دم‌کش دارید سر قابلمه را با دم‌کش ببندید تا بخار برنج خارج نشود).
حالا شعله چراغ را چنان کم کنید که ته دیگ نسوزد. دقت کنید به علت اینکه سوس گوجه‌فرنگی به ته دیگ خواهد رسید در نتیجه ته دیگ زودتر از ته دیگ چلو خواهد سوخت پس شعله را واقعا کم کنید و در نظر داشته باشید که مدت دم کردن پلوها همیشه از چلو طولانی تر خواهد شد. معمولا یک ساعت و ربع یا حتی یک ساعت و نیم پلو را دم کنید.
منبع : چنچنه


همچنین مشاهده کنید