شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

رانندگی و برازندگی


رانندگی و برازندگی
تازه ازدواج کرده بودند و برق حلقه‌ها در دست‌هایشان شور و شوق زیادی در دل‌هایشان به وجود می‌آورد. قرار بود برای گذراندن ماه عسل به شمال بروند. خوشحال و خندان حوالی غروب پیچ‌های جاده هراز را پشت سر می‌گذاشتند. یک دنیا آرزو و یک ویلای رویایی، هوای خنک و بوی جنگل، همه اینها در انتظارشان بود. خیلی هم تند رانندگی نمی‌کردند ولی در یک لحظه یک اتومبیل سرپیچ سبقت وحشتناکی گرفت. گرم خنده و شادی بودند که برق چراغ‌های جلوی اتومبیلی که شاخ به شاخ آنها با سرعت سرسام‌آوری به سوی‌شان می‌آمد، زمان را در نظرشان نگه داشت... و دیگر هیچ. این زندگی شاد و آن‌همه آرزو هیچ‌گاه به دریا و جنگل نرسید و همان‌جا در یک لحظه سبقت یک راننده بی‌احتیاط برای همیشه خاموش شد...
رد خون روی آسفالت سرد خیابان خیلی زود پاک می‌شود اما داغی که روی دل چند خانواده می‌ماند، نه. این را نه ما، که خانواده‌های ۳۰ هزار نفری می‌گویند که سالانه در جاده‌های ایران سر به روی خاک می‌گذارند.
▪ رانندگان هنرمند
هیچ‌وقت تا به حال به این فکر کرده‌اید که رانندگی خوب هم یک هنر است. شما هم حتما کنار دست رانندگانی نشسته‌اید که آب در دلتان تکان نخورد و به او گفته باشید من به رانندگی تو ایمان دارم.
این راننده خوب ممکن است پدر شما، مادرتان، فرزندتان و یا یکی از دوستان جوانتان باشد. برعکس وقتی در اتومبیل بعضی افراد برای سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری می‌نشینید، مرگ را هر لحظه جلوی چشمانتان مجسم می‌کنید؛ سرعت سرسام‌آور، لایی ‌کشیدن، سبقت بی‌جا... فکر کرده‌اید فرق رانندگی گروه اول با گروه دومی چیست؟
گروه اول، هنر رانندگی را می‌دانند و با هنرمندی تمام رانندگی می‌کنند. حتما شما هم قبول دارید که یک دست فرمان خوب همراه با آرامش و احتیاط بسیار بهتر از رانندگی دستپاچه و با سرعت بسیار بالا است. شما هم دوست دارید رانندگی هنرمندانه را یاد بگیرید؟ این نوع رانندگی فوت و فنی دارد که یاد گرفتنش آسان است.
● هشت قانون ایمنی در رانندگی
۱) کنترل وسیله نقلیه: شما هنگام رانندگی باید وسیله نقلیه خود را تحت کنترل داشته باشید تا بتوانید در موقع لزوم مانورهای لازم را در شرایط گوناگون راه و آب و هوا انجام بدهید. از سرعت خود بکاهید و اتومبیل را در صورت لزوم متوقف کنید. در زمان رانندگی نباید حواستان به چیز دیگری باشد. این تمرکز حواس، قدرت تصمیم‌گیری سریع و عکس‌العمل‌های به موقع را به شما خواهد داد.
۲) مشاهده: به جلو و اطراف، عابران پیاده و اتومبیل‌های دیگر و همچنین دیگر استفاده‌کنندگان از راه توجه داشته باشید.
۳) پیش‌بینی کنید: پیش‌بینی کنید که ممکن است هر لحظه مانعی از عابر پیاده گرفته تا اتومبیل در مقابلتان قرار گیرد. زمان کافی برای مقابله با خطرهای احتمالی را درنظر بگیرید.
۴) تمرکز کنید: تمرکز در رانندگی را هرگز فراموش نکنید. در زمان رانندگی همیشه آماده باشید و کاملا تمرکز حواس داشته باشید تا بتوانید خوب فکر کنید و به موقع تصمیم صحیح بگیرید.
۵) آگاهی: آگاهی از شرایط راه و مسیر، ضامن یک رانندگی ایمن است. از نوع راه و شرایط حاکم بر آن آگاهی لازم داشته باشید. برای کسب این آگاهی می‌توانید پیش از سفر یک نقشه مهم تهیه کنید و یا می‌توانید از طریق رادیو و تلویزیون آگاهی لازم را از شرایط مسیر و آب و هوای جاده کسب کنید.
۶) حواس‌پرتی ممنوع: در زمان رانندگی نباید حواس شما متوجه چیز دیگری باشد و توجه شما فقط باید به راه باشد. این عامل در تصمیم‌گیری به موقع شما بسیار موثر است. به کودکان یاد دهید که در حین رانندگی با شما صحبت نکنند و یا صداهای ناگهانی ایجاد نکنند. اسباب‌بازی‌هایی که ناگهان به صدا درآیند می‌توانند حواس شما را پرت کنند. اگر در اتومبیل خود تلویزیون و یا LCD دارید، در هنگام رانندگی از آن استفاده نکنید.
۷) خسته نباشید: خستگی در هنگام رانندگی، شما را در معرض خطر تصادف قرار خواهد داد ولی می‌توانید با استفاده از روش‌هایی خستگی را در حین رانندگی از بین ببرید. تفکر یکی از این روش‌ها است.به دیگر استفاده‌کنندگان از راه فکر کنید. رفتار شما نسبت به آنان باید مثبت باشد، همان‌طور که دوست دارید با شما رفتار کنند. هنگام رانندگی در معابر فاصله مناسبی با اتومبیل‌هایی که در جلو و کنار شما حرکت می‌کنند، داشته باشید تا رانندگان احساس ناامنی نکنند.
۸) ادب و نزاکت: رفتار شما با سایر رانندگان و استفاده‌کنندگان از راه باید مانند اعضای یک گروه، بسیار خوب باشد. در این صورت آنها نیز سعی می‌کنند تا این ایمنی را برای شما به وجود آورند. آرامش و متانت نشانه شخصیت شما حین رانندگی است. در مقابل قانون‌شکنی دیگران متین و آرام باشید زیرا ممکن است افرادی هنگام رانندگی مقررات را به طور دقیق رعایت نکنند.
▪ همراه نامطمئن
یک ژست هنگام رانندگی بعضی‌ها این است که با یک دست فرمان را بگیرند و با دست دیگر گوشی تلفن همراه را کنار گوش‌ خود نگه داشته و صحبت کنند. صحبت‌کردن با تلفن همراه حین رانندگی به دلیل تمرکز راننده روی صحبت‌های طرف مقابل، توجه او را از جاده منحرف ساخته و حوادث رانندگی وحشتناکی را به بار می‌آورد. بنابراین اگر طرفدار یک رانندگی مطمئن هستید، باید استفاده از تلفن همراه را حین رانندگی کنار بگذارید. استفاده از هندز‌فری شاید گزینه‌ای دیگر باشد ولی محققان استفاده از این وسیله را مطابق با شرایط یک رانندگی استاندارد نمی‌دانند. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد استفاده از تلفن‌ همراه هندز‌فری به اندازه تلفن همراه معمولی به هنگام رانندگی خطرناک است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، صحبت‌کردن به هنگام رانندگی خطر تصادف را چهار برابر افزایش می‌دهد. دیوید استرایر، استاد روان‌شناسی دانشگاه یوتا و سرپرست این تحقیق با بررسی فعالیت مغز رانندگان دریافته است که مکالمه با تلفن همراه حین رانندگی توانایی مغز را برای هدایت خودرو و پردازش اطلاعات ترافیک به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. در این تحقیق از گروهی داوطلب خواسته شد با شبیه‌ساز رانندگی در بزرگراه رانندگی کنند و هم‌زمان با تلفن حرف بزنند. در همین حال الکترودها فعالیت مغز و حرکات چشم را در موقعیت‌های گوناگون مانند هنگام اختلال در جریان ترافیک یا ترمز ناگهانی یک خودرو اندازه گیری کرد. در هر نمونه قدرت واکنش مغز به نصف رسید. استرایر افزود: «مکالمه با تلفن‌ همانند صحبت‌کردن با همسفران نیست زیرا هنگام صحبت‌ با سایر سرنشینان خودرو، راننده به رانندگی ایمن توجه دارد و می‌تواند صحبت‌کردن را متوقف کند.»

دکتر شادی باباخانی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید