جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

هر روز، روز بسیج است


هر روز، روز بسیج است
عده ای فکر می کنند فقط باید در ایام هفته بسیج به موضوع ارتش ۲۰ میلیونی پرداخت و در دیگر ایام سال با بی تفاوتی از کنار این موضوع حساس و سرنوشت ساز عبور می کنند.
اما واقعیت این است که همه ایام سال متعلق به بسیج و بسیجی است، چون بسیج امروزه یک فرهنگ متعالی است که باید در روش حکومتداری و اداره کشور و تعاملات بیرونی و درونی یک کشور تا یک فرد مورد استفاده قرار گیرد.رمز فراگیری و رویش تفکر بسیجی در مردمی بودن آن بوده است و اینکه بسیج اتکا به آحاد مردم خداجو و مومن دارد.
این سوال باقی است که مدیران در دستگاه های اجرایی، تقنینی و قضایی چقدر در نهادینه کردن فرهنگ بسیجی در زیرمجموعه کاری و اداری خویش اقدام کرده اند؟
چند نفر از مدیران دستگاه ها، افراد ذی نفوذ دستگاه خود را از افراد با خوی و تفکر بسیجی برگزیده اند؟ چه اندازه در تبیین و گسترش این فرهنگ کمک و مدد رسانده اند؟
پاسخ این سوال ها روشن است و نوع پاسخ ها می تواند نوع رفتار ما را مشخص کند. اگر فکر کنیم بسیج و بسیجی و تفکر آن باید محدود به هفته بسیج باشد روش درستی در نگریستن به تفکر بسیجی نمی باشد. نباید در مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی در هفته بسیج به یکباره حجمی از مطالب در این خصوص ارایه شود و بعد از آن به یکباره تبلیغ، ترویج فرهنگ و روحیه بسیجی به آرامی در رسانه ها افول کند.
حرکت مستمر، مستدام، با نشاط و با انگیزه ضرورت ترویج این تفکر می باشد. بد نیست نگاهی بیندازیم به گروه های مرجع اجتماعی که رسانه ها و تریبون ها یکی از آنها می باشد. آیا در غیر این هفته نیز به موضوع فرهنگ بسیجی به صورت یک کار ویژه نگاه شده است؟
و از همه مهمتر، آیا اگر برای ترویج این روحیه از نوع برخوردها و منش شخصی و اجتماعی بسیجی استفاده کنیم، تاثیرگذاری سخن ما بیشتر نخواهد بود؟ راستی فکر کرده ایم در رسیدگی به مشکلات مردم چقدر بسیجی عمل کرده ایم و چقدر در بند میز و امکانات و ... بوده ایم؟
آیا عمل گرایی و ایده گرایی توامان و خدمت به مردم علت العلل این فرهنگ نیست؟
بد نیست هر کدام از ما خودمان را با معیارهایی که بسیج بر اساس آن شکل گرفته است محک بزنیم و ببینیم تا چه حد بسیجی هستیم.
حضرت امام و آقا، دو الگوی بزرگ بسیجیان می باشند، سیره و روش و سخنان آنها معیار است.
بد نیست تامل و تعمق دقیقی در سخنان ایشان داشته باشیم تا بتوانیم گام شایسته ای در مسیر اعتلای فرهنگ بسیجی برداریم. لازمه این عمل آن است که هر روز را روز بسیج بدانیم و آن را فرصتی برای بهتر شدن قلمداد کنیم، که امام فرمودند: من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم و می دانم که اگر مسوولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید