سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

از PMS چه می‌دانید؟


از PMS چه می‌دانید؟
عادت ماهیانه پدیده‌ای است كه در ۳۰ تا ۴۰ درصد زنان علائم و نشانه‌های آن به قدری شدید است كه به عنوان یك بیماری شایع به نام سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شناخته می‌شود. گرچه PMS یك بیماری كاملاً زنانه است ولی اكثر خانم‌ها از آن بی‌اطلاعند و هیچ گونه شناختی از علائم و نحوه درمان آن ندارند.
• نشانه‌های PMS
علایمی كه در اكثر موارد با آنها روبه رو می‌شویم عبارتند از: نفخ شكم، خواب آلودگی، اضطراب، افسردگی، كاهش تمركز، تهوع و استفراغ، كمبود انرژی، خستگی، افزایش وزن ناشی از جذب مایعات، حساسیت و تورم پستان‌ها، تغییرات اشتها و تورم اندام‌ها كه معمولاً در هفت تا ده روز آخر سیكل قاعدگی ایجاد می‌شوند. احساس درد عضلانی، سردرد، خشكی پوست و چربی بیش از حد موها نیز از دیگر علائم PMS به شمار می‌رود كه در اغلب زنان یكسان نیست.
• علت PMS چیست؟
نظرات مختلفی در مورد این بیماری ارائه شده است كه عمده‌ترین آنها عبارتند از: افزایش میزان هورمون استروژن، كاهش میزان هورمون پروژسترون، افزایش فعالیت غده فوق كلیوی،كاهش قند خون، كمبود ویتامین، قطع آندروفین (واسطه شیمیایی كاهنده درد)، افزایش فعالیت آلدوسترون (هورمون تنظیم نمك بدن)
• درمان PMS
علاوه بر درمان‌های دارویی كه شامل استفاده از قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی نظیر بروفن، مفنامیك اسید، داروهای ضدافسردگی و ادرارآور كه به جلوگیری از تجمع آب، نفخ شكم، ورم و احساس سنگینی پستان‌ها كمك می‌كند، تغییر رژیم غذایی، انجام ورزش و حمایت‌های روحی- روانی در این دوره نیز در كاهش علائم PMS بسیار موثر است. توجه به رژیم غذایی در دوره قاعدگی در كاهش بروز علائم PMS نقش مهمی دارد. به خانم‌ها توصیه می‌شود طی هر قاعدگی برای جلوگیری از نفخ شكم و ناراحتی‌های گوارشی، حجم غذا را كاهش داده و دفعات وعده‌های غذایی را افزایش دهند و از مصرف غذاهای زیر غافل نشوند. جگر، سیب زمینی، موز، اسفناج، عدس كه به دلیل دارا بودن ویتامین ب۶ از بروز افسردگی و ناراحتی‌های روحی جلوگیری می‌كند. سبزیجات سبز تیره، موز، انجیر، آلو، كلم بروكلی، گوجه فرنگی كه غنی از پتاسیم بوده و در كاهش تورم ناشی از احتباس آب موثر است. مواد غذایی حاوی كلسیم را افزایش داده و در عوض غذاهای پرچرب نظیر گوشت قرمز، لبنیات پرچرب را به حداقل رسانده و از مصرف نوشیدنی‌های كافئین‌دار در دوره قاعدگی بپرهیزید.
• ورزش
انجام ورزش‌های سبك نظیر پیاده روی و ایروبیك به مدت ۳۰ دقیقه در روز در كاهش میزان علائم سندرم پیش از قاعدگی نقش بسزایی دارد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید