شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

راز سلامتی در ۵۰ سالگی


راز سلامتی در ۵۰ سالگی
تفاوت مردان و زنان در مورد وزن، یک واقعیت غیرقابل انکار است. با بالا رفتن سن، مردان کمتر دچار اضافه وزن می شوند. اما این مشکل در خانم ها، خصوصا با توجه به تغییرات هورمونی دوران یائسگی تشدید می شود. مدت های طولانی تصور می شد که افزایش وزن پس از دهه پنجم زندگی امری غیرقابل پیشگیری است. آیا واقعا باید تسلیم این مشکل شد؟ اما یک راه حل ساده برای مقابله با چاقی د راین سنین وجود دارد: ورزش و تحرک!
● تفاوت مردان و زنان در افزایش وزن
حجم بافت های چربی در بدن زنان، نسبت به مردان بسیار بیشتر است، به طوری که ۱۸تا ۲۵درصد وزن آنها، مربوط به چربی هاست و این در حالی است که بافت های چربی در بدن مردان، تنها ۱۰تا ۱۵درصد را به خود اختصاص می دهد. آقایان در مقایسه با خانم ها راحت تر می توانند لاغر شوند و کاهش چربی های ذخیره شده در قسمت های پایین بدن خانم ها (باسن، ران و...) نسبت به چربی های شکم مردان، مشکل تر است. این موضوع در واقع به ویژگی های فیزیولوژیک بدن خانم ها برای زایمان و بقای نسل بشر برمی گردد.
● تغییرات هورمونی
در فرانسه، خانم ها بین سنین ۲۰تا ۵۰سال، ۷.۵کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند. افزایش وزن در گروهی از خانم ها به تدریج تا سنین پیری صورت می گیرد، اما بسیاری از آنها در دوران بارداری و یائسگی؛ موقعیت های مساعد بروز چاقی، اضافی وزن پیدا می کنند. اختلالات هورمونی در زمان یائسگی تجمع بافت های چربی را تشدید می کند و کاهش ترشح استروژن، موجب ضعیف شدن عضلات در اعضای تحتانی بدن می شود. در نتیجه تغییرات ظاهری اندام و چاقی کاملا واضح دیده می شود.
● بی تحرکی را کنار بگذارید!
برای پیشگیری از افزایش وزن پس از پنجاه سالگی، باید بیش از پیش مراقب تغذیه و دریافت مواد غذایی بود که البته این موضوع همیشه ساده نیست، خصوصا برای خانم هایی که نگران برهم خوردن اندام هستند و پیش از این دوران نیز به تغذیه خود توجه داشته اند. به جای تحمل محرومیت همیشگی از خوردن بسیاری خوراکی ها، بهتر است فعالیت بدنی را افزایش دهیم. این شیوه ای است که بسیاری از متخصصان تغذیه آن را توصیه می کنند. بدین ترتیب عضلات و بافت های ماهیچه ای بهتر حفظ می شوند و اندام، جوان تر خواهد ماند.
اما از این نکته نباید غفلت کرد که به خاطر انجام فعالیت بدنی، ورزش های سخت و سنگین انجام دهیم، بلکه باید ورزش های روزانه را در برنامه زندگی گنجاند. به جای گذران مدت زمان زیاد وقت جلوی تلویزیون بهتر است پیاده یا با دوچرخه به خرید بروید و یا اتومبیل خود را کمی زودتر از محل مورد نظر پارک کنید و تا مقصد پیاده روی کنید.
هر شخصی بهتر می تواند برای خود روش های تحرک مناسب و مورد علاقه را پیدا کند!
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید