سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

بهداشت پوست و مو


پوست به‌عنوان مهم‌ترين پوشش، بدن را از خطر ابتلا به بيمارى‌هائى که راه ورود آنها از طريق پوست است، مصون نگه مى‌دارد. علاوه بر اين، نقش مهمى در سلامت انسان دارد، زيرا از يک طرف سموم و مواد زايد بدن را به شکل عرق خارج کرده و از طرفى با جذب کردن اکسيژن عمل تنفس را کامل مى‌نمايد. به‌علاوه وسيله‌اى براى کنترل و ثابت نگه‌داشتن حرارت بدن است.
شستشوى مرتب بدن، گرد و خاک و چربى پوست و مواد زائدى را که در نتيجه عرق کردن روى پوست‌‌ بدن جمع مى‌شود و ايجاد بو مى‌کند، از بين مى‌برد و کمک فراوانى به تنظيم اعمال پوست مى‌نمايد. حمام‌کردن موجب سرور و نشاط و رفع خستگى و باعث تسکين و آرامش اعصاب مى‌شود. نظافت لباس و آنچه که با پوست سر وکار دارد، در حفظ سلامتى پوست لازم است. هم‌چنين بايد توجه داشت که ويتامين‌ها به‌خصوص ويتامين‌هاى A و B و هم‌چنين استراحت کافى در سلامتى و شادابى پوست نقش مؤثرى دارد. شستن مرتب موى سر باعث تسريع جريان خود و نيز مانع از جمع شدن مواد‌‌ چربى و گرد و غبار در سطح سر مى‌شود و در نتيجه هوا بهتر به ريشه مو مى‌رسد که در سلامت آن مؤثر است. از آن گذشته عدم نظافت موى سر باعث تجمع ميکروب‌ها و عوامل بيمارى‌زا مى‌شود که از جمله مى‌توان از رشد عوامل بيمارى‌زاى قارچ ‌کچلى سر نام برد که در بسيارى اوقات نيز محيط مناسبى براى رشد و نمو شپش سر که ناقل بيمارى خطرناک تيفوس است، خواهد بود. توجه به نکات زير در بهداشت موى سر مؤثر است:
- شستن موى سر، حداقل دوبار در هفته.
- استفاده از وسايل شخصى استحمام جهت شستشو و خشک نمودن مو. ضمناً نبايد موهاى خيس را در جريان وزش باد قرار داد.
- برس‌کشيدن روزانه موها و ماساژ مرتب آن به‌مدت چند دقيقه که باعث تشديد سرعت جريان خود و رسيدن هوا به ريشه موها مى‌شود. شانه و برس پيوسته بايد تميز باشد و از شانه و برس ديگران استفاده نشود.
- نوع شامپو و صابون بايد با توجه به خصوصيات مو (چرب، خشک، معمولي) انتخاب شود.
- براى استراحت بايد از بالش و ملافه شخصى استفاده کرد تا از ابتلا به بيمارى‌هائى نظير بيمارى قارچى سر در امان بود.
- پس از اصلاح موى سر در آرايشگا‌ە‌هاى عمومى حتماً بايد سر را با آب‌ گرم و صابون شست و پس از هر بار شستشو، موها را با دقت خشک کرد.
- ناراحتى‌هاى عصبي، بى‌خوابي، بدى تغذيه و بيمارى‌هاى مزمن در وضع موها اثر نامطلوبى دارد.
- براى بهداشت و سلامت موها بايد به برنامه ‌غذائى نيز توجه گردد. وجود ويتامين‌ها و کلسيم در رژيم غذاى براى سلامت مو مؤثر است.
- در صورت مشاهده هر گونه عارضه پوستى نظير کورک، کفگيرک، زردزخم، پوسته و شوره سر و ... لازم است به پزشک مراجعه شود.


همچنین مشاهده کنید