پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

قوی ترین اتومبیل ساخت کمپانی آئودی


قوی ترین اتومبیل ساخت کمپانی آئودی
در سال ۱۹۹۷ اولین نسل مرسدس بنز SUV (شاسی بلند) به بازار آمد. ب ام و هم در سال ۱۹۹۹ نخستین اتومبیل SUV خود با نام X۵ را به بازار فرستاد و در پی آن در سال ۲۰۰۲ شرکت های فولکس واگن و پورشه نیز در کلاس SUV های سوپر لوکس، اتومبیل هایی را روانه بازار کردند. هم اکنون شرکت آئودی نیز اولین اتومبیل همه جارو «خیابانی - بیابانی» خود را که قوی ترین اتومبیل ساخت این شرکت هم هست روانه بازار کرده است.
نام این خودرو «Audi Q۷» است. در نگاه اول به بدنه Q۷، پنجره مسطح و بزرگ این خودرو بیش از هر چیز خودنمایی می کند. در مورد فرم جلو این خودرو سخنان بسیار گفته شده ولی در هر حال چهره نیرومندی به این خودرو بخشیده است.
درازا، پهنا و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر با ۵۰۷ ، ۱۹۸ و ۱۷۴ سانتی متر است و فاصله اکسل های آن از یکدیگر ۳۰۰ سانتی متر است. بدین رو بزرگی اندازه های بدنه، Q۷ را همچون یک SUV غول پیکر در چشمان بیننده پدیدار می کند. از اینها که بگذریم در فرم چراغ های جلو و عقب و خط های روی بدنه این خودرو، به درستی از فرم سایر خودروهای آئودی پیروی شده است و فرم بدنه آن از پویایی ویژه یی برخوردار است. در این میان به ویژه می توان ورم کردگی روی درپوش موتور، ورم های روی گلگیر و برآمدگی شیشه های این خودرو را برشمرد. کابین Q۷ از بهترین مواد و کیفیت مونتاژ بهره مند است. این کابین در نگاه نخست به ویژه در فرم جلوی صندلی ها، شباهت های زیادی به آئودی A۶ دارد.
از این گذشته کیفیت وسایل این کابین هم نشانگر دوام و کیفیت بالای این وسایل است. آئودی Q۷ نه تنها از صندلی های بزرگ با قابلیت تنظیم چندگانه برخوردار است، بلکه طراحی داخلی این خودرو هم از بهترین ها است. این خودرو در نمونه های ۵ ، ۶ و ۷ نفره قابل سفارش است. گنجایش صندوق بار این خودرو در مدل ۵ نفره برابر با ۸۰۰ لیتر و قابل گسترش تا ۲۱۰۰ لیتر است.
از وسایل استاندارد این خودرو می توان سیستم فرمان الکترونیکی، سیستم MMS یا کامپیوتر رانندگی، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، سیستم کمکی کامپیوتری برای پارک کردن خودرو و آینه های قابل تنظیم برقی را برشمرد.
از وسایل اضافه سفارشی این اتومبیل می توان «Audi Side Assist» یا سیستم دید رو به عقب به کمک رادار، سیستم کمک فنرهای بادی با تنظیم چندگانه، چراغ های جلو با گردش هماهنگ با فرمان و سیستم GPS را نام برد.
آئودی Q۷ به گونه یی استاندارد با یک پیشرانه بنزینی و یا یک پیشرانه هیبریدی (دوگانه سوز) قابل انتخاب است. پیشرانه بنزینی این خودرو از نوع ۲/۴ لیتری با ۴۰ سوپاپ در سیلندرهاست. بیشترین توان و گشتاور این موتور به ترتیب با ۳۵۰ اسب بخار در ۶۸۰۰ دور (تقریباً ۴ برابر پژو ۴۰۵) و ۴۴۰ نیوتن در ۳۵۰۰ دور در دقیقه است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۴/۷ ثانیه و حداکثر ساعت آن ۲۴۵ کیلومتر در ساعت است. Q۷ با این پیشرانه، ۲۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و میانگین مصرف سوخت آن، ۱۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به نام (Program Dinamic Shift- ) DSP سود می برد. پس از روشن کردن پیشرانه ۸ سیلندر این ماشین، تنها آوای بسیار اندکی از موتور به درون کابین راه می یابد. راحتی رانندگی با این خودرو به حدی است که کمتر خودروی ژاپنی توانایی برابری با آن را دارد.
Q۷ به دلیل سنگینی و بلندی بدنه به راحتی شتاب نمی گیرد و پس از رسیدن دور موتور به ۲۵۰۰ دور در دقیقه، نیروی بیشتری در اختیار راننده قرار می دهد. بنابراین این خودرو برای رانندگی در مسیرهای طولانی، اتومبیل بسیار مناسبی است. آئودی Q۷ در مانورهای رانندگی نیز از پایداری بسیار بالایی همچون اتومبیل های کوچک تر برخوردار است.
نسبت انتقال نیرو به چرخ های این خودرو، اینگونه است که ۴۰ درصد نیرو به چرخ های جلو و ۶۰ درصد نیرو به چرخ های عقب می رسد. که البته در مسیرهای طولانی و یا بیابانی، نیروی بیشتری به چرخ های عقب می رسد. این خودرو فاقد دنده کمکی است. با این حال یک سیستم ویژه که در پیوند با سیستم پایداری ESP این خودرو است، در هنگام واماندگی به کمک راننده آمده و با رساندن نیرو به چرخ هایی که از چسبندگی بیشتری به سطح زمین برخوردارند، این خودرو را به حرکت وامی دارد.
در مجموع Audi Q۷ به عنوان یک اتومبیل SUV سوپرلوکس اتومبیل بسیار قابل قبولی است، هر چند که به نظر کارشناسان، این خودرو گران قیمت بیشتر مناسب رانندگی در جاده های آسفالته است.
علیرضا سزاوار
منبع؛ Sehpigel.com
منبع : روزنامه اعتماد