سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

مهارت های شنیداری


وقتی مردم به یکدیگر گوش می دهند ، طبیعت افراد ، محتوای منطقی افکار ، نیازها و خواسته های خود را تشخیص می دهند . آنها در می یابند که بطور مشخص چه مواردی در ایجاد رهبری ، مشارکت با گروههای کاری ، ارائه خدمات ، حل مسائل ، فرصت های عالی و عمل به آنها مهم است . اگر چه این نکات ظریف کمتر به چشم می آید اما از مهارت های بسیار موثر بشمار می رود . مهارت هایی که در بیشترین زمان موفقیت ما نقش دارد و به سختی می توان آنها را توصیف کرد .
بهر حال روش هایی را می توان نام برد که افراد بتوانند از این مهارت ها بتدریج و با موفقیت بیشتر استفاده کنند .
● چند روش برای شنیدن بیشتر
۱- در شروع گفتگو با دیگران بیاد داشته باشید که هر فرد یک تصمیم گیرنده و شاید یک مصرف کننده ایده های شماست . تصمیم آنها در مورد همکاری با شما و نحوه تاثیر تلاش ها بر نتایج کار شماست .
۲- از ابتدا خود را در شنیدن بیطرف نشان دهید . این حالت باعث می شود تا شما واقعا بر روی شنیده ها تمرکز داشته باشید .
۳- نه تنها توجه به محتوای منطقی مطالب گوینده لازم است ، بلکه به چگونگی بیان آن نیز باید توجه داشت . اینکه در مورد موضوع مورد بحث چه احساسی دارند و احساس مردم در مورد یک شخص و یا موضوعی که در تصمیم گیری موثر است کدام است .
۴- در پاسخ دادن چنان رفتار کنید که شما را فرد جدی قلمداد کنند . احترام به دیدگاه گوینده را در رفتار خود نشان دهید . این موارد مجموعه مهارت هایی است که گفتن آن ساده است ، اما در عمل انجام آن مخصوصا برای یک سازمان خیلی دشوار بنظر می رسد . با این حال ، اثر این مهارت ها در بهبود عمل و امر آموزش در خور توجه می باشد .
منبع : سایت مدیران ایران