پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


اهتمام به آموزش و فضای مجازی در گردشگری


اهتمام به آموزش و فضای مجازی در گردشگری
اصولا گردشگری و رویای سفر به سرزمین های مختلف در میان ساکنان کشور های پیشرفته از رواج بیشتر و اقبال بلندتری برخوردار است که به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، سهولت گردشگری برای مردم غرب ریشه در آموزش از مقاطع پائین در کشورهای پیشرفته دارد. علاقمندان اما دلایل گوناگونی برای سفر کردن بدین معنا دارند، تغییر و تحول در نحوه زندگی، استراحت و بازگشت به زندگی روزمره، کسب تجربه از مردم کشورهای مختلف، آشنایی با فرهنگ و سنن در جهان و... لذا رسیدن به این خواسته نیازمند راهکارها و روش های مناسب و کارآمدی است که بسیاری از مردم در سراسر جهان با آن آشنا نیستند و یا اصولا نحوه استفاده از آن فنون را نمی دانند.
هم اکنون بسیاری از مردم کشورهای مختلف علاقمند به سفر کردن اند و لذا سال های متمادی است که در مدارس آنها سفرهای داخلی و خارجی، یکی از کرسی های تدریس در مقاطع راهنمایی و متوسط دبیرستان است و حتی در برخی کشورها در مقطع پایه ابتدایی با دانش آموزان کار می شود. به گفته مسئولان آموزشی در این کشورها، هدف از این امر، آموزش جوانان به همکاری و تعاون و زندگی در شرایط غیرعادی و دور از خانواده است. تقویت حس استقلال و توانایی و از همه مهمتر استعداد آشنایی با فرهنگ ها، گونه های طبیعی و زیستی و تاریخ در کشورهای گوناگون از دیگر اهداف آموزش سفر محسوب می شود.
● تهیه زمینه های سفر
تا آنجا که دانش آموزان برای این سفرها آموزش دیده تا وسائل کمتر و سبکتری را به همراه داشته و حتی نحوه چیدمان کوله های سفری نیز به آنها آموزش داده می شود.
پیش از سفر نیز روش چادرزدن، مراقبت های پزشکی سطحی و کمک های اولیه به آنها آموزش داده شده و در این اثنا با چگونگی نقشه خوانی و تطابق آنها آشنا خواهند شد. این سفرها عمدتا به شکل گروهی و با برآورد کمترین هزینه، زمان و مکان های استقرار انجام می شود. از آنجا که اینگونه سفرها بیشتر مختص قشر جوانان است، بنابراین به خاطر اقشار سنی که توانایی اینگونه مسافرت ها را ندارند، کشورهای میزبان با درنظر گرفتن این موضوع با ساماندهی و افزایش سیستم حمل و نقل میان شهری و کشوری مبادرت ورزیده اند.
کشورهای آسیای جنوبی شرقی همچون بعضی از کشورهای اروپایی علاوه بر ارتقای سطح ناوگان حمل و نقل، خدمه این ناوگان ها را نیز آموزش داده اند تا چگونه با مسافران برخورد نمایند. تمامی خدمه مؤظفند تا اطلاعات و نیازهای معقول گردشگران را پاسخ گویند.
راهنمایان حاضر در سفرهای داخل و خارج می بایست به چند زبان زنده دنیا آشنا بوده و اطلاعات دقیق و به روزی را در اختیار گردشگران قرار دهند، ضمن آنکه در هر دوره نیز آموزش های خاص و جامعی را باید ببینند.
انتظار می رود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با هماهنگی مراکز آموزش عالی به گماردن دوره های متناوب آموزشی و تشکیل کلاس ها و کارگاه های آموزشی مبادرت ورزیده تا از رهگذر آموزش مستمر و روزآمد شدن عرصه گردشگری و ارتقای سطح میراث فرهنگی، کشور ما نیز در زمره متولیان صنعت سوم در هزار سوم درآید.
● اهتمام به گردشگری مجازی در ایران
۶۲۳میلیارددلار گردش مالی سالیانه توریسم در جهان است که متأسفانه سهم کشور ایران به ۰.۱ درصد هم نمی رسد.
وقتی که ابزارهای نوین در ارتباطات و اطلاع رسانی به خدمت شهروندان درمی آید، آنگاه تغییر و تحول در فنون زندگانی اجتناب ناپذیر خواهد شد. یکی از مهمترین آنها دگردیسی در گردشگری و فرم جدید جاذبه های میراث فرهنگی و در واقع تولد گردشگری مجازی است که بازدید اینترنتی از میراث فرهنگی و تاریخی یک کشور به همراه کلیه اطلاعات و آگاهی از امکانات مربوطه، از زیر مجموعه های این واقعیت است. حسن این پدیده برای ما ایرانی ها که هنوز ایران خود راندیده و نمی شناسیم لااقل در این است که با اینترنت می توان شناخت بهتر و بیشتری از کشور چهارفصل و زیبای خود، به دست آورد. گردشگری مجازی که حداکثر دو دهه از عمر آن می گذرد، حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده های صورتی، متنی و تصویری از دنیای فیزیکی پیرامون ماست. یاد ژول ورن به خیر که ایکاش بود و می دید با یک کلیک می توان دور دنیا را سیاحت نمود. با استفاده از سایت های کاخ موزه ها، اماکن باستانی جهان می توان به دنیایی از اطلاعات متنی و تصویری از میراث فرهنگی و نمادهای تاریخ باستان دست یافت. این در حالی است که برخی ازپایگاههای دولتی در اینترنت امروزه سیستم های دوربین شهری خود را به سرزمین دیجیتال نیز پیوند داده اند. با این دوربین ها می توان شهرهای مختلف را به صورت زنده و الساعه مشاهده نمود وحتی از آنها عکس یادگاری گرفت. گفتنی است که شهرداری تهران، چنین سرویسی را در دسترس علاقمندان قرارداده است.
متاسفانه با وجود بیش از یک هزار سایت دولتی ایران در اینترنت و بیش از یکصد هزار سایت خصوصی فارسی در فضای وب اما هنوز مجموع عملکرد ایران در حوزه گردشگری مجازی و معرفی آثار ماندگار تاریخی- تمدنی در قلمرو میراث فرهنگی، به سمت اشتغال زایی مولد و اطلاع رسانی فراگیر هدفمند پیش نرفته است.
هنوز پس از گذشت سالها از هزاره سوم میلادی، سایت های سفارتخانه های ما در خارج از کشور وضعیت مطلوبی نداشته و سازمان های دولتی ایران در اینترنت، بستر ارتباطی دیجیتالی خوبی با مخاطبان درون و برون سازمانی خود ندارند.
رسم درآمدزایی از صنعت فناوری اطلاعات تنها مربوط به تولید نرم افزار و سخت افزار نیست بلکه همانطور که کتاب الکترونیکی (e-book) و تجارت الکترونیکی نقش مستقیمی در توسعه درآمدزایی دارند، گردشگری مجازی هم به صورت غیرمستقیم مارکتینگ بین المللی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است که می باید مورد توجه واقع شود.
● لوازم گردشگری اینترنتی
گردشگری اینترنتی باید در راستای اهداف یک دولت الکترونیک قوی، مورد بازبینی و بررسی قرارگیرد. با استقرار دولت الکترونیک می توان زیرساخت های لازم را جهت اطلاع رسانی و دسترسی دیجیتالی به پتانسیل های گردشگری کشور فراهم نمود.
گردشگری اینترنتی لوازماتی دارد که برای استقرار و پیاده سازی آن در کشور باید به آنها اهتمام کرد. گردشگری آن لاین مقوله نوینی در صنعت جهانگردی و میراث فرهنگی محسوب شده و لذا کنوانسیون اروپایی جرایم رایانه ای و صدها قانون اینترنتی دیگر که فضا رابرای قانونمندکردن فعالیت های وب مهیا می کند، خود عاملی مثبت و موثر در راستای استقرار فرهنگ گردشگری آن لاین در جهان وب است.
از طرفی اشتعال زایی مولدی که از جانب فناوری اطلاعاتی و ارتباطی روز می تواند در اختیار رشد GNP ایران قراربگیرد، با وجود مولفه های اثربخشE- TOURISM قابل حصول خواهدبود.
با تمام تلاش هایی که اخیرا صورت گرفته اما هنوز هموطنان و خارجیان بسیاری از نقاط دیدنی کشور را نمی شناسند و بیشترشان مشهد مقدس، شمال، اصفهان و شیراز را نقاط گردشگری ایران معرفی می کنند حال آن که گوشه گوشه ایران، دیدنی است.
فریبرز درجزی
منبع : روزنامه کیهان