یکشنبه, ۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 26 May, 2024
مجله ویستا

تصمیم گیری بر اساس آمار و ارقام


منابع مختلفی بر روی اینترنت آمار و ارقامی را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا فصلی و سالانه منتشر می سازند. مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل این آمار و ارقام و نیز بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام مربوط به سایت ها از جمله وظایف مدیران سایت های اینترنتی است. اما كدام آمار و ارقام را باید مورد توجه و عنایت قرار داد؟ بر اساس آنها چه تصمیمی باید گرفت؟
پنج سال از فعالیت سایت ما بر روی اینترنت می گذرد. اگر كسی می آمد و از زندگی من به عنوان یك مسئول سایت فیلمبرداری می كرد و روی آن فیلم متنی را می خواند شاید چنین می گفت: «یكی از مهمترین وظایف مدیر یا مسئول سایت، بررسی روزانه آمار و ارقام سایت است. بر اساس این آمار و ارقام، مسئول سایت می تواند تصمیم بگیرد كه برای ادامه حیات سایت و یا بهتر شدن وضع كنونی چه تصمیمی باید بگیرد. آمار و ارقام به مسئول سایت نشان می دهد كه چه تعداد بازدید كننده در طی روز یا هفته گذشته یا جاری از سایت بازدید كرده است؟ كدام صفحات یا بخش های سایت مورد توجه بیشتری قرار گرفته است؟ چه فایل ها و مطالب و مقالات و برنامه هایی دریافت شده است و مخاطبین سایت از كدام نقطه جغرافیایی و از چه سایت های دیگری و از طریق چه لینك هایی به سایت مورد نظر آمده اند؟ مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام سایت یكی از وظایف روزانه مدیر سایت است.» در اینجا تابان كه در حال نوشتن این مقاله است رو به دوربین می كند و رو به بینندگان می گوید:
آمار و ارقام با ما صحبت می كنند. به ما می گویند كه سایت ما در روز چه تعداد بازدید كننده داشته است، چه صفحات یا بخش هایی از سایت مورد توجه قرار گرفته است و مخاطبین ما از چه نقاطی آمده اند و اگر از طریق موتورهای جستجو وارد سایت ما شده اند چه كلیدواژه هایی به كار برده اند. من در روز شاید دو یا سه بار آمار و ارقام سایت را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهم، چرا كه با توجه به هدفی كه دارم بایستی با داشتن اطلاعات و بر اساس یافته هایم تصمیم بگیرم. این یكی از مهمترین كار های من است اما وقتی از بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام صحبت می كنیم، منظور ما فقط بررسی آمار سایت یا سایت های خودمان نیست. ما باید ضمن بررسی سایت های خودمان، سایت های دیگر خصوصاً رقبا و آمار و ارقامی كه از سوی آنها اعلام می شود و از یك بعد بالاتر و كلان تر آنچه در رابطه با كل كاربران اینترنتی و در فضای سایبر توسط شركت های تحقیقاتی معتبر اعلام می شود را نیز مد نظر قرار دهیم.
مطالعه و تحقیق، بررسی، مقابله و مقایسه های آماری از دیگر وظایف مدیران سایت هاست. كار روزانه ای كه باید انجام شود چرا كه تصمیم ها را باید بر اساس دانسته ها و آمار و ارقام معتبر اتخاذ نمود. منابع مختلفی بر روی اینترنت آمار و ارقامی را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا فصلی و سالانه منتشر می سازند. می دانیم كه مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل این آمار و ارقام و نیز بررسی و تجزیه و تحلیل آمار و ارقام مربوط به سایت ها از جمله وظایف مدیران سایت های اینترنتی است. اما كدام آمار و ارقام را باید مطالعه كرد و مورد توجه قرار داد؟ بر اساس این آمار و ارقام چه تصمیمی باید گرفت؟ آیا منابعی كه انتخاب كرده ایم آمار درستی را به ما می دهند؟ آیا ارقامی كه برنامه ها و نرم افزار های آماری ما تهیه، تنظیم و ارائه می كنند قابل اطمینان هستند؟ چه سایت هایی آمار و ارقام معتبری ارائه می دهند؟ آیا اگر گفته شد كه ۷۰ درصد از جستجوها بر روی اینترنت، جستجو برای یافتن اطلاعات بیشتر است به این معنی است كه ما فقط با ۳۰ درصد از مصرف كنندگانی طرف هستیم كه مایل به خرید چیزی بر روی اینترنت هستند؟ آیا بر اساس این آمار باید برویم سایت هایی پر از مقاله و مطلب و اطلاعات بسازیم؟ یا مثلاً وقتی كه می گویند حدود نیمی از جستجو های اینترنتی را امریكایی ها انجام می دهند(۲۴۵ میلیون از حدود ۵۵۰ میلیون جستجو) ما باید برویم سراغ كشكمان ...؟ ببینید به عقیده من، آمار و ارقام به ما سر نخ هایی می دهند كه چه تصمیمی بگیریم، اینكه واقعاً چه تصمیمی می گیریم بستگی دارد به دانش و تجربه و اهداف و استراتژی های ما. آمار می گوید، بیش از ۴۸ درصد از اعضای خبرنامه ها در سرتاسر جهان، خبرنامه هایی كه خودشان خواسته اند را هرگز باز نمی كنند و نمی خوانند، شما بر اساس این آمار چه كار می خواهید بكنید و چه تصمیمی می گیرید وقتی می دانید كه تعداد بیشتری از مخاطبین شما مثلاً نزدیك به ۹۵ درصد خبرنامه شما را باز می كنند و به آن حتی پاسخ می دهند؟ حتی آمار و ارقامی كه توسط سایت ها و مراكز تحقیقاتی معتبر منتشر و منعكس می شوند را گاه می توان زیر سوال برد. باید دید مخاطبین آنها چه كسانی بوده اند، چه جور خبرنامه هایی را برای آمارگیری خود انتخاب كرده اند؟ نمی گویم اشتباه است، می گویم باید چشم هایمان را بازتر كنیم. اگر سایت های تحقیقاتی امریكایی، انگلیسی و ... آمار و ارقامی ارائه می كنند، این دلیل نمی شود كه برای سایت های ایرانی و مخاطبین ایرانی نیز دقیقاً چنین باشد و آن آمار و ارقام صدق كند. از طرف دیگر آمار و ارقامی كه برای تجارت الكترونیك B۲B ارائه می شود، در مورد تجارت های B۲C صدق نمی كند و بر عكس. من همیشه گفته ام كه ما باید به دنبال یك تركیب مناسب و منحصربفرد باشیم، در تئوری گرداب گسترده گیتی من، یافتن تركیب مناسب و منحصر بفرد، با یك بررسی جامع به دست می آید اما در گرداب گسترده گیتی، آن بررسی جامع و گسترده نهایی، شاید هیچگاه به دست نیاید. اجازه بدهید مثالی بزنم، در اینترنت، شركت ها و مراكز و سایتهای بسیار معتبر و موثقی یافت می شوند كه دقیق ترین آمار و اطلاعات را در هر زمینه ای از كسب و كار و تجارت الكترونیكی و غیر الكترونیكی ارائه می دهند، اما این آمار و ارقام را به رایگان در اختیار شما قرار نمی دهند، گاه دریافت فقط یكی از آنها، هزینه های سرسام آوری را به صورت ماهانه و یا سالانه بر دوش شما می گذارد. حال از میان صدها و شاید هزاران منبع اطلاعاتی و آماری، شما كه برای تصمیم گیری های تان نیاز به اطلاعات، نیاز به آمار و ارقام معتبر دارید، كدام را انتخاب می كنید و تا چه اندازه حاضرید یا می توانید هزینه كنید؟ رسیدن به یك تركیب مناسب و منحصر بفرد یعنی انتخاب منابع در حد توان شما و اعتماد كردن به تركیبی از آنها و آمار و اطلاعاتی كه در اختیارتان قرار می دهند و اتخاذ یك تصمیم منحصر بفرد و در نهایت اجرای آن با پذیرفت همه مسئولیت های مرتبط با آن.
دوربین به صفحه مانیتوری كه یك گرافیك آماری را نشان می دهد زوم می شود و در فضای آن محو می گردد. راوی ادامه می دهد:
تابان خواجه نصیری معتقد است كه لزوماً آمار و ارقام و منابع اطلاعاتی مختلف نباید تصمیمی را به ما دیكته كنند، این ما هستیم كه با یافتن یك تركیب مناسب و منحصر بفرد و با توجه به موضوع و محتوای كار یا سایتی كه بر روی اینترنت داریم، آمار و ارقام را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و در نهایت بر اساس آنها، گام بعدی را مشخص می كنیم.