جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تغییرات در مقررات مسابقات فرمول یک
آغاز فصل مسابقات فرمول یك در سال ۲۰۰۶ با تغییرات گوناگونی در نحوه اجرای مسابقات و اتومبیل ها همراه بوده است.
● موتور
كاهش حجم موتور از ۳۰۰ سی سی به ۲۴۰۰ سی سی و كاهش تعداد سیلندرها از ۱۰ به ۸ ، اقدامی بود كه با حمایت كامل فدراسیون بین المللی رانندگی و با ۲ هدف انجام گرفت: كاهش هزینه ساخت موتور و افزایش ایمنی این فعالیت از طریق كاهش سرعت اتومبیل ها.در مسابقات سال جاری تنها تیم اسكودریا تورو روسو (تیم دوم ردبول) است كه مجاز به استفاده از موتور ۱۰ سیلندر (با دور موتور محدود شده) شناخته شده است.
این تغییر موتور همچنین باعث كاهش میزان سوخت مصرفی می شود كه به طبع كوچكتر شدن باك بنزین (كه پیشتر ۷۵ لیتر بود) را در پی خواهد داشت.همچنین با پایین تر آمدن سرعت اتومبیل ها، طراحی بدنه به شیوه ای تغییر می یابد كه نیروی پایین راننده ناشی از عبور هوا (Down Force) و همین طور مقاومت ایجاد شده ناشی از این نیرو (Drag) كمتر شود.قدرت كمتر موتور همچنین به معنی كمتر شدن حرارت تولید شده و بالتبع كمتر شدن نیاز رادیاتورها به هوا خواهد بود.
● تایرها
از فصل ،۲۰۰۶ تیم ها مجدداً اجازه دارند تا در حین مسابقه تایرهای خود را عوض كنند.در فصل ،۲۰۰۵ ضعف تایرهای بریجستون، امكان رقابت راازفراری گرفت و در گراند پری ایندیاناپلیس هم ضعف تایرهای میشلن باعث شد ۱۴ اتومبیل از برگزاری مسابقه كناره گیری كنند. امكان تغییر تایر می تواند از تكرار چنین شرایطی جلوگیری كند. همچنین تغییر قانون تا اندازه ای تأثیر كوچكتر شدن موتورها بر كاهش سرعت را خنثی خواهد كرد.
● زمان گیری برای تعیین ترتیب شروع مسابقه
زمان گیری در طی چند فصل اخیر، جذابیت خود را از دست داد.در نتیجه سیستم پیچیده جدیدی در دستور كار قرار گرفت تا جنبه رقابتی زمان گیری و جذابیت آن را بیشتر كند.بر اساس قانون جدید ابتدا هر ۲۲ اتومبیل به مدت ۱۵ دقیقه فرصت دارند با هر میزان سوختی كه مایل هستند، روی پیست رفته و بهترین زمان خود را ثبت كنند. ۶ اتومبیل آخر از دور خارج شده و بر حسب زمانی كه كسب كرده اند، جایگاه های ۲۲ تا ۱۷ را كسب می كنند.
پس از ۵ دقیقه استراحت، ۱۶ تیم باقی مانده، مجدداً به مدت ۱۵ دقیقه، با هر میزان سوخت كه مایل باشند، زمان گیری را آغاز می كنند. ۶ اتومبیل آخر از دور خارج شده و بر حسب زمان كسب شده در جایگاه های ۱۶ تا ۱۱ قرار خواهند گرفت.
در مرحله آخر، ۱۰ تیم باقی مانده، به مدت ۲۰ دقیقه مجدداً تلاش خواهند كرد تا بهترین زمان را ثبت كنند. تنها محدودیت اعمال شده این است كه اتومبیل ها باید مسابقه را با همین میزان سوختی آغاز كنند كه مرحله آخر زمان گیری را با آن آغاز كرده اند.
یعنی در ابتدای این مرحله، اتومبیل ها مجبور خواهند بود، میزان سوخت موجود در باك را اندازه گیری كرده و پس از پایان زمان گیری، اتومبیل به اندازه ای سوخت گیری می كند كه وزن آن، برابر با وزن اندازه گیری شده در آغاز مرحله آخر زمان گیری برابر شود.
اتومبیل ها می توانند مرحله آخر زمان گیری را با هر میزان سوختی كه مایل هستند آغاز كنند كه این میزان سوخت استراتژی آنها در طی مسابقه را نیز تعیین می كند.شروع مرحله آخر زمان گیری با سوخت كم به این معنی است كه در آغاز مسابقه هم آنها سوخت زیادی ندارند و مجبور خواهند شد زودتر از زمان پیش بینی شده برای سوخت گیری توقف كنند.در همه مراحل زمان گیری تیم ها اجازه دارند تایر اتومبیل ها را عوض كنند و پس از ۲ مرحله اول زمان گیری، همه تیم ها اجازه سوخت گیری مجدد دارند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق مجلس شورای اسلامی حسن روحانی دولت سیزدهم نیکا شاکرمی دولت چین مجلس رهبر انقلاب بابک زنجانی شهید مطهری
ایران تهران هواشناسی یسنا سیل هلال احمر روز معلم آتش سوزی پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان طلا خودرو قیمت دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا ارز
عمو پورنگ موسیقی لیلا بلوکات سریال تلویزیون سینمای ایران عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه حماس ترکیه نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال تراکتور لیگ برتر جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
هوش مصنوعی ناسا تبلیغات اپل اینستاگرام گوگل تلفن همراه عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب