چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
ابوزید محمد مروزی
جنسیت: مرد
نام پدر: احمد بن عبدالله فاشانی
تولد و وفات: (۳۰۱ -۳۷۱) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه شافعی و محدث
شیخ شافعیان بود. نسبت وی به فاشان ، از قراء مرو میرسد. فقه را از ابواسحاق مروزی آموخت. از ابوبکر ابن احمد بن محمد منکدری و ابوالعباس محمد بهن عبدالرحمان دغولی و عمر بن علّک و محمد بن عبدالله سعدی و جماعتی دیگر حدیث شنید. و به بغداد رفت و در آنجا حدیث گفت. سپس در مکه مجاور گردید و در آنجا "صحیح بخاری" را از محمد بن یوسف فربری روایت کرد. ابوزید مروزی موثقترین کسی است که این کتاب را از فربری روایت کرده است. ابوبکر قفال مروزی و دیگر فقههای مرو از او فقه آموختند. ابوعبدالله حاکم نیشابوری و ابوعبدالرحمان سلمی و ابوالحسن دارقطنی و عبدالوهاب میدانی و هیثم بن احمد دمشقی صبّاغ و ابوالحسن بن سمسار و ابوبکر برقانی و محمد بن احمد محاملی و ابومحمد عبدالله بن ابراهیم اصیلی و دیگران حدیث شنیدند. در مرو درگذشت. در "هدیهٔ العارفین" و به تبع آن در "معجمالمؤلفین" کتابهای "الاقناع" ، در حدیث و "تفسیرالمسعودی" به وی نسبت داده شدهاست. اما در "کضفالظنون" ، "الاقناع" از آن قاضی ابوالفضل محمد بن احمد بن لیث مروزی و "تفسیرالمسعودی" از آن ابوعبدالله محمد بن احمد مروزی (شاگرد قفال مروزی) دانستهشده است.
نام پدر: احمد بن عبدالله فاشانی
تولد و وفات: (۳۰۱ -۳۷۱) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: فقیه شافعی و محدث
شیخ شافعیان بود. نسبت وی به فاشان ، از قراء مرو میرسد. فقه را از ابواسحاق مروزی آموخت. از ابوبکر ابن احمد بن محمد منکدری و ابوالعباس محمد بهن عبدالرحمان دغولی و عمر بن علّک و محمد بن عبدالله سعدی و جماعتی دیگر حدیث شنید. و به بغداد رفت و در آنجا حدیث گفت. سپس در مکه مجاور گردید و در آنجا "صحیح بخاری" را از محمد بن یوسف فربری روایت کرد. ابوزید مروزی موثقترین کسی است که این کتاب را از فربری روایت کرده است. ابوبکر قفال مروزی و دیگر فقههای مرو از او فقه آموختند. ابوعبدالله حاکم نیشابوری و ابوعبدالرحمان سلمی و ابوالحسن دارقطنی و عبدالوهاب میدانی و هیثم بن احمد دمشقی صبّاغ و ابوالحسن بن سمسار و ابوبکر برقانی و محمد بن احمد محاملی و ابومحمد عبدالله بن ابراهیم اصیلی و دیگران حدیث شنیدند. در مرو درگذشت. در "هدیهٔ العارفین" و به تبع آن در "معجمالمؤلفین" کتابهای "الاقناع" ، در حدیث و "تفسیرالمسعودی" به وی نسبت داده شدهاست. اما در "کضفالظنون" ، "الاقناع" از آن قاضی ابوالفضل محمد بن احمد بن لیث مروزی و "تفسیرالمسعودی" از آن ابوعبدالله محمد بن احمد مروزی (شاگرد قفال مروزی) دانستهشده است.
منبع : مطالب ارسالی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا غزه بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم شورای نگهبان حجاب لایحه بودجه 1403
روز معلم سلامت هواشناسی تهران قوه قضاییه سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی دستگیری شورای شهر تهران پلیس
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی ایران خودرو کارگران سایپا دلار قیمت طلا بازار خودرو مالیات تورم
سریال تلویزیون سینمای ایران سینما موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی تئاتر فیلم کتاب
رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه نوار غزه حماس روسیه عربستان یمن ترکیه افغانستان نتانیاهو اوکراین
فوتبال استقلال رئال مادرید پرسپولیس بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
اینستاگرام اپل تبلیغات گوگل ناسا سامسونگ آیفون همراه اول ماه
بارندگی دیابت کاهش وزن ویتامین مسمومیت قهوه خواب بارداری کبد چرب