جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
مکاتب ادبی جهان: از کوبیسم تا سوررئالیسم
تاریخ نشر : ۸۴۱۲۲۷
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۵۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۷۰۴-۶۲-۶
رده دیویی : ۸۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : ساری
نویسنده : نوریکوتنابی - نظامالدین
در شمارگان هفتم از مجموعهی حاضر، نخست، سبک 'کوبیسم' توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک، فراهم آمده است. در کتاب عنوان شده است: 'کوبیسم پیش از آن که وارد ادبیات شود، در نقاشی قدم به عرصهی وجود نهاد...کوبیستهای میخواهند در نقش هر منظره، گذشته از آن بخشی که به چشم داده میشود، بخشهای پنهان و نامرئی را نیز نشان دهند و تمام جهات و عناصر اساسی هرچیز را در آن واحد مجسم سازند. بدین طریق، کوبیستها نقاشی را کاملا از حقیقت واقع دور میسازند، یعنی نمونهی آنچه را که نقاشی کوبیست روی پرده آورده است هیچگاه به همان صورت در جهان خارج نخواهیم دید... آپولینز در سال 1910 به این فکر افتاد که شاعر نیز، مانند نقاش کوبیست به جای نشان دادن یک جنبه از هرچیز بهتر است تمام جهات آن را نشان دهد. ویژگی این گونه شعر در این است که ابتکار عمل را به دست الفاظ میسپارد، صور ذهنی بدون پیوند منطقی، گرمگرم از خاطر بیرون میجهد و تفنن و بدعت خاصی در طرز چیدن حروف چاپخانه به وجود میآید تا برای چشم نیز لذت و درک تازهای حاصل شود و شاعر در ساختمان جلمه و قوانین دستور زبان و انتخاب و کاربرد وزنهای نادر و نامرسوم آزادی تام دارد'. سپس مکتب 'دادائیسم' به همراه بیانیهها، اعلامیهها، و چگونگی شیوع آن توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است. در تعریف 'دادائیسم' میتوان گفت: 'دادائیسم مکتبی است پوچگرا در ادبیات و هنر.... این مکتب 'مبین بینش فسلفی استهزاءآمیزی است که به موجب شرایط اجتماعی و پیامدهای وخیم جنگ جهانی اول، پس از جنگ در اروپا پدید آمد. مبنای جهانبینی دادائیستها بر آزادی و رهایی تمامعیار، مخالفت با هر قرار و قانون و اخلاق و سنت، و بر نفی تمامی ظواهر عقلایی استوار است'. در پایان، از 'سورئالیسم' به دست داده شده و چگونگی پیدایش، رشد، سیاستها، و خاستگاه این مکتب بیان گردیده و نیز 'سورئالیسم' از جنبهی زیباییشناسی و اخلاق بررسی شده است. در کتاب در تعریف سورئالیسم آمده است: خودکاری روانی محضی که مقصود از آن بیانشناسی یا کتبی عملکرد حقیقی اندیشه است، اندیشهی القا شده در غیاب هرگونه نظارت عقل، و فارغ از هر نوع نظارت هنری یا اخلاقی'. در بیانی دیگر میتوان گفت: 'وسایل عملی سورئالیستها عبارتاند از: خودکارنویسی؛ طنزک نوعی بیعلاقگی به دنیای خارجی و فاصله گرفتن با آن به منظور نفی دنیای واقعی؛ و امر شگفت و جادو: قلمرو گروتسک'. در ادامه نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۵۹۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۵۷۰۴-۶۲-۶
رده دیویی : ۸۰۹
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : وزیری
جلد : شومیز
محل نشر : ساری
نویسنده : نوریکوتنابی - نظامالدین
در شمارگان هفتم از مجموعهی حاضر، نخست، سبک 'کوبیسم' توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک، فراهم آمده است. در کتاب عنوان شده است: 'کوبیسم پیش از آن که وارد ادبیات شود، در نقاشی قدم به عرصهی وجود نهاد...کوبیستهای میخواهند در نقش هر منظره، گذشته از آن بخشی که به چشم داده میشود، بخشهای پنهان و نامرئی را نیز نشان دهند و تمام جهات و عناصر اساسی هرچیز را در آن واحد مجسم سازند. بدین طریق، کوبیستها نقاشی را کاملا از حقیقت واقع دور میسازند، یعنی نمونهی آنچه را که نقاشی کوبیست روی پرده آورده است هیچگاه به همان صورت در جهان خارج نخواهیم دید... آپولینز در سال 1910 به این فکر افتاد که شاعر نیز، مانند نقاش کوبیست به جای نشان دادن یک جنبه از هرچیز بهتر است تمام جهات آن را نشان دهد. ویژگی این گونه شعر در این است که ابتکار عمل را به دست الفاظ میسپارد، صور ذهنی بدون پیوند منطقی، گرمگرم از خاطر بیرون میجهد و تفنن و بدعت خاصی در طرز چیدن حروف چاپخانه به وجود میآید تا برای چشم نیز لذت و درک تازهای حاصل شود و شاعر در ساختمان جلمه و قوانین دستور زبان و انتخاب و کاربرد وزنهای نادر و نامرسوم آزادی تام دارد'. سپس مکتب 'دادائیسم' به همراه بیانیهها، اعلامیهها، و چگونگی شیوع آن توضیح داده شده و نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است. در تعریف 'دادائیسم' میتوان گفت: 'دادائیسم مکتبی است پوچگرا در ادبیات و هنر.... این مکتب 'مبین بینش فسلفی استهزاءآمیزی است که به موجب شرایط اجتماعی و پیامدهای وخیم جنگ جهانی اول، پس از جنگ در اروپا پدید آمد. مبنای جهانبینی دادائیستها بر آزادی و رهایی تمامعیار، مخالفت با هر قرار و قانون و اخلاق و سنت، و بر نفی تمامی ظواهر عقلایی استوار است'. در پایان، از 'سورئالیسم' به دست داده شده و چگونگی پیدایش، رشد، سیاستها، و خاستگاه این مکتب بیان گردیده و نیز 'سورئالیسم' از جنبهی زیباییشناسی و اخلاق بررسی شده است. در کتاب در تعریف سورئالیسم آمده است: خودکاری روانی محضی که مقصود از آن بیانشناسی یا کتبی عملکرد حقیقی اندیشه است، اندیشهی القا شده در غیاب هرگونه نظارت عقل، و فارغ از هر نوع نظارت هنری یا اخلاقی'. در بیانی دیگر میتوان گفت: 'وسایل عملی سورئالیستها عبارتاند از: خودکارنویسی؛ طنزک نوعی بیعلاقگی به دنیای خارجی و فاصله گرفتن با آن به منظور نفی دنیای واقعی؛ و امر شگفت و جادو: قلمرو گروتسک'. در ادامه نمونهای از آثار نویسندگان این سبک به چاپ رسیده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی