شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


گازوئیل، سهمیه بندی یا کارت هوشمند


گازوئیل، سهمیه بندی یا کارت هوشمند
پس از سهمیه بندی بنزین و به نوعی كنترل میزان مصرف این سوخت در كشور اذهان مسئولان كشور به سمت كنترل سوخت دیگری كه پس از بنزین بیشترین مصرف را در سیستم حمل و نقل دارد، یعنی گازوئیل متمركز شد و مدتی است كه بحث های مختلفی از سوی دولت و مجلس در خصوص نحوه كنترل این سوخت مطرح شده است.
مسئولان معتقدند كه بنزین دیگر از موضوع قاچاق خارج شده است و قاچاق سوخت اكنون روی سایر فرآورده های نفتی از جمله گازوئیل قرار گرفته است كه باید این امر تدبیر و ساماندهی شود و هم باید از قاچاق گازوئیل جلوگیری شود و هم مصرف را مدیریت كنیم، دولت از افزایش قیمت گازوئیل جلوگیری كرد و با اصلاح قانون دوباره قیمت را برگرداند و مجلس هم در این زمینه همكاری كرد.
البته مردم باید خود مصرف گازوئیل را مدیریت كنند كه یكی از راه ها در این زمینه مدیریت با كارت هوشمند است كه یك نظر كارشناسی است و می تواند موثر باشد اما اصلا بحث سهمیه بندی برای گازوئیل مطرح نیست بلكه موضوع این است كه اگر گازوئیل با كارت هوشمند مصرف شود می توان درست مدیریت كرد و متوجه میزان قاچاق این محصول نیز شد.
در حال حاضر قیمت این فراورده حدود ۶۲۰دلار در هر تن است معمولا شیوه تامین سوخت نیروگاه ها به صورت سیكل تركیبی است كه سوخت دوم آنها را گازوئیل تشكیل می دهد و از سوی دیگر با توجه به احتمال افت فشار گاز در چهارماهه پایانی سال برآورد می شود نیاز به نفت گاز وارداتی بیش از مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه باشد، این در حالیست كه پیش از این معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفته بود برای واردات گازوئیل در سال جاری ۳/۱میلیارد دلار در نظر گرفته شده كه این مبلغ برای واردات آن در كل سال ۸۶كفایت می كند.
نظر مسئولین دولت بر این است كه در حال حاضر هیچ نوع برآوردی از تعداد خودروها، وسایل سنگین و ماشین آلاتی كه گازوئیل مصرف می كنند وجود ندارد و نمی توان از قاچاق گازوئیل جلوگیری كرد،البته برآورد اولیه این است كه تعداد ماشین های سنگین حدود ۲۰۰هزار دستگاه بوده و اگر مصرف آنها با استفاده از كارت هوشمند باشد می توان با مقایسه مسافت طی شده و میزان مصرف،هر نوع مصرف غیرعادی را شناسایی و جلوی قاچاق را گرفت.
اگرچه در صورت ارائه كارت هوشمند این احتمال وجود دارد كه بازار سیاه فروش كارت هوشمند كشاورزان به قاچاقچیان فراهم شود اما برخی نمایندگان مجلس عنوان كرده اند،دولت تصمیم دارد به خاطر جلوگیری از سو استفاده های احتمالی از كارت هوشمند گازوئیل كشاورزان،وزارت جهاد كشاورزی را ملزم كند كه مصرف كشاورزان را هم تحت كنترل داشته باشد.
البته به نظر می رسد دولت با پرداخت یارانه مخالف نیست اما نیازهای مردم در كشور فقط انرژی و سوخت نیست ما تقریبا بیش از ۹۳درصد یارانه كشور را صرف انرژی می كنیم،در سال گذشته ۱۳میلیارد دلار یارانه صرف بنزین شده است كه اگر ادامه یابد در سال ۹۰ این میزان به ۲۳میلیارد دلار خواهد رسید كه در حدود بودجه عمرانی كشور است كه یكجا معادلش صرف یارانه بنزین می شده است.
این در حالی است كه برخی دیگر از فعالان در دولت و مجلس عقیده دارند كه برای رفع معضل قاچاق گازوئیل و به طور كلی حل معضل قاچاق سوخت،دولت باید با همكاری نهادهای اقتصادی قیمت گازوئیل و بنزین را اصلاح كند و با مساعدت رسانه ها و مراكز اطلاع رسانی مردم را از این كه قیمت گازوئیل و بنزین در دنیا نزدیك به یكدیگر است آگاه كنند تا آنان برای اجرای طرح های ساماندهی مصرف سوخت و جلوگیری از هدررفتن سرمایه های ملی همكاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند.
در هر صورت مسئولین بر این نكته تاكید دارند كه وضعیت عرضه گازوئیل در كشور بسیار اسفناك تر از بنزین در زمانی است كه سهمیه بندی نشده بود و احتمال سهمیه بندی گازوئیل را هم دارای اهمیت زیادی بالایی می دانند به خصوص اینكه برخی از اعضای هیات دولت از جمله وزیر نفت هم در اندیشیدن راهكاری برای كنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق گازوئیل به خارج از كشور هم موافق هستند.
این در حالی است كه علیرغم نظرات برخی از مسئولین مبنی بر استفاده از كارت هوشمند در آینده ای نزدیك برای گازوئیل، برخی دیگر این امر را منتفی می دانند و عنوان می كنند كه هنوز در مورد سهمیه بندی بنزین و یا استفاده از كارت هوشمند برای گازوئیل تصمیمی گرفته نشده است و تا هموار شدن موضوع بنزین باید صبر كرد و سهمیه بندی گازوئیل را تنها در قالب یك پیشنهاد می دانند كه باید بررسی شود.
حال باید منتظر بود و دید كه دولت به خاطر بهای پایین گازوئیل كه حتی از قیمت آب هم ارزان تر است و كنترل مصرف این فراورده با وجود تناقضات موجود میان برخی از اعضای دولت و برخی از نمایندگان مردم آیا اقدام به سهمیه بندی گازوئیل می كنند و یا صرفا به استفاده از كارت هوشمند برای این فراورده بدون سهمیه بندی آن اقدام می كنند و آیا در صورتی كه اقدام به سهمیه بندی آن كنند این فراورده نیز مانند سهمیه بندی بنزین دچار معضلاتی در جامعه می شود؟؟
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید