شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


تئوری استانیسلاوسکی در پرورش هنرپیشه: همراه با ده تک پرده معروف از نمایشنامه‌نویسان جهان


تئوری استانیسلاوسکی در پرورش هنرپیشه: همراه با ده تک پرده معروف از نمایشنامه‌نویسان جهان
گردآورنده : تاییدی - پرویز
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۳/۰۲/۲۲
رده دیویی : ۷۹۲.۰۲۸
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۷۲
نوع اثر : گردآوری
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : PN۲۰۶۲/ف‌لا۵ت۸۷
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۱۶۵۰
شابک : ۹۶۴-۳۴۱-۲۴۲-۳

در کتاب, دیدگاه‌های 'استانیسلاوسکی' در خصوص هنر نمایش, به ویژه وظایف هنرپیشه فراهم آمده است. وی می‌گوید: 'وظیفه هنرپیشه و تکنیک هنری او این است که: این زندگی غریب را در وجود خود آورد و زندگی خود نماید, برای رسیدن به این هدف هنرپیشه باید 'چشم‌ها, گوش‌ها و اعصابش' را به نقش ببخشد. او باید روی صحنه حقیقتا ببیند, بشنود و رفتار کند. با بازیگر نقش مقابلش, نه به طور قراردادی بلکه واقعا همان‌طور که در زندگی عادی و روزمره رفتار می‌کند, رفتار کند. (گفتنی است کنستانتین سرگیویچ الکسیو که بعدها ک. س. استانیسلاوسکی نامیده شد در خانواده‌ای هنردوست در روسیه به سال 1863 به دنیا آمد. وی با کارگردانی و به صحنه آوردن آثاری از تولستوی و چخوف شهرت یافت و در سال 1938, شش ماه بعد از دریافت نشان لنین, درگذشت) در کتاب, علاوه بر تجزیه و تحلیل نقش و چگونگی کار بازیگر, ده تک پرده از نمایش‌نامه‌نویسان جهان درج گردیده است که عبارت‌اند از: 'آخرین نوار کراپ/ ساموئل بکت', 'چهره یک باکره مقدس/ تنسی ویلیامز', 'مثل باران با من حرف بزن/ تنسی ویلیامز', 'پالتو/ دینو بوتزاتی', 'پرده‌برداری/ رسودی‌سان سکوندو', 'عروس خرده بورژواها/ برتولت برشت', 'زیبای بی‌اعتنا/ ژان کوکتو', 'وهم/ لورکا', 'کوران/ موریس مترلینگ' و 'پیچک/ امیلیوکار بالیدو'.