یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
منشور نسل جوان در سیره امام صادق علیه السلام
جوانان و نوجوانان در هر جامعه ای گنجینه های سرشاری هستند که اگر مربیان و متولیان برای آنان سرمایه گذاری شایسته انجام دهند و این گروه فعال و پرشور را با رفتار حکیمانه ، تکریم شخصیت و احترام به نیازها ، به اهداف مطلوب و ایده آل خود هدایت نمایند ، علاوه بر این که آنان را از خطر انحراف و تردید در هویت و آسیبهای اجتماعی مصونیت بخشیده اند ، قلبهای پاک و زلال آنان را به سوی نیکی ها ، زیباییها و اخلاق پسندیده رهنمون می شوند و جامعه آینده را از نظر سلامت و حفظ ارزشها و فرهنگ ، بیمه نموده اند.
امام صادق علیه السلام در مورد سرمایه گذاری معنوی برای نسل نو و حفاظت نوجوانان از گروههای منحرف و کج اندیش ، میفرمایند: « نوجوانان خود را با احادیث ما آشنا کنید قبل از این که مرجعه (یکی از گروههای منحرف) بر شما پیشی گیرند. » (۱)
● ارتباط با نسل جوان
هدایت و تربیت نسل جوان به لحاظ اهمیتی که دارد امروزه بیش از گذشته مورد توجه اندیشمندان و جوامع مختلف قرار گرفته است. جوان دارای خصوصیات عاطفی ، اجتماعی و جسمانی است. حساسیت ، تنوع خصلتهای رفتاری ، هیجانهای درونی ، علاقه شدید به دوستی با همسالان ، عدم کنترل رفتار ، حب ذات ، الگو پذیری و تقلید ، افتخار به شخصیت و تشخص طلبی و میل به آزادی ، شمهای از ویژگیهای اوست.
با توجه به این ویژگیها ، شیوه رفتاری امام صادق علیه السلام با جوانان ، و همچنین سخنان و دستور العملهای آن حضرت برای جوانان و برخورد با آنان ، بهترین نسخه شفا بخش و راه گشاست. نگاههای مهربان ، بزرگداشت شخصیت ، توجه به استعداد و صلاحیت آنان ، احترام به نیازهای فردی و اجتماعی ، رفتار محبت آمیز و حکیمانه و سرشار از عاطفه و خلوص ، موجب جذب جوانان به سوی آن حضرت بود.
آن حضرت به سرعت پذیرش سجایای اخلاقی در نوجوانان توجه کرده و به ابوجعفر ; مؤمن طاق میفرماید:
« بر تو باد تربیت نوجوانان ، زیرا آنان زودتر از دیگران خوبیها را میپذیرند.» (۲)
در اینجا به ذکر چند نمونه از شیوه ها و راه کارهای عملی برخورد و هدایت جوانان در پرتو گفتار و رفتار صادق آل محمد علیه السلام میپردازیم:
۱) رفتار نیکو و ملایم
نوجوان ، قلبی پاک ، روحی حساس و دلی نازک و عاطفی دارد پس در برخورد با او باید راه نرمی و ملایمت پیش گرفت. نگاه مهربان ، ارزش دادن به شخصیت و رفتار خوش ، بهترین شیوه ارتباط با اوست. محبت ، اظهار علاقه ، صدا کردن با القاب ، عناوین و نامهای زیبا او را به سوی مبلغ و مربی جذب میکند و در این حال می توان ارتباط قلبی و عاطفی با او ایجاد کرد ، سخنانش را شنید ، راهنمایی کرد ، لغزشها را متذکر شد و بالاخره در عالم دوستی که یک ارتباط شدید روحی و عاطفی برقرار است ، میتوان صفات زیبا را به او القاء نمود ، نیازهای بسیاری را از او برطرف کرد و او را از آلودگیها بر حذر داشت ، زیرا گرایش جوان به خوبیها و زیباییها از دیگران بهتر و سریعتر انجام میپذیرد.
امام صادق علیه السلام فرمود:« هر کس سه خصلت را دارا نباشد از ایمان خود سودی نخواهد برد: اول - بردباری ، که جهل نادان را برطرف کند. دوم - پارسائی ، که او را از حرام باز دارد و سوم - رفتار نیکو که با مردم مدارا نماید.» (۳)
۲) آگاهی دادن در مسائل دینی
یکی از علل دین گریزی برخی جوانان و نوجوانان ، عدم آگاهی به مسائل دینی است ؛ زیرا انسان طبیعتا هر چه را نشناسد به سویش نمیرود و افکار و احساسات و حواس خود را به سوی آن معطوف نمیدارد. اما شناخت و آگاهی از خوبیها و زیبائیها به ویژه اطلاع از منافع آن ، سریعا انسان نفع طلب را جذب کرده و آن را در نزد وی ، دوست داشتنی میکند. برای همین اگر جوانان با آثار ، برکات ، احکام و معارف دین آشنا شوند ، فاصله شان با حقایق دینی کم خواهد شد.
امام صادق علیه السلام به بشیر دهـّان (روغن فروش) فرمود: « از دوستان ما کسی که در دین خود اندیشه و تفقه نکند ارزش ندارد. ای بشیر! اگر یکی از دوستان ما در دین خود تفقه نکند و به مسائل و احکام آن آشنا نباشد ، به دیگران (مخالفین ما) محتاج میشود ، هر گاه به آنها نیاز پیدا کرد آنان او را در خط انحراف و گمراهی قرار میدهند در حالی که خودش نمیداند.»(۴)
ضرورت یادگیری احکام دینی در منظر پیشوای ششم آن قدر مهم است که میفرماید: « اگر به جوانی از جوانان شیعه برخورد نمایم که در دین تفقه نمیکند او را تأدیب خواهم کرد.» (۵)
۳) شناساندن آسیبهای اجتماعی
آشنا نبودن نسل جدید با آفتهای اجتماعی ، موجب افت ارزشهای اخلاقی ، توفیق دشمنان فرهنگی و رواج خلاف و حرام در میان آنان میباشد. اگر جوانان مسلمان با این آفتها آشنا باشند و از عواقب بد آن در میان افراد جامعه اطلاع یابند ، بنابر فطرت پاکی که خداوند در نهاد ایشان قرار داده از آن آفات فاصله خواهند گرفت و دامن خویش را به چنین آفات اجتماعی ، آلوده نخواهند کرد. صادق آل محمد علیه السلام مواردی از آفتهای اجتماعی را چنین فهرست کرده است : « به برادر ایمانی خود ستم ننماید ، او را فریب ندهد ، به او خیانت نکند ، او را کوچک نشمارد ، او را دروغگو نخواند ، به او اف نگوید و اگر به او اف بگوید (غرغر کند) دوستی بین آن دو قطع میشود و اگر به برادر ایمانی اش بگوید تو دشمن من هستی ، یکی از آن دو کافر [باطنی ] میشود و اگر برادرش را متهم نماید ، ایمان در قلب او ذوب میشود مانند ذوب شدن نمک در آب.»
۴) ترغیب به دانش افزایی
یک جوان مسلمان باید از علوم روز آگاهی کافی داشته باشد. تخصص در کنار تعهد یک اصل مسلم و تردید ناپذیر در فرهنگ ما است. کسانی در عرصه زندگی به اهداف دلخواه خود میرسند که با شناخت دانشها و مهارتهای عصر خود به قله های سعادت نائل شده و با تعهد و ایمان خویش ، اعتماد افراد جامعه را به خود جلب کنند.
از منظر حضرت صادق علیه السلام ، کسب دانش و مهارت های فنی برای یک جوان ضروری است ، آن حضرت میفرماید: « هیچ وقت دوست ندارم یکی از جوانان شما (شیعه) را ببینم مگر اینکه در یکی از دو حال ، شب و روز خود را سپری کند : یا دانا باشد یا یاد گیرنده . » (۷)
۵) عادت دادن به حسابرسی
یک تاجر زمانی در کار خود پیشرفت میکند که در هر شبانه روز به حساب خود رسیدگی کرده و سود و زیان معاملات خویش را بداند در غیر این صورت بعد از مدت کوتاهی سرمایه و هستی خود را از دست خواهد داد. جوانی ، یک سرمایه و فرصت بسیار عالی برای هر شخص است .
اگر جوانی به حساب عمر خود رسیدگی نکند و نداند که در مقابل عمر خویش چه چیزی به دست آورده است ، در آینده ای نه چندان دور سرمایه ی معنوی خویش را به باد فنا خواهد داد. اما اگر به حساب روزانه اش برسد و ببیند که در مقابل هر روز از دست رفته ، یک قدم به سوی کمال برداشته ، مسلما خوشحال شده و آن را تکرار می کند و در مقابل انحطاط فکری و اخلاقی غمگین گشته و سعی در جبران آن داشته باشد ، بدیهی است که رو به سوی رشد و ترقی خواهد نهاد .
امام صادق علیه السلام به ابن جندب که جوانی فعال ، پرشور و با ایمان بود می فرماید: « ای پسر جندب! هر مسلمانی که ما را میشناسد شایسته است که رفتار و کردار خود را در هر شبانه روز برخود عرضه دارد و حسابگر نفس خویش باشد تا اگر کار نیکی در آنها دید ، بر آن بیفزاید و اگر کار بدی در اعمال خود مشاهده نمود ، از آنها توبه کند ، تا در روز قیامت دچار ذلت و حقارت نشود. » (۸)
۶) تعدیل حس دوستخواهی
انسان با انس به دوستانش احساس مسرت و لذت میکند. او در همنشینی با رفیق شفیق ، نشاط و نیرو میگیرد و این یک نیاز طبیعی اوست که باید نسبت به آن ارضاء شود. یک جوان در اثر این حس ، به سمت دوستان و همفکران خود کشیده میشود ، او عاشق رفاقت است و دنبال ارتباط با هم سن و سالان خود میباشد. از طرف دیگر بر اثر غلبه احساسات و شور و شوق جوانی و نپختگی نگرش عقلانی ، ممکن است در دام دوستان ناباب بیفتد.
از این رو در انتخاب یک دوست ممکن است دچار مشکلات گردد . امام جعفر صادق علیه السلام دقیقا روی همین نکته و به جوانان چنین رهنمود میدهد: « دوستان سه دسته هستند:۱- کسی که مانند غذا در هر زمان به او نیاز هست و او دوست عاقل است. ۲- کسی که [برای انسان] مانند بیماری و درد [رنج آور] است، او دوست احمق [و نادان] است و ۳- کسی که وجودش برای فرد همانند داروی حیات بخش است ، که او رفیق روشن بین [و اهل تفکر] است.» (۹)
۷) ضرورت ازدواج
هر جوانی فطرتاً نیازمند ازدواج است و باید به این نیاز خدادادی و طبیعی خود از طریق مشروع پاسخ دهد . اما بعضی جوانان با بهانه قرار دادن بعضی مشکلات و سختیها از این سنت الهی روی بر تافته و خود را در دام نفس شیطانی گرفتار میکنند. به آنان باید توجه داده شود که این پیمان مقدس در میان تمام ملتها وجود داشته و محبوب ترین بنیان نزد خداوند متعال است. با ازدواج ، شخصیت و ایمان دو جوان کامل میشود. صادق آل محمد علیه السلام فرمود: «من تزوج احرز نصف دینه فلیتق الله فی النصف الآخر؛ (۱۳) کسی که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است ، پس باید در نصف دیگرش تقوای الهی پیشه کند.» (۱۰)
و در حدیث دیگری آن حضرت به جوانان چنین پیام داد: « دو رکعت نماز فرد متاهل بر ۷۰ رکعت ، نماز فرد مجرد برتری دارد.» (۱۱)
۸) تشویق به نماز
بر اساس متون دینی ِ ما ، نماز عامل کمال انسان و حافظ او از آلودگیها و صفات مذموم و ناپسند است. همچنین این رفتار معنوی تاثیر بسزایی در بیدار کردن روح نظم و حفظ نظام انسان دارد . نماز ، تسلی بخش و آرامش بخش دلهای مضطرب در انسانهای خسته و نگران است. نماز شاخص رهروان راه خدا و بهترین وسیله ارتباط صمیمانه رب العالمین است. « [روز قیامت] اولین چیزی که از بنده محاسبه میشود نماز است. اگر از او نماز پذیرفته شد ، سایر اعمالش پذیرفته میشود اما اگر نماز او رد شد سایر اعمال [نیک] او نیز رد خواهد شد.» (۱۲)
آن حضرت در مورد زیانهایی که در اثر دوری از نماز برای انسان رخ میدهد به ابن جُندب فرمود: « وای بر آنها که از نماز غفلت کنند ، در خلوت بخوابند و خدا و آیاتش را در دوران ضعف دین استهزاء کنند ، آنان کسانی هستند که در آخرت بهره ندارند و خدا در روز قیامت با آنان سخن نخواهد گفت ، آنان را تبرئه نخواهد کرد و عذاب دردناک برای آنهاست.» (۱۳)
پینوشتها:
۱) التهذیب، ج ۸، ص ۱۱۱.
۲) الکافی، ج ۸، ص ۹۳.
۳) بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۷.
۴) منیهٔ المرید، ص ۳۷۵; اصول کافی ج ۱، ص ۲۵.
۵) بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۱۴.
۶) وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۰۸.
۷) امالی طوسی، ص ۳۰۳.
۸) تحف العقول، ص ۳۰۱.
۹) بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۷.
۱۰) همان، ج ۱۰۰، ص ۲۱۹.
۱۱) روضهٔ الواعظین، ج ۲، ص ۳۷۴.
۱۲) من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۰۸.
۱۳) تحف العقول، ص ۳۰۲.
۱) التهذیب، ج ۸، ص ۱۱۱.
۲) الکافی، ج ۸، ص ۹۳.
۳) بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۷.
۴) منیهٔ المرید، ص ۳۷۵; اصول کافی ج ۱، ص ۲۵.
۵) بحار الانوار، ج ۱، ص ۲۱۴.
۶) وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۲۰۸.
۷) امالی طوسی، ص ۳۰۳.
۸) تحف العقول، ص ۳۰۱.
۹) بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۳۷.
۱۰) همان، ج ۱۰۰، ص ۲۱۹.
۱۱) روضهٔ الواعظین، ج ۲، ص ۳۷۴.
۱۲) من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۰۸.
۱۳) تحف العقول، ص ۳۰۲.
منبع : عرفان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
دولت سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی جنگ
آتش سوزی تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی سلامت زنان
خودرو دلار بازار سرمایه قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو
مهران مدیری سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت کیومرث پوراحمد فیلم ترانه علیدوستی کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه جنگ غزه رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل