شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

چرا فاطمه، فاطمه است؟


چرا فاطمه، فاطمه است؟
هنوز سخنان دکتر شریعتی در کتاب « فاطمه، فاطمه است» را از یاد نبرده ام. نمی خواهم در این مقال به شخصیت دختر گرامی پیامبر اسلام بپردازم که این عرصه نه جایگاه چون منی است. اما این مسئله همیشه در ذهنم وجود داشت که بزرگی و عظمت ایشان به چه علت است. در باب یافتن پاسخ این پرسش که برآمدم در کمتر کتاب و سخنی پاسخ آن را یافتم. بیشتر سخنرانان و نویسندگان به مسائل پیش آمده پس از مرگ پیامبر پرداخته اند و یا آنکه با کلی گویی عنوان نموده اند که حضرت فاطمه(س) دارای شان علمی و جایگاه رفیع علمی بوده اند و جلسات تعلیم و درس داشته اند. اما هیچ کدام چون دکتر شریعتی نتوانست مرا در باب بزرگی صدیقه طاهره، آرامش و آشنایی ببخشد، آنجا که می گوید:
« از شخصیت فاطمه سخن گفتن بسیار دشوار است. فاطمه یک زن بود، آنچنانکه اسلام می خواهد که زن باشد. تصویر سیمای او را پیامبر خود رسم کرده بود و او را در کوره های سختی و فقر و مبارزه و آموزشهای عمیق و شگفت خویش پرورده و ناب ساخته بود.
وی در همه ابعاد گوناگون « زن بودن » نمونه شده بود: مظهر یک «دختر» در برابر پدرش. مظهر یک «همسر» در برابر شویش. مظهر یک «مادر» در برابر فرزندانش و بالاخره «مظهر یک زن مبارز مسئول» در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش. وی به راستی یک «امام» است. یعنی یک نمونه مثالی، یک تیپ ایده آل برای زن. یک «اسوه»، یک «شاهد» برای هر زنی که می خواهد «شدن خویش» را خود انتخاب کند.»
آری، واقعیت آن است که چون حضرت زهرا(س) توانسته بود در تمامی ابعاد وجودی خویش به کمال دست یابد، دارای ارزش و اعتبار بالایی است. هرچند که قرار گرفتن در موقعیتهایی چون دختری پیامبر(ص) و همسری علی(ع) و مادری حسنین(علیهما السلام) هم فی نفسه دارای ارزش و اعتبار است، اما ارزش فاطمه(س) نه به این جایگاهها که به وجود گرانقدر خویش می باشد.
دردنیای امروزه که انسان مدرن در پی دست یابی به موقعیت متعالی بسیاری از راهها و بیراهها را آزموده و می آزماید، تاسی به رفتار و گوهر وجودی و شخصیتی بی بی دو عالم از برای آنانکه خواهان شخصیت و زندگی باارزش و قابل احترام هستند، حبل المتینی در دسترس است. دختران و زنانی که از زندگی زهرای اطهر(ع) این تصور را دارند که تنها بواسطه ظلم و ستم ناروایی که بر ایشان به هنگام ماجرای سقیفه رفته است قابل احترام می باشند بسیار دیدنیها و یادگرفتنیها را از دست داده اند.
اگر بدین باوریم که دین الهی ما دارای هسته و گوهری است که بواسطه منطبق بودن با فطرت انسانها در گذر زمان هیچ گاه کهنه نمی شود، پس یافتن این هسته و گوهر در رفتار، شخصیت و عملکرد همسر علی(ع) موجب برافروختن چراغی هدایت گر در زندگی روزمره ما می شود تا بتوان به کمک آن در این دنیای تاریک از گردنه های تند و پر پیچ و خم قرار گرفته بر سر راهمان به سلامت بگذریم. آخر «کوثر» پیامبر تمام ناشدنی است و شاید به همبن خاطر « فاطمه، فاطمه است»
منبع : نشریه بازدم


همچنین مشاهده کنید