شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


کاربران در صف خودپردازهای بانک ملی


کاربران در صف خودپردازهای بانک ملی
روز یكشنبه ۲۷ اسفندماه، روابط عمومی بانک ملی از دارندگان ملی کارت خواست تا حداكثر تا تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۸۶ رمز كارت‌های خود تغییر دهند. علت این امر ارتقای سیستم امنیتی وحفاظتی ملی كارت‌ها اعلام شد.
بر اساس این گزارش ، پس از تاریخ ۱۵ فرودین ، دارندگان كارت‌های مذكور امكان استفاده از خدمات سیستم كارت پول را نداشتند.
تعطیلات نوروز و مسافرت و دیدوبازدیدها باعث شد كه بسیاری از مخاطبان از انجام این كار غافل شوند و با پایان یافتن تعطیلات متوجه شوند كه زمانی كوتاه برای انجام این كار دارند.
ابن امر باعث شد كه در روز ۱۵ فروردین صف‌های طویل و متعددی در مقابل دستگاه‌های خودپرداز شعب این بانك شكل بگیرد.
بروز این مشكل از جوانب مختلفی قابل بحث و بررسی است كه شامل دلیل انجام این تغییر، زمان اعلام، مدت مهلت اعلامی و شیوه اعلام خبر می گردد. به خصوص وقتی مشاهده می شود كه پس از انقضای مهلت، بانك این مدت را برای ۱۵ روز دیگر تمدید می‌كند و حرف خود را نیز تغییر می‌دهد و اعلام می‌كند: «پس از تاریخ فوق نیز دارندگان ملی کارت‌های بانک ملی ایران می‌توانند عملیات مذکور را از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در شعب و خودپردازها انجام دهند ولی بدون تغییر رمز ملی کارت خود پس از این تاریخ، امکان بهره‌مندی از خدمات سیستم کارت پول بانک ملی را نخواهند داشت.» و این جمله بدنم معناست كه هرزمانی بخواهید، می‌توانید رمز خود را تغییر دهید!
اما موضوعی كه باعث نوشتن این مطلب شد هیچ یك از موارد فوق نبود، بلكه سرعت پاسخگویی سیستم قدرتمند بانك ملی بود!
كسانی كه در روز ۱۵ فروردین در صف تغییر رمز قرار داشتند می‌دیدند كه هر فرد حدود ۴ دقیقه در مقابل خودپرداز می‌ایستد تا كارش به پایان برسد در حالی كه هر فردی كه تا به حال یك بار تغییر رمز داده، می‌داند كه این كار زمان چندانی نمی‌طلبد.
● اما علت این معطلی چه بود؟
هر كاربر برای طی این روال پس از ورود به سیستم باید درخواست تغییر رمز، رمز قدیم و دو بار رمز جدید را وارد می‌كرد و پردازش هریك از این موارد توسط سیستم بانكی قدرتمند بانك ملی و رفتن به مرحله بعد حدود ۴۵ ثانیه به طول می‌انجامید، یعنی تنها حدود ۳ دقیقه به پردازش توسط این سیستم اختصاص داشت و باعث می‌شد كه هر كاربر حدود ۴ دقیقه در مقابل خودپرداز بایستد.
● شاید بانك ملی علت این كندی را بار زیاد ترافیك و تعدد كاربر معرفی كند. اما مگر بانك ملی چند شعبه و چند خودپرداز دارد؟
بنا بر اطلاعات موجود در سایت بانك ملی، این بانك در سراسر كشور دارای ۳۲۵۹ شعبه و ۵۳۴ خودپرداز است. حال فرض كنیم تمامی خودپردازها سالم بوده و در تمامی كشور دارندگان ملی كارت پشت این دستگاه‌ها صف بسته بودند و همگی همزمان در حال ورود اطلاعات بودند و همزمان نیز دكمه «ثبت» را می‌فشردند(در حالی كه قطعا چنین اتفاقی نیفتاده است و تعداد تراكنش‌های ارسالی بسیار كمتر از تعداد خودپردازها بوده است!) آیا سیستم بانك ملی توانایی پاسخگویی همزمان به این تعداد كاربر را ندارد؟! پیش‌بینی انجام شده برای چه تعداد كاربر بوده است؟ درصورتی كه خدمات بانكداری اینترنتی به شكلی جدی رایج شود و تعداد زیادی كاربر نیاز به دریافت سرویس داشته باشند، نتیجه چه خواهد بود؟!
البته شاید بانك ملی دلایل دیگری نیز برای كندی ارائه خدمات در آن زمان داشته باشد، اما درهرصورت بایستی فكری به حال ارائه خدمات همزمان مناسب به كاربران نمود.
منبع : پورتال مديريت فناوري اطلاعات