جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

اعجوبه سرعت


اعجوبه سرعت
واقعا این شوماخر كیست كه با وجود ۱۸ بار آسیب دیدگی و چندین بار واژگونی اتومبیل خود در مسابقات همچنان مرد اول مسابقات است. این رشته ورزشی هم برای خود حكایتی دارد. قهرمان آن كیست؟ یك از جان گذشته یا یك قهرمان دیوانه؟ آیا جوائز اغواكننده آنها را وامی دارد تا به این رشته روی بیاورند. شوماخر می گوید: من از نوجوانی به سرعت واتومبیل عشق می ورزم، من سرعت را بخشی از زندگی انسان می دانم .در تمام زمینه های زندگی سرعت نقش مهمی دارد.در دیگر رشته های ورزشی نیز سرعت یكی از عوامل پیروزی است. در دوچرخه سواری، اسكی، اسب سواری، چوگان، بیسبال، راگبی و حتی فوتبال. دو و میدانی كه جای خود دارد. ما با اتومبیل سرعت می گیریم، اسب سوار با اسب، موتورسوار با موتور، قهرمانان بنام فوتبال نیز با سرعت خود، توجه كنید در فوتبال سرعت چه نقشی دارد. به دو و میدانی نگاه كنید، سرعت ها در ۱۰۰ متر پایین تر از ده ثانیه است، این اعجاب انگیز نیست. ما هم با اتومبیل به حدی جنون آسا سریع می رویم تا مانند یك فوتبالیست كه گل می زند به هدف برسیم. زمانی كه اتومبیل شما سرعت می گیرد، دیگر در این دنیا نیستید و قدم به فضایی می گذارید كه گاه وهم انگیز است.در اتومبیلرانی یك لحظه اشتباه علاوه بر اینكه راننده را از رسیدن به مقام قهرمانی دور می كند، خطر مرگ هم در كمین می نشیند، پس آنان كه این رشته را انتخاب می كنند، در واقع به استقبال مرگ می روند. شوماخر در این مورد می گوید: ما كه درگیر سرعت و رقابت هستیم این حس وقت را كمتر از تماشاگران و بینندگان داریم .ما درگیر یك رقابت جنون آمیز هستیم، پس در آن لحظه تنها به سریع رفتن، زودرسیدن و قهرمان شدن فكر می كنیم و هرگز ذهن خود را به خطرات ناشی از این سرعت معطوف نمی كنیم. ما می رویم تا از رقیبان زودتر به خط پایانی برسیم و تنها به همین مسئله فكر می كنیم و بس.
- مدیر برنامه ها: از سال ۱۹۸۹ تاكنون، ویلی وبر به عنوان مدیر او فعالیت می كند و در ازای اجازه رانندگی شوماخر در تیم WTS وبر بیست درصد كل درآمد او از رقابت ها را دریافت می كند. این قرارداد ابتدا برای مدت ده سال منعقد شد و پس از آن نیز تمدید شد.
- داستان كلاه رانندگی شوماخر:
بنا به گفته خود او طرح كلاهش را از طرح های دوران قدیمی آلمان و از ناحیه ویزور آلمان اخذ كرده است كه شامل سه رنگ مشكی، قرمز و طلائی است البته با كمی تغییرات برای تبلیغات و افزودن دایره ای آبی به همراه چند ستاره كه خود شوماخر بعدها آرم اسب را به پشت كلاه اضافه كرده است.وقتی در تابستان سال ۱۹۹۱ تلفنی از سوی یكی از دست اندركاران تیم جردن به من شد، تنها چند روز به رقابت فرمول یك در بلژیك باقی مانده بود. آنها راجع به راننده جوان آلمانی تیمشان كه پنهانی شروع به آزمایش وی كرده بودند با من صحبت كردند. تیم جردن یك راننده كم داشت زیرا یكی از اعضای تیمشان به نام برتراند گاشو در زندان به سر می برد. قبل از این دست اندركاران تیم هیچ یك شناختی از این راننده تازه وارد نداشتند اما از ركوردهای او شگفت زده شدند و همگان او را بسیار خاص می دانستند. این پسر جوان كه همه را تحت تأثیر قرار داده بود، میشائیل شوماخر نام داشت. درست دو روز پس از گراند پری بلژیك یك جوان ۲۲ ساله بلوند، با چشمانی سبز برای تیم جردن پا به عرصه رقابت های فرمول یك گذاشت. او پس از اولین دور رقابت ها با قرار گرفتن در مكان هفتم همه را شگفت زده كرد تا این باور به وجود بیاید كه او آینده ای درخشان را پیش رو خواهد داشت زیرا شوماخر برای نخستین باری كه در فرمول یك حضور یافت به این مقام دست یافته بود آن هم در جاده ای كه رانندگی در آن بسیار سخت و نیازمند تجربه و تمرین فراوانی بود و تنها شش نفر از او زودتر به خط پایان رسیدند كه چهار تن از آنان به مقام قهرمانی نیز دست یافته بودند. چهارده سال بعد از این ماجرا شوماخر به عناوینی دست یافت كه هیچ یك از رانندگان تاریخ فرمول یك به آن دست نیافته اند. او تنها پس از یك سال حضور در رقابت ها به مقام قهرمانی دست یافت.
شوماخر پس از قهرمانی در بنتون و جردن، در سال ۱۹۹۶ به تیم مشهور فراری پیوست كه پس از آن او به یك دستگاه پیروزی تبدیل شد و افتخارات را یكی پس از دیگری فتح كرد. در سال ۲۰۰۰ تیم فراری پس از بیست ویك سال ناكامی دوباره به مقام قهرمانی دست یافت و تا سال گذشته كه شوماخر ۸۳ مسابقه را با مقام نخست به پایان برده بود این مقام را در اختیار داشت، اما در فصل اخیر، به دلیل عدم كارآیی ماشین های فراری در فرمول یك برابر مك لارن و كاهش میانگین سرعت این ماشین بنابه اظهارات خود شوماخر، قهرمانی این تیم در سال جاری بعید به نظر می رسد.اما چند سوال وجواب كوتاه با شوماخر كه روزنامه ابزرور با اوكرده .
* به نظر شما چه رانندگانی برتر از دیگران هستند؟
- هم تیمی ام روبنز باریچلو، زیرا او نیز رقابت های زیادی را فتح كرده، البته برادرم رالف و كیمی رایكونن نیز به همراه خوان پابلو مونتویا از رانندگان درجه یك به شمار می روند.
* به نظر شما چطور از كشوری مثل آلمان در سال های پس از جنگ راننده ای مثل یوخن ماسی ظهور كرد تا یكی از برترین رانندگان تاریخ باشد؟
- فكر می كنم كه این استعداد در خون او جریان داشت.
* شما رموز موفقیت را در چه می دانید؟
- بعضی عقیده دارند كه این مسئله كاملاً به آمادگی و تناسب مرتبط است. تمرینات مستمر و پرداختن به ورزش های دیگر می تواند در دست یافتن به پیروزی بسیار مؤثر باشد؛ زیرا توأمان تمركز و آمادگی جسمانی را بالا می برد و باعث افزایش روحیه می شود.
منبع : روزنامه همشهری