جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
انسان کامل از دیدگاه یونگ
کارل یونگ یکی از برجستهترین روانشناسان مکتب روان تحلیلگری است که با ایجاد ”روانشناسی تحلیلی“ و تألیف آثار متعدد در این زمینه نام خود را برای همیشه در تاریخ روانشناسی ماندگار کرده است. او در دهکده کوچکی در شمال سوئیس متولد شد، در خانوادهای پرورش یافت که بهخاطر ویژگیهای خاص والدینش نمیتوانست به آنها اطمینان کند ”پدرش کشیشی ایمان باخته و مادرش از اختلالهای هیجانی رنج میبرد“.
او در سال ۱۹۰۰ در رشته پزشکی فارغالتحصیل شد و به پژوهش و دریس در روانپزشکی پرداخت. هنگامی که یونگ ۳۸ ساله بود، دورهای از آشفتگیهای شدید هیجانی را تجربه کرد که سه سال ادامه داشت و در تمام این مدت تصور میکرد که در حال دیوانه شدن است، اما او تنشهای هیجانی خود را به وسیله برخورد با ذهن ناهشیارش حل میکرد. این بحران هیجانی یونگ دورهای از خلاقیت بیکران او بود و منجر به تدوین نظریه شخصیتیاش شد. او ریشه مشکلات روانی را عدم رویاروئی با ناهشیاری میدانست و میگفت: ”ما بیش از اندازه تک بعدی شدهایم، بر هشیاری تأکید میکنیم به بهای از دست دادن ناهشیاریمان“.
از منظر یونگ آنچه موچب یکپارچگی خصیت انسان میشود، فرآیند فردیت یافتن یا تحقق خود است. این فرآیند خود شدن از نظر یونگ آن قدر طبیعی است که وی آن را غریزه میداند! اما برای دست یافتن به آن باید تلاش بسیار کرد تا به بلوغ و سلامت روان و تمامیت یک انسان کامل رسید. در واقع اساس نظریه یوگ دربارهٔ شخصیت سالم ایجاد توازن میان اضداد وجود است. دیدگاه یونگ آمیزهای شگرف از عرفان، روانشناسی و فلسفه است.
● سطوح ناهشیاری از نظر یونگ:
آشنائی با کلیات دیدگاه یونگ:
یونگ برای ناهشیاری دو سطح قائل است:
۱) ناهشیاری شخصی که درست زیر هشیاری قرار دارد و شامل تمام خاطرهها، آرزوها و سایر تجارب مربوط به زندگی فردی است که سرکوب و فراموش شدهاند. اما میتوان محتویات این بخش را به آسانی به خودآگاهی هشیار آورد، یعنی این سطح از هشیاری خیلی عمیق نیست. در واقع تجارب موجود در ناهشیاری شخصی بهصورت عقدهها گروهبندی میشوند و روی رفتار فرد تأثیر میگذارند. در اصل عقده، شخصیت کوچکتری است که در داخل کل شخصیت شکل میگیرد.
۲) ناهشیاری جمعی:
در زیر ناهشیار شخصی، ناهشیار جمعی قرار دارد که برای فرد ناشناخته است و تمامی تجارب نسلهای پیشین از جمله اجداد حیوانی ما را شامل میشود. ناهشیار جمعی شامل تجارب تکاملی جهان است و پایههای شخصیت را شکل میدهد. در واقع این بخش قدیمیترین نیروی شخصیت است. زیرا تمام رفتارهای زمان حال را شکل میدهد و نکته مهم این که ما به هیچ وجه از تجارب تکاملی ناهشیار آگاه نیستیم.
● کهن الگوها:
گرایشهای ارثی موجود در ناهشیاری جمعی Archetype که کهن الگوها آرچیتایپ نامیده میشوند، تعیین کنندهەای فطری تجربه روانی هستند که به فرد آمادگی میٔهند تا رفتاری همانند آنچه که اجداد وی در موقعیتهای مشابه از خود ظاهر میساختند بروز دهد. در میان کهن الگوها چهار مورد بیشترین بازتاب را دارد: نقاب ”پرسونا“، آنیما و آنیوس، سایه و خود.
▪ نقاب:
چیزی است که ما در تماس با دیگران بر چهره میزنیم این نقاب ما را بهگونهای که میخواهیم در جامعه ظاهر شویم نشان میدهد. ارتباط با افراد گوناگون نقشها یا صورتکهای گوناگون میطلبد؛ مادامی که شخص از وجود این صورتکها بر صورت اصلی خود آگاه است، نقاب بیضرر است؛ اما زمانی که شخص دیگر بازی نکند و تبدیل به آن نقش شود، سایر جنبههای شخصیت مجال رشد و پرورش نمییابند و انسان از خود راستین بیگانه میشود. تفاوت میان اشخاص سالم و ناسالم این است که اشخاص ناسالم خود را نیز همراه دیگران میفریبند. شخصیت سالم میداند چه وقتی چه نقشی را بازی کند و در همان حال طبیعت راستین درون خویش را میشناسد.
▪ آنیما و آنیموس
کهن الگوهای آنیما و آنیموس بدین معناست که هر شخص برخی از ویژگیهای جنس مخالف را از خود نشان میدهد. آنیما به معنای خصایص زنانگی در مردان و آینموس بیانگر خصایص مردانگی در زنان است. همانند سایر کهن الگوها، اینها از گذشته دورههای ابتدائی انواع اشی میشوند، که در آن مردان و زنان گرایشهای رفتاری و هیجانی را از یکدیگر میآموختند. در واقع تا فرد هر دو وجهه خود را بیان نکند نمیتواند به شخصیت سالم دست یابد.
▪ سایه
کهن الگوی سایه ”خود تاریکتر ما“ بخش پست و حیوانی شخصیت ماست، میراث نژادی است که از شکلهای پائینتر زندگی به ما رسیده است. سایه شامل تمامی امیال و فعالیتهای غیر اخلاقی، هوس آلود وضع شده است. یونگ نوشت که سایه ما را به انجام کارهائی وا میدارد که معمولاً انجام آنها را به خودمان اجازه نمیدهیم و پس از اقدام به این گونه اعمال، معمولاً اصرار میورزیم بر این که چیزی ما را به انجام این کار واداشت. به تعبیر یونگ آن چیز بخش ابتدائی طبیعت ماست. اما جنبه مثبت نیز دارد، سایه منبع برانگیختگی، آفرینندگی و هیجان عمیق است که همه اینها برای رشد کامل انسان ضروریاند. در واقع سایه سرچشمه خصایص لازم برای انسان کامل شدن است.
یونگ ”خود“ را مهمترین کهن الگو میدانست. ”خود“ با ایجاد توازن بین همه جنبههای ناهشیار، برای تمامی ساختمان شخصیت وحدت و ثبات را فراهم میکند. بدینسان خود تلاش میکند که بخشهای مختلف شخصیت را به یکپارچگی کامل برساند. یونگ آن را به کشش یا نیروی در جهت ”تحقق خود“ یا ”خود شکوفائی“ تعبیر میکرد.
مراد یونگ از خودشکوفائی عبارت بود از توازن و رشد کامل یا کمال همه جنبههای شخصیت، یعنی کاملترین رشد خود. زمانی که ”خود“ پرورش یافت، شخص با خویشتن و جهان احساس هماهنگی میکند. در واقع این کهن الگو به مثابه میزانی جهت همانند سازی هوشیار و ناهشیار عمل میکند و نقطه احساس هویت را از ”من“ به نقطهای میان هوشیار و ناهوشیار منتقل میکند. رسیدن به این آرمان میتواند محرکی باشد برای حرکت به سمت... کمال
او معتقد بود خود شکوفائی تا پیش از میان سالی به وقوع نمیپیوندد و این سالها (۵۴ـ۵۳) را سالهای بحرانی رشد شخصیت میدانست. یعنی یک زمان طبیعی انتقال که در آن شخصیت دستخوش تغییراتی لازم و مفید میشود از نظر یونگ مهمترین مرحله رشد شخصیت سنین میان سالی است. از نظر یونگ تنها براساس اصولی عقلی زیستن ما را از انسان کامل شدن باز میدارد. انسان کامل یونگ از تمامی جنبههای وجود خود آگاه است و هیچ یک از وجود شخصیتش بر او تسلط ندارد، بلکه همهٔ ابعاد شخصیت او به توازنی هماهنگ رسیدهاند.
منابع: فرید افوردهام، ترجمه دکتر میربهاء، ”مقدمهای بر روانشناسی یونگ“
دوان پی. شولتز، ترجمه علیاکبر سیف ”روانشناسی نوین“
دوان پی. شولتز، ترجمه گیتی خوشدل ”روانشناسی کمال“.
دوان پی. شولتز، ترجمه علیاکبر سیف ”روانشناسی نوین“
دوان پی. شولتز، ترجمه گیتی خوشدل ”روانشناسی کمال“.
منبع : مجله دانش یوگا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر بارش باران یسنا آتش سوزی پلیس قوه قضاییه تهران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت سکه خودرو دلار سایپا بانک مرکزی ایران خودرو کارگران
فضای مجازی سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی