یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


«قبرس، سرزمین الهه عشق و زیبایی»


«قبرس، سرزمین الهه عشق و زیبایی»
●ویژگی‌های جغرافیایی- طبیعی و جمعیتی:
قبرس جزیره‌ای كوچك و توریستی است كه سواحل بكر، زیبا و رؤیایی، با مناطق پوشیده از سروهای سر به فلك كشیده و جنگل‌های كاج با زیبایی بی‌نظیر خود همیشه برای جهانگردان جذاب بوده است. جزیره‌ی قبرس با وسعت ۹۱۲۵ كیلومتر مربع در شمال شرقی مدیترانه از نظر مساحت سومین جزیره‌ی بزرگ در دریای مدیترانه بعد از جزایر سیسیل و ساردینا محسوب می‌شود. این كشور در حدفاصل ۳۸۰ كیلومتری شمال مصر، ۱۰۵ كیلومتری غرب سوریه و ۷۵ كیلومتری جنوب تركیه واقع شده است، با كشور یونان ۸۰۰ كیلومتر فاصله دارد و نزدیكترین جزایر یونانی كارپاتوس و رودوس در ۳۸۰ كیلومتری غرب این جزیره واقع هستند، این كشور از لحاظ طبیعی به چند منطقه رشته كوه‌های جنوب و جنوب‌غربی ترودوس، رشته كوه‌های شمالی كارینا و جلگه‌ی مركزی سالوریا تقسیم می‌شود كه مناظر زیبایی را خلق كرده است، درجه حرارت هوا در این جزیره از حداقل ۱۲ الی ۱۳ درجه تا حداكثر ۲۴ درجه (روزها) متغیر است و آب و هوای مطلوب مدیترانه‌ای را فراهم می‌آورد، مساحت كم جزیره‌ی قبرس امكان بازدید از تمامی قسمت‌های آن را ظرف چند روز به گردشگران می‌دهد، حكومت این كشور پادشاهی و واحد پول آن پاند قبرس است، قبرس به عنوان سومین جزیره‌ی بزرگ دریای مدیترانه دارای جمعیت حدود ۷۰۷ هزار می‌باشد كه ۸۰ درصد آن را یونانی‌ها، شامل مسیحیان ارتدوكس ارامنه مارونی‌ها، كاتولیك‌ها و یهودی‌ها تشكیل می‌دهند، البته منابع، درصد جمعیت یونانی‌نژاد را ۷۴ درصد و جمعیت ترك‌نژاد قبرس را ۲۶ درصد اعلام نموده‌اند.
●یونانی‌ها و ترك‌ها دو جامعه در دل قبرس:
این كشور از نظر نژادی به دو گروه عمده‌ی یونانی‌نژاد و ترك‌نژاد تقسیم می‌شود، یونانی‌ها شامل مسیحیان، ارتدوكس، كاتولیك ارامنه، مارونی‌ها و یهودیان ۸۰ درصد كل جمعیت و ترك نژادهای مسلمان قبرس نزدیك به ۲۰ درصد كل جمعیت را تشكیل می‌دهند، از حدود ۳۰۰۰ سال قبل كه یونانی‌ها برای اولین بار وارد جزیره قبرس شدند تا به امروز، همبستگی و علایق بین مردم قبرس و یونان و اختلاط عمیق بین مذاهب قبرس و یونان ادامه دارد و تحولات متعددی كه در این جزیره رخ داده نتوانسته است این پیوند مستحكم فرهنگی و مذهبی را بین دو جامعه‌ی قبرس و یونان كاهش دهد یا آن را متزلزل نماید. در قرن ۱۶ میلادی، سلطان سلیم عثمانی سبب ورود ۲۰۱۰۰ نفر سكنه‌ی آناتولی به قبرس شد و موجب تغییراتی در بافت جمعیت جزیره گردید و جزیره قبرس از آن زمان تاكنون شاهد دو بافت جمعیتی متفاوت از لحاظ فرهنگی، دینی و اندیشه گردید، قرن ۱۹ میلادی نیز آغاز دوران تسلط انگلستان بر این جزیره بود و در این زمان مردم یونانی جزیره همواره علاقه‌مند پیوستن و اتحاد با یونان بودند و در ادامه‌ی این روند در سال ۱۹۳۱ حزب رادیكال ملی كه به دنبال تحقق آرزوی اتحاد با یونان بود، شكل گرفت. گرچه این حركت و حركت‌های بعدی به دلیل مغایرت با منافع بریتانیا هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت ولیكن اندیشه‌ی اتحاد با یونان هیچ‌گاه از خاطر مردم یونانی تبار جزیره محو نشد.
▪زبان و خط: طبق مواد یك تا سه قانون اساسی ۱۹۶۰ زبان و خط رسمی قبرس، یونانی و تركی می‌باشد و هركدام از یونانی و ترك‌نژادهای ساكن آن آزادی كامل جهت به كار بردن زبان خود را دارد، لازم به ذكر است كه زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در هر دو جامعه دارای كاربردهای عملی فراوان است.
●قبرس میزبان توریست‌های بی‌شمار: به طور كلی به علت وجود آب و هوای سالم و طبیعت زیبای قبرس از زمان‌های دور مردم بسیاری جهت گذراندن تعطیلات به قبرس مسافرت می‌نمودند، از زمان اعلام استقلال این كشور در سال ۱۹۶۰، صنعت توریسم رشد و توسعه‌ی چشمگیری یافت و در حال حاضر نیز به عنوان یكی از مهمترین بخشهای درآمدزای اقتصادی قبرس مطرح است، با تجاوز تركیه و از بین رفتن فرودگاه بین‌المللی نیكوزیا و از دست رفتن مناطق مهم توریستی فاماگوست و مایرین بخش توریست در سال ۱۹۷۴ دچار صدمات شدیدی شد، به طوری كه تعداد توریست‌ها در سال ۱۹۷۴ به ۴۷۰۸۵ نفر بالغ می‌شد، در حالی كه در سال ۱۹۷۳ تعداد توریست‌ها ۲۶۴۰۶۶ نفر بود، به هرحال با تلاش جدی هر دو دولت و بخش‌های خصوصی، صنعت توریسم در قبرس امكان رشد مجدد یافت و بخش گردشگری به عنوان مهم‌ترین تكیه‌گاه برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی این كشور مطرح شد.
●سواحل و جنگل‌های توریستی: از مناطق جغرافیایی مهم قبرس می‌توان به نیكوزیا (پایتخت) Nicosia، لارناكا (Larnaca)، لیماسول (Limassol) و ترودوس (Trodos) اشاره كرد كه منطقه ترودوس جنگلی، نیكوزیا بودن دریا و لیماسول، لارناكا و پانوس ساحلی می‌باشد، منطقه‌ی پافوس به الهه‌ی عشق و زیبایی معروف است.
این سه شهر بندری در جنوب شرقی قبرس قرار دارند كه از لحاظ صنعت گردشگری توسعه‌ی بیشتری یافته‌اند، البته در تمام قسمت‌های ساحلی، تجهیزات هتل و انواع جاذبه‌های توریستی اعم از رستوران‌ها، تریاها و سایر مراكز تفریحی برای تمام سنین وجود دارد و دولت كنترل شدیدی بر هتل‌ها و خدمات توریستی دارد. بهترین ماه‌ها برای جذب توریست از اوایل آوریل تا اكتبر است، اما به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت در فصل‌های مختلف، بسیاری از توریست‌ها، زمستان‌ها به این كشور سفر می‌كنند، طوری كه یك توریست قادر است صبح را در كوه‌های ترودوس به ورزش اسكی بپردازد و بعد از ظهر پس از طی مسافتی ۴۵ دقیقه‌ای در دریا شنا كند. هزینه‌ی اقامت ده روزه در سال ۲۰۰۲ برای یك نفر در قبرس به طور متوسط ۱۵۰۰ دلار بوده است.
●بنادر و شهرهای مهم توریستی قبرس:
- نیكوزیا (Nicosia): پایتخت قبرس است و ۳ دروازه‌ی اصلی دارد و با دو حكومت اداره می‌شود، از مناطق دیدنی آن می‌توان به مقر حكومت اسقف ماكاریوس، كلیسای قدیمی شهر، خط سبز بین بخش ترك و یونانی‌نشین شهر و دروازه‌های باستانی فاماگوستا اشاره كرد.
- لارناكا (Larnaca): این شهر ساحلی (واقع در قسمت جنوبی قبرس) با شهرك آیاناپا از تفریحی‌ترین نقاط قبرس از سمت شرق ۳۰ درجه فاصله و فرودگاه بین‌المللی قبرس در این شهر قرار دارد، از جمله سواحل توریستی آن می‌توان به ساحل مكنزی و ساحل دكلیا اشاره كرد. همچنین دهكده‌ی سنتی Lafkara، مسجد Sulton Tekesihalla و كلیسای Agio Lazarios از دیگر نقاط شهری لارناكا هستند كه جذابیت‌های دیدنی بسیاری دارند.
- پافوس: آثار باستانی، موزه‌ها و كلیساها و مناطق دیدنی بسیاری در این قسمت وجود دارد كه از مهمترین آن معبد آفرودیت به معنی الهه عشق و زیبایی می‌باشد.
- لیماسول (Limassol): یكی از مناطق ساحلی و زیبای قبرس جنوبی است كه در فوریه مراسم خاصی مانند رقص و آواز و آتش‌بازی در میدان شهر انجام می‌شود و در سایر فصول شاهد فستیوال هفتگی و كارناوال‌های مختلف است، همچنین می‌توان به منطقه‌ی آیاناپا به عنوان یكی از مراكز كاملاً تفریحی قبرس اشاره كرد كه در آن جاذبه‌های توریستی شهر، بازی در آب همراه با بازی‌های آبی وجود دارد، شهر باستانی سالامیس از دیگر مناطق دیدنی این جزیره محسوب می‌شود.
- غذاهای سنتی و معروف قبرس: از معروف‌ترین غذاهای قبرس می‌توان به نوعی كباب اشاره كرد كه در آن گوشت با انواع سبزیجات مثل پیاز، جعفری، گوجه فرنگی پخته به همراه نان به صورت ساندویچ سرو می‌شود و سوولاكی نام دارد.
موساگا یكی دیگر از غذاهای معروف قبرس است كه با بادمجان تهیه می‌شود، به این ترتیب كه بادمجان را در ظرف چیده و روی آن با نعناع و انواع سبزی‌جات به همراه گوشت چرخ كرده می‌پوشانند و روی آن خامه می‌ریزند و در فر می‌گذارند، ناگفته نماند كه در قبرس غذاهای مشابه غذاهای ایرانی مثل دلمه كه قبرسی‌ها به آن دلما می‌گویند نیز طبخ می‌شود.
●فستیوال سپریا: امروزه پوششی سنتی قبرسی‌ها را تنها در فستیوال‌ها می‌توان دید، این فستیوال‌ها در واقع راهی برای ترویج و آموزش فرهنگ این كشور است، سپریا نیز از همین دست است كه در آن مردم جزیره با انواع لباس‌های سنتی ظاهر می‌شوند و خواننده‌های مشهور و نمایش‌های مختلف آنها را همراهی می‌كنند، فستیوال نان و شراب نیز از دیگر فستیوال‌های معروف قبرس به شمار می‌آید.
●ازدواج در قبرس: شركت در این مراسم برای گردشگران بسیار جالب توجه است و نیازی به آشنایی با میزبان نیست، این قضیه نشانگر میهمان‌نوازی مردم قبرس است بطوریكه آنها الهه‌ای را با نام اكنوس زوس به معنی خدای افراد بیگانه و غریبه می‌شناسند، ازدواج در روستاهای این كشور به رسم قدیمی انجام می‌شود، بدین ترتیب كه بعد از اجرای مراسم در كلیسا، میهمان‌ها به خانه می‌روند و در واقع تمامی اهالی روستا اجازه‌ی شركت در این میهمانی را دارند و به هنگام شب در محوطه‌ای غذا به همراه موزیك سرو می‌شود، البته حدود ۲۰ تا ۳۰ سال قبل جشن عروسی سه روز یعنی از یكشنبه صبح شروع تا سه‌شنبه ادامه پیدا می‌كرد و روز چهارشنبه هم اقوام نزدیك میهمان عروس و داماد می‌شوند، جالب توجه اینجاست كه در حدود ۶۰سال قبل این مراسم به مدت ۴۰ شبانه‌روز ادامه پیدا می‌كرد.
ایرانی‌ها تا قبل از ژانویه ۲۰۰۲ برای گرفتن ویزا در فرودگاه اقدام می‌كردند، اما بعد از این تاریخ ویزا در سفارتخانه، قبرس در ایران داده می‌شود و دلیل آن مهاجرت گروهی از ایرانی‌ها به صرف كار كردن به این كشور و بدون داشتن پشتوانه‌ی مالی قابل قبول است.
احمد دیناری
منبع : مسافران


همچنین مشاهده کنید