یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


هتل‌ها وارد عصر اطلاعات شده‌اند


هتل‌ها وارد عصر اطلاعات شده‌اند
با تغییراتی كه طی چند سال گذشته توسط مدیران در زمینه نحوه انجام كارهایشان در هنگام سفر انجام شده باعث گردیده كه هتل‌ها به میعادگاهی برای برآوردن نیازهای جدید آنان تبدیل شود.
تصور كنید در اواخر غروب پس از یك كار سخت كاری و سر و كله‌زدن با یك مشتری سرسخت، به هتل برمی‌گردید و قبل از اینكه برای استراحت به اتاق خود وارد شوید، ناچارید راه خود را به سوی پیشخوان هتل كج كنید تا فكس‌های رسیده از كشور خود را تحویل بگیرید. بعد از آن بایستی به سرعت به سوی مركز اداری هتل بروید تا به تمامی فكس‌های رسیده پاسخ دهید و اینجاست كه سومین مشكل بروز می‌كند یعنی ایستادن در صفی طولانی برای استفاده از رایانه‌ها و دستگاه‌های نمابر (Fax). حالا پس از انجام همه این كارهای طاقت‌‏فرسا شما یك چیز ارزشمند را از دست داده‌اید و آن استراحتی شبانه در اتاق هتل می‌باشد رویایی كه نقش بر آب شده است.
كمی فكر كنید شاید راه‌حل بهتری هم باشد. بله و آن این است كه امروزه هتل‌ها در راستای اعتمادسازی برای مشتریان خود و برآوردن نیازهای جدید آنها، وادار به نصب و راه‌اندازی پیشرفته‌ترین سرویس‌های مجهز و آخرین فن‌آوری‌های شغلی روز دنیا در اتاقهای خود شده‌اند.
اكنون سعی كنید اینگونه تصور كنید كه در هتلی اقامت كرده‌اید كه در اتاق خود قادر به استفاده از رایانه رومیزی (LapTop) با سرعتی بالا و حافظه‌ای وسیع هستید و همیشه آمادگی اتصال به شبكه جهانی اینترنت و اجرای فرامین الكترونیكی را دارید.
●زندگی‌های ساده دیگر وجود ندارند
سالها اینگونه تصور می‌شد كه مردم بهترین كار را در نادیده انگاشتن انقلاب فن‌آوری می‌دانند. تام مه‌یر (Tom Meyer)- معاون اجرایی مدیریت هتل بین قاره‌ای (Inter- Continental) مانیل (Manile)- اعتراف می‌كند: «هیچ چیزی بدتر از این نیست كه شما بدانید در هتل خود نمی‌توانید نمابرها و نامه‌های الكترونیكی (E-Mail) ضروری و فوری خود را دریافت و به آنها پاسخ دهید. همه هتل‌ها تلاش می‌كنند این مهم را به درستی انجام دهند و همه آنها نیز اشتباه می‌كنند.»
ممكن است پیامهای محرمانه رسیده تحویل اشخاص دیگر گردد یا اینكه توسط دیگران خوانده شوند و یا …
بدین سال بود كه برای مهمانان هتل‌ها ارتباط، ارتباط و باز هم ارتباط بسیار مهمتر از انتخاب موقعیت، موقعیت و موقعیت هتل‌ها گردید.
●رهاسازی همه چیز در پشت سر
به طور منطقی از زمان اینگون تغییر و تحولات هتل‌ها، ۷۵ درصد اشغال هتل‌ها به مسافران كاری اختصاص یافته است. هتل هیات ریجنسی هنگ‌كنگ (Hyatt Regency Hong Kong) برای هریك از اتاقهای آموزشی- اداری خود، یك رایانه رومیزی تدارك دیده است. شركت سهامی آی كوئست (I- Guest Inc.) - كه شركتی هنگ‌كنگی در امور رایانه‌ای است- و در هتل جزیره مانیل (The peninsula Manila)، یك سری ایستگاه‌های رایانه‌ای را تدارك دیده بود در هتل ریجنسی نیز همین كار را كرده است.
«تریس نی‌سیو اورتگا» (Therese Necio ortega)- مدیر بخش ارتباطات هتل ریجنسی هنگ‌كنگ می‌گوید: «وجود یك كارگاه كامل در اتاق شما این اجازه و امكان را به شما می‌دهد كه هر زمان كه بخواهید و در هر لباسی كه باشید، كار خود را انجام دهید.» به نظر می‌رسد برای اینچنین كارگاهی یك صفحه نمایش (Monitor) رنگی ۱۵ اینچ، یك دستگاه فكس مودم (Fax /Modem)، یك چاپگر لیزری (Laser Printer) و یك سیستم صوتی سی‌دی رام (CD-ROM) كافی باشد. بهترین و مهمترین برتری اینكار در بحث قیمت‌هاست چرا كه از آن زمان تاكنون نرخ‌های اضافی برای هرگونه پهنای باند اینترنت صرفاً بین ۱۵ تا ۲۰ دلار در نوسان بوده است.
اگر شما تا بحال از منزل خود بدون كامپیوتر و صرفاً به كمك یك شركت خدمات دهنده اینترنتی و به طریق سیستم شماره‌گیری (dialing up) با قیمت‌های متفاوت، به اینترنت مرتبط می‌شدید، حالا خبرهای خوبی برایتان داریم و آن اینكه امروزه شما در برخی هتل‌ها می‌توانید اینكار را از طریق همان سرور (Server) كشور خودتان انجام دهید، كاری كه امروزه در هتل‌های هیات ریجنسی هنگ‌كنگ، هتل جزیره مانیل و هتل شانگری لا (Shangri la) مانیل، شدنی است.
هتل آی‌تی‌تی شرایتون (ITT Sheratton) به كمك بهره‌گیری از یك سیستم سی‌بر (cyber)، تبدیل به شرایتون نت (Sheratton Net) گردیده یعنی برای هر منظور خاص سرور خاصی در نظر گرفته شده و از طریق شبكه ارتباط آسیا (Asia Connect) این هتل به شبكه جهانی اینترنت مرتبط می‌گردد.
موج دیگر اینگونه ماجراجویی‌های هتل‌ها با تشكیل كارگاه‌های مكمل چند رسانه‌ای و درون اتاقی در سنگاپور (Singapore) رخ داد. بدین سان كه شركت سهامی ان‌ای‌سی (NEC) ژاپن، هتل نت اینترنشنال (Net International)، هتل پان پاسیفیك (Pan Pacific) سنگاپور، هتل نیو اتانی (New Otani) و هتل نیوفونیكس (New Phoenix) همگی با هم یكپارچه و یكدست شده‌اند تا طرح ادارات واقعی درون اتاقی هتل‌ها را پیشنهاد و اجرا كنند.
در هتل تازه بازسازی شده شیلا (Shilla) در كره جنوبی و در شهر سئول مهمانان می‌توانند از ۵۰۰ سوئیت و اتاق به اینترنت متصل شده و هزینه ای برابر یك تلفن شهری را بپردازند!
اما در مالزی داستان به گونه‌ای دیگر است، این كشور به اتكای شركت (Time Telecommunication Sdn.Bhd) از بارزترین لوازم و وسایل درون اتاقی هتل‌ها یعنی تلویزیون به جای صفحات نمایش رایانه‌ای بهره جسته است. این سیستم كه گست نت (Guest Net) نامیده می‌شود و هنوز در مرحله تدارك و تطبیق وضوح تصویر تلویزیون در مقایسه با صفحات نمایش رایانه‌ای (Monitors) می‌باشد اما از نظر سرعت انتقال اطلاعات با آنها برابری می‌كند!
تینا نیپوموسنودی‌سیكو (Tinal Nepomuceno-De Cicco) – نایب رئیس شركت سهامی آی كوئست- در حوزه استراتژی مالی- می‌گوید: «ما در پی رقابت با مدیرانی كه رایانه‌های كیفی خود را همراه خود به هتل می‌آورند، نیستیم بلكه می‌خواهیم آنها را پشتیبانی كنیم.»
وجود انواع و اقسام بازی‌های رایانه‌ای و سی‌دی‌های موسیقی در كنار پایگاههای اطلاعاتی (Database)، موتورهای جستجو، چاپ لیزری، خطوط لیزدلاین (Leased Line) و… باعث شده تا مدیران در كنار كار كمی هم به استراحت و تفریح بپردازند.
اتاق‌هایی كه در هتل ماریوت (Marriot) هنگ‌كنگ به عنوان اتاقهای كاری اختصاص داده شده دارای یك میز كنسول بزرگ، یك میز تحریر سیار و یك صندلی قابل تنظیم برای مصارف كاری است. همچنین لامپهای گردان و بدون تششع، دو خروجی برق و یك خروجی اطلاعات (data Port) در این اتاقها كار گذاشته شده‌اند. دیگر هتل‌های دارای اینگونه امكانات عبارتند از هتل رافلز (Raffles)، هتل بین‌المللی هیلتون (Hilton) و هتل ماندارین مارینا (Mandarin Marina) همگی در سنگاپور، نیز هتل‌های زنجیره‌ای رادیسون (Radisson) با برنامه كلاس كاری و ۲۲۲ شعبه در ۲۹ كشور دنیا، هتل وستن (Westin) در توكیو (Tokyo)، مانیل، سئول و سنگاپور و هتل بین‌المللی كنراد (Conrad) در هنگ‌كنگ.
●جایی درست همچون خانه
این جنبش نرم‌افزاری و فن‌آوری نوین، راه خود را به سوی ماورای خدمات مسایل كاری نیز گسترش داد. در هتل‌هایی همچون رادیسون شما در داخل اتاقهای كاری می‌توانید از سینما- قهوه‌ساز (Coffee Maker) و یك یخچال كوچك بهره ببرید. حتی وجود اجاق گازهای مایكروویو Microwave، اتوی برقی و میز آن در این اتاقها چیزی كاملاً عادی است، اگر به نظر شما وجود یك خرس عروسكی خوشامدگو در اینگونه اتاقها چیز عجیبی است منتظر بمانید تا بزودی یك اردك پلاستیكی را نیز در حمام اتاق بیابید!! مسافران اینگونه هتل‌ها می‌توانند از داخل اتاق خود به كمك یك رایانه غذا سفارش دهند، آنچه را كه در بیرون از هتل اتفاق می‌افتد، ببینند و از سی‌دی‌های صوتی و بازیهای رایانه‌ای استفاده كرده و لذت ببرند.
●سیر تحول مراكز كاری هتل‌ها
از زمانی كه برخی مدیران شركتها به اهمیت و نیاز وجود اتاقهای كاری در هتل‌ها پی بردند، اینگونه مراكز در راستای تبدیل شدن به یكی از اجزای سیاسی هر هتل پیشرفته و راه نوینی را به سوی بازگشایی و بازاریابی نیازهای ویژه و تحولات تازه آغاز كردند. در چند سال آینده مهمانان هتل‌ها قادر خواهند بود براحتی از اتاق خود تنها با لمس یك صفحه نمایش غذا سفارش دهند، روند پخت و پز غذای خود را تماشا كنند و همزمان از طریق پنجره اتاق كار هتلی خود (مانیتورها) و یا از طریق رایانه‌های درون اتاقی و شبكه‌ای خود در كنفرانس‌های علمی سراسر دنیا شركت كرده و به صورتی واقعی در محیط لابی (Lobby) هتل و رستوران آن گشتی بزنند و حتی توسط یك دربان الكترونیكی خوشامدگویی شوند!!
تا فرارسیدن آن هنگام، مهمانان هتل‌ها ناچار به شنیدن صدای خوشامدگویی دربانان واقعی هتل‌ها هستند كه به آنها می‌گویند: «آقا اتاق شما مجهز به اینترنت می‌باشد، بفرمائید جلو در را باز كنید و در آینده قدم نهید.»
منبع: Trade & Travel
مترجم: علی صفرنژاد- كارشناس ارشد تاریخ- كارشناس مسئول هتل‌آپارتمانهای مشهد Ali_Safarnejad@yahoo.com
منبع : مسافران