جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تجدید یک همکاری مؤثر


تجدید یک همکاری مؤثر
همان طور که پیش بینی می شد فرناندو آلونسو راننده مشهور اسپانیایی برای فصل بعدی مسابقات اتومبیلرانی «فرمول یک» به تیم قبلی خود که رنو باشد، رجعت کرده است. وی قراردادی دوساله و جدید با رنو بسته تا به اقامت یک ساله و ناراضی کننده و پرحرف و حدیث خود در مک لارن پایان بخشد و یاد روزهای خوش گذشته و افتخارات زمان حضورش در رنو را زنده و تکرار کند. زمانی که دوسال متوالی (۲۰۰۵ و ۲۰۰۶) قهرمان جهان شد.
به گفته سران رنو، نلسون پیکه جونیور راننده جوان برزیلی و پسر نلسون پیکه قهرمان سابق جهان به رتبه و درجه دوم در این تیم ارتقا یافته و یار و هم تیمی آلونسو در پیکارهای گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۸ خواهد بود. رنو از اعلام رقم دقیق قرارداد جدید آلونسو خودداری کرده است، اما گزارش هایی وجود دارند که تصریح می کنند بهای آن به ۲۵‎/۲ میلیون پوند می رسد. قدر مسلم این که آلونسو درمذاکراتش تأکید کرده بود فقط در صورت احراز پست و مقام راننده اول این تیم، به رنو باز خواهد گشت. تجربه تلخ او در سال رو به پایان (میلادی) موجب تأکید و پافشاری او بر روی این مسأله شده بود.
● جانشین همیشگی آلونسو
هایکی کووالاینن فنلاندی که فصل پیش به رنو آمده بود تا جای آلونسو را در آن تیم بگیرد و در نخستین مرتبه حضورش در این پیکارها آن قدرها هم بد عمل نکرده بود، از رنو جدا شده و سر از مک لارن درآورده تا یک بار دیگر جای آلونسو را بگیرد و در آن جا هم تیمی همیلتون شود که ستیزهایش با راننده اسپانیایی از مهم ترین رویدادهای «فرمول یک » سال های اخیر بوده و وجه خبرسازی آن بر هرچیز دیگری می چربیده است. با این حال گفته می شود اگر رنو اصراری بر حفظ کووالاینن نداشته به این خاطر بوده است که او به لحاظ فنی دائماً در حال پیشرفت است و این بیم وجود داشت که برای آلونسو تولید خطر کند و ماجراهای مک لارن، امسال ولو با ابعادی کوچک تر در رنو تکرار شود، حال آن که چنین انتظاری از پیکه جونیور نمی رود و لابد او را توجیه کرده اند که خودش را فقط نفر دوم تیم بینگارد و در شرایط لازم از یار جدید و معروف اسپانیایی اش حمایت کند. مدیران رنو براین باورند که اگر سیاست های تیم شان داشتن گروهی یک دست و متحد و هماهنگ است، باید هر عنصری را که قصد ستاره شدن انفرادی و نشستن در درجاتی بالاتر از آلونسو را دارد، کنار بگذارند و درعین ارتقابخشیدن سقف پرواز پیکه جونیور کاری کنند که مشکلی در برآورد موقعیت و مکان بهتر آلونسودر تیم به وجود نیاید.
● ماجرایی دیگر
آلونسو در طلیعه سال ۲۰۰۸ و در حالی که تمرینات جدی برای فصل جدید رقابت های گراندپری اتومبیلرانی از اواسط دی ماه شروع می شود، می گوید: «رنو تیمی است که در آن رشد کردم و تبدیل به چیزی شدم که می بینید و بنابراین وقت آن رسیده است که ماجرای دیگری را با کمک یکدیگر شروع کنیم. از این که دوباره می توانم با رنو کار و همراهی کنم، بسیار خوشحال و هیجان زده ام و مطمئنم که به لطف آگاهی ها و اتحاد قبلی می توانیم نتایج مساعد و بسیار خوبی را در فصل جدید بگیریم و دوباره قهرمان می شویم. می دانم که رنو در ۲۰۰۷ فصل بدی را گذراند، ولی در عین حال مطلعم که این تیم از درون و به لحاظ کار تشکیلاتی و قوت سازماندهی در مدارج بالایی قرار دارد و به لحاظ روح و برنامه ریزی قوی است و ماجراهای سال ،۲۰۰۷ این ویژگی ها را از میان نبرده است.»
آلونسو می گوید: اگر رنو را بر سایر تیم های متقاضی خود ارجح شمرده، به این خاطر بوده که به لحاظ کار تشکیلاتی قوی تر و پر قوام تر از سایرین است و پیشینه ای موفق دارد و البته همکاری با دوسو با یکدیگر نیز در گذشته موفق و پیروزمندانه بوده است. تیم های ردبول و تویوتا نیز خواهان آلونسو بودند، اما وی با توجه به سابقه همکاری موفقیت آمیزش با رنو، طبعاً این تیم را بر خواستاران ناشناخته تر خود ارجح شمرد.
فلاویو بریاتوره مدیر رنو که دوستی نزدیکی با آلونسو داشته است، می گوید: «خوشحالیم که آلونسو به نزد ما بازگشته است. اینجا خانه اوست و در گذشته به توفیق های بزرگی در رنو رسیده است.
● از همان آغاز
آلونسو از همان ساعت نخست جدایی اش از مک لارن که پس از رویارویی هایش با لوییس همیلتون و ران دنیس (مدیر آن تیم) غیرقابل اجتناب شده بود، فرضیه بازگشت خود به رنو را به عنوان محتمل ترین رویداد فراروی خود مطرح کرده بود و چیزی جز این نمی توانست در انتظار وی باشد، مگر این که می خواست با ریسک طلبی بیشتر سر از تیمی درآورد که بنیادها و روال کار آن را نمی شناسد و آلونسو چنین چیزی را برای خود نخواست و به جایی رفت که به طور کامل آن را می شناسد و به تبع آن احساس آرامش و امنیت بیشتری می کند و احتمال موفقیت اش هم بیشتر خواهدبود.
منبع: Observer]
منبع : روزنامه ایران