دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

گمشده: راه داموس (Lost: Via Domus)


گمشده: راه داموس (Lost: Via Domus)
این بازی که از روی یک فیلم ساخته شده است در مورد پرواز شماره ۸۱۵ می‌باشد که هواپیما دچار سانحه‌ای عجیب می‌شود و در جزیره‌ای مرموز سقوط می‌کند. شخصیت اصلی بازی الیت نام دارد که در اثر سقوط هواپیما حافظهٔ خود را از دست داده و سعی دارد که دوباره آن را به‌دست آورد. به‌غیر از الیت تعداد انگشت‌شماری از مسافران نیز زنده مانده‌اند. یکی از مسافران قبلاً فلج بوده اما حالا کاملاً سالم است و این نیز یکی دیگر از نکات مرموز این جزیره می‌باشد. به‌غیر از این، یک هیولای عجیب که به شکل ابری سیاه است در این جزیره زندگی می‌کند. ضمناً تعدادی از انسان‌ها در این جزیره زیر آب پایگاهی ساخته‌اند و به کنترل جزیره می‌پردازند. شما و دوستانتان سعی دارید که راه خانهٔ خود را پیدا کنید و الیت در طول بازی یک قطب‌نمای عجیب پیدا می‌کند که Via Domus به معنی راه خانه نام دارد. روح یک زن جوان به نام لیزا در مواقعی جلوی الیت ظاهر می‌شود و به او کمک می‌کند که حافظهٔ خود را بازیابد که در آخر الیت می‌فهمد لیزا را برای گرفتن یک عکس به کشتن داده است. همان‌طور که این جزیره عجیب است پایان بازی نیز خیلی عجیب تمام می‌شود.
سال ساخت: ۲۰۰۸ محصول شرکت Ubisoft برای کنسول‌های PS۳, X۳۶۰, PC ساخته شده و دید سوم شخص می‌باشد. سبک بازی ترسناک، معمائی و ماجراجویانه، تعداد بازیکن تک نفره و کنترل آزاد.
● عملکرد دکمه‌ها:
▪ RT: دویدن و تیر زدن با اسلحه
▪ RB: دید اول شخص
▪ LT: هدف گرفتن با اسلحه
▪ A: انجام کار
▪ X,Y,X: عملکرد متفاوت در جاهای مختلف
▪ جهت بالا: لیست وسائل
▪ نکته‌ای قبل از شروع بازی: در جزیره هر شی‌ای را که یافتید مثل میوه‌ها، آب معدنی و ... را جمع‌آوری کنید چون بعداً می‌توانید با کمک آنها با دوستانتان مبادله‌ٔ وسائل انجام دهید. بعضی از اشیا گران‌تر از بقیه هستند. مثلاً میوه‌ها زیاد ارزش ندارند. پس اگر بسته‌ای از غذا پیدا کردید و کیفتان جا نداشت بهتر است میوه‌ها را دور بریزید.
● شروع بازی:
پس از دمو، راه را مستقیم بروید تا به یک جنازه که روی درخت است برسید. از کنار جناز راه را ادامه داده و با لیزا صحبت کنید. دوباره راه را ادامه داده و با کتی صحبت کنید و تمام سئوالات را از او بپرسید (سئوالاتی را که نپرسیده‌اید کنارش یک مربع زرد قرار دارد). حالا در گذشته و در خاطره‌هایتان هستید.
ضربدر را زده و با RB کمی زوم را بیشتر کنید. LB را کمی نگه‌دارید تا دو زن کنار هم و مرد پشتی آنها شفاف شوند سپس با دکمهٔ A عکس بگیرید. پس از دمو زیر پایتان روی کیف و کنارتان روی کاغذها Y را زده تا جایزه‌ای دریافت کنید. سپس با مهماندار هواپیما صحبت کنید. دوباره با کتی صحبت کنید و سئوالات را بپرسید. جلوتر کنار سگ رفته و دنبالش بروید. اگر گمش کردید Y را بزنید تا صدایش را بشنوید. هم‌چنان دنبال او بروید تا از جنگل خارج شوید. اینک کنار ساحل هستید، با نفر آخر که در حال شوک دادن به یک بی‌هوش است صحبت کنید و به جلوی لاشهٔ بزرگ هواپیما بروید. مردی در حال خاک ریختن روی بنزین هواپیما است. کنار آن روی جعبهٔ فیوزها A را زده و بدین شیوه عمل کنید:
▪ A: گذاشتن فیوز
▪ Y: برداشتن فیوز
▪ Y: چرخاندن فیوز
پس از دمو، مستقیم به سمت چپ ساحل بروید و در انتها که راه بسته است روی شیء، A را بزنید. پس از دمو از تمامی افراد حاضر تمامی سئوالات را بپرسید و به طرف زن ظاهر شده که لیزا است بروید. در خاطرهٔ خود از لیزا، طبق عکس پاره، عکس مورد نظر را بگیرید و روی سه شیء روی بالکن Y را زده تا جایزه‌ای دریافت کنید. سپس با لیزا صحبت کنید. پس از خارج شدن از خاطرهٔ خود به کنار جک (مردی با کت سیاه) رفته و با او صحبت کنید. اینک در جنگل هستید. به کنار قطعه‌ٔ هواپیما رفته و A را بزنید تا به نقطهٔ بعدی که باید بروید نگاه کنید. به همان طرف رفته و روی قطعه‌های بعدی هم همین کار را انجام دهید تا راه به انتها برسد (اگر ابر سیاه متوجهٔ شما شد سریع وارد نزدیک‌ترین حصار شوید تا دور شود. ضمناً در راه با تیرانداز کاری نداشته باشید). در انتهای راه، روی آخرین قطعه، گزینهٔ Move to Next Area را انتخاب کنید. جلو رفته و با مایکل صحبت کنید. وارد غار شده و در تاریکی فندک خود را روشن کنید تا ابر سیاه به سراغتان نیاید (نگذارید درجهٔ فندک به آخر برسد). وقتی به اولین آبشار رسیدید پس از عبور از آن، از آبشار جلوئی نیز عبور کرده به سمت چپ بروید و کنار جنازهٔ حیوان، چوب را بردارید و از آبشار کنار عبور کنید. سریع دسته را بالا داده و چوب را انتخاب کنید و با X آن را روشن نمائید. سریع دسته را بالا داده و از غار خارج شده جلو بروید. هواپیمائی می‌بینید، وارد آن شوید. تا انتها جلو رفته پشت کابین خلبان دو جعبهٔ فیوز وجود دارد که یکی خراب و دیگری سالم است. وارد جعبهٔ خراب شده و فیوزها را بردارید سپس وارد جعبهٔ سالم شده و بدین‌گونه عمل کنید:
اینک به کنار کابینت باز شده رفته و وسائل را برداشته از هواپیما خارج شوید. پس از دمو به سمت راست جزیره بروید. مردی روی صندلی در حال خواندن کتاب است، با او صحبت کنید و روی گزینهٔ Trade بروید. در وسائل او چراغ نفتی و یک بشکه نفت را انتخاب کنید سپس در وسائل خود اگر چیزی دارد به قیمت اشیاء مرد، جایگذاری کنید و X را بزنید تا خرید صورت گیرد. به همان جائی که بودید برگشته و با Locke (مرد کچل) صحبت کنید. سپس به طرف پشت این مرد، به‌سوی مرد مو بلند که در حال کوبیدن سنگ به روی چوب است بروید و سئوالات را بپرسید. دوباره به طرف لوک رفته و با او صحبت کنید. حالا در خاطره‌هایتان هستید. وقتی لیزا جلوی فروشنده قرار گرفت دوربین را کمی بالا داده تا بخشی از تابلوی بالای سر آنها مشخص باشد. وقتی که صورت لیزا و بدن مرد فروشنده را شفاف کرده‌اید عکس را بگیرید. پس از دمو روی سه شیء درون اتاق Y را زده و با مرد صحبت کنید. پس از دمو، دوباره با لوک صحبت کنید. اینک به دنبالش رفته و وقتی ایستاد دوباره با او صحبت کنید و وارد جنگل شوید. روی درخت کنار مرد ژاپنی علامتی وجود دارد، روی آن A را زده تا به نقطهٔ بعدی نگاه کنید. در نقاط بعدی نیز روی علائم A را بزنید تا راه را پیدا کنید و از این قسمت خارج شوید.
جلو رفته و پس از دمو از همان بالا از شماره‌های حک شدهٔ روی مقبره که کمی پائین‌تر از دریچهٔ آن است به درستی عکس بگیرید تا جایزه‌ای دریافت کنید. با لوک صحبت کرده و به دنبالش بروید. وارد غار شده و اگر چراغ نفتی دارید بهتر است از آن استفاده کنید چون زیر آب هم خاموش نمی‌شود. اگر ندارید از همان مشعل یا فندک استفاده کنید و به دنبال لیزا بروید تا او بایستد. پشت او A را بزنید و پس از دمو پائین رفته و کنار جنازه، A را زده تا دموئی ببینید. پس از دمو، به کنار کتی رفته و از هواپیمائی که در دست دارد عکس بگیرید. سپس به کنار چارلی (مردی که در حال یادداشت کردن است) رفته و در چادر پشتی او از گیتار عکس بگیرید. از پشت چادر، راه را مستقیم به سمت بوته‌ها ادامه داده در میان بوته، از صندلی چرخ‌دار نیز عکس بگیرید. وارد جنگل شده روی شیء زرد روی درخت A را زده، عددی می‌بینید. در حالت دید اول شخص قطب‌نمائی دارید، درجه را با عددی که شیء نشان داده تنظیم کنید و به طرف نقطه‌ٔ بعدی بروید و روی شی‌ء‌های دیگر نیز به همین شیوه عمل کنید تا به یک نفر برسید. کنار او روی شیء زرد A را زده و به منطقهٔ بعدی بروید. راه را مستقیم ادامه داده و سمت چپ برکه با Sayid صحبت کنید تا نکته‌ای دریافت نمائید. حالا به ساحل برگردید و با مرد چاق صحبت کنید تا وارد خاطرهٔ خود شوید. وقتی مرد فروشنده به پشت خود نگاه کرد از پروندهٔ زیر دستش یک عکس واضح بگیرید. پس از دمو روی سه شیء مخفی این اتاق Y را زده تا جایزه‌ای دریافت کنید. با مرد فروشنده صحبت کرده پس از دمو به کنار همان برکه از طریق گزینهٔ Jump To The Hatch برگردید و با Sayid صحبت کنید. وارد در پشتی شده و از پله‌ها پائین بروید. پس از دمو چند فیوز را جمع کرده و به کنار جعبهٔ فیوز بروید بعد به اتاقی که کامپیوتر در آن بود برگشته و روی دستگاهی که سه چراغ آن سبز شده A را بزنید. از نقش روی در، عکس بگیرید و کنار کامپیوتر رفته و A را بزنید. VIA را تایپ کرده، یک‌بار Y را زده و سپس DOMUS را تایپ کنید و RT را بزنید. پس از نوشته‌های بعدی دوباره RT را زده و برای جواب معمای اول، ۶۳ را تایپ کرده و RT را بزنید. برای دومی، L را تایپ کرده و RT را بزنید. C را تایپ کرده و RT را زده و سپس B را تایپ کنید و RT را بزنید. از کامپیوتر خارج شده و به اتاق کناری بروید و از نقش در سمت چپ عکس بگیرید. به جلوی کامپیوتر برگشته و C را تایپ کرده RT را بزنید. از در پشتی خارج شوید. پس از دمو، کمی جلو رفته و فندک خود را روشن کنید.
کنار در رفته و A را بزنید و با کتی صحبت کنید. اینک در خاطرهٔ خود هستید. از پشت به لیزا نزدیک شوید و از صفحهٔ کامپیوتر او و کمی از بدن او به‌طور واضح عکس بگیرید، طوری که لیزا متوجه نشود و در کامپیوتر را نبندد. سه شیء مخفی را پیدا کرده و رویشان Y را بزنید. با لیزا صحبت کنید. پس از دمو دوباره به کنار در رفته و با کتی صحبت کنید. پس از خارج شدن از اتاق، از کابینت قرمز کنار صندلی کنار پنجره عکس بگیرید. در راهروی اصلی از نقاشی روی دیوار و در راهروئی که از آن وارد اتاق کامپیوتر می‌شوید از آرم روی دیوار عکس بگیرید. از پله‌ها بالا رفته و از این قسمت خارج شوید. حالا مستقیم از آبشار مقابلتان عبور کنید و در انتهای روی در Y را بزنید. به ساحل برگشته و با مرد چاق صحبت کنید. سپس با چارلی که با لباس سیاه روی صندلی نشسته صحبت کنید و اگر توانستید یک کلت از او بخرید.
راه را برگشته و به کنار مقبرهٔ درون چالهٔ نزدیک برکه بروید. کنار چاله، سمت چپ، دو پارچه کنار درختان بسته‌اند، روی یکی از آنها A را زده و وارد منطقهٔ ابر سیاه شوید. کنار پارچه‌ها A را زده و راه خود را پیدا کنید (هر وقت ابر سیاه متوجهٔ شما شد وارد یک حصار شوید تا او دور شود). در منطقهٔ بعدی مستقیم جلو رفته تا به یک کشتی برسید. وارد آن شده و در انتها دینامیت را برداشته و از اسکلت عکس بگیرید. دینامیت حساس است و اگر زیاد بدوید منفجر می‌شود، پس بهتر است فقط آرام راه بروید. حالا راه را برگشته و در منطقهٔ ابر سیاه به وسیلهٔ پارچه‌ها راه را پیدا کنید (وقتی ابر سیاه متوجه شما شد حول نشوید و آرام وارد یک حصار شوید). بعد از عبور از این منطقه به کنار دری که پشت آبشار داخل برکه بود بروید و دینامیت را کار بگذارید. اگر اسلحه دارید به آن شلیک کنید و اگر ندارید به ساحل برگشته و آن را تهیه کنید. وارد در منفجر شده شوید و جلو بروید. پس از دموی کوتاه، به کنار کامپیوتر بروید و A را بزنید. حالا RT را زده و عدد هشت را تایپ کنید و RTبزنید. سپس حرف R راتایپ کرده و RT را زده و ۴۹۳ را تایپ کرده و RT را بزنید. حالا C را تایپ کرده و دوباره RT را بزنید. پس از دمو باید در حال دویدن از مانع‌ها جاخالی دهید. با A از زیر مانع‌ها لیز می‌خورید و با Y از روی آنها می‌پرید. پس از گذراندن مانع‌ها و دیدن دمو، کمی جلو رفته و با زن از پشت ناحیهٔ مغناطیسی صحبت کنید. اینک در خاطرهٔ خود هستید. وقتی زن از مقابلتان کنار رفت، زوم دوربین را به طرف آسانسور نزدیک کنید و از لیزا و نگهبان به‌طور واضح و خواسته شده عکس بگیرید (وقتی نگهبان تفنگش را درآورد) حالا روی سه شیء مخفی Y را زده و با لیزا صحبت کنید. سپس با نگهبان صحبت کنید. پس از دمو و خارج شدن از خاطره، دوباره با زن صحبت کنید. صبر کنید تا او میدان مغناطیسی را خنثی کند و به آن طرف رفته و به دنبال زن بروید. وقتی ایستاد با او صحبت کنید و راهتان را از کنار زن ادامه دهید. وارد خانه شده و از در انتهائی آن عبور کنید. از راهروها عبور کرده (با روشنائی) و فیوزها را در راه جمع کنید. در آخر، به روی جعبهٔ فیوز، A را زده و بدین‌گونه عمل کنید:
وارد در بازشده شوید و از نردبان بالا بروید. از اتاق‌ها عبور کرده و انتها، در اتاقی را که دو مرد درون آن هستند باز کنید و با اسلحه مرد کت سیاه را بکشید. پس از دمو کمی را رفته و به کنار لیزا بروید. حالا با Tom صحبت کنید. اینک در خاطرهٔ خود هستید. جلو رفته و وارد در سمت چپ شوید. دوباره کمی جلو رفته و به چپ وارد اتاقک کوچک شده و A را بزنید تا مخفی شوید. وقتی مرد سمت راست خواست کیف را تحویل دهد یک عکس واضح به طرز خواسته شده بگیرید. پس از دمو دوباره با Tom صحبت کنید و از در بازشده خارج شوید. راهتان را ادامه دهید و در اتاق‌ها، فیوزها را جمع‌آوری کنید. در یکی از اتاق‌ها که محل دخیرهٔ آب دارد، یک کامپیوتر وجود دارد. وارد آن شده و به جلوی کامپیوتر رفته و A را بزنید. RT را زده و سپس دوباره RT را بزنید و به سئوالات پاسخ دهید و برای هر کدام یک RT بزنید.
▪ سئوال اول: ۴۴
▪ سئوال دوم: H
▪ سئوال سوم: B
سپس حرف C را تایپ کرده و RT را بزنید. از روی کوسه، فیوز را بردارید. راه را تا انتها ادامه داده تا به یک جعبهٔ فیوز برسید و مانند شکل عمل کنید.
وارد اتاق شده و با مرد صحبت کنید. مستقیم از کنار ساحل تا انتها بروید. جک در حال راه رفتن است، وقتی کاملاً ایستاد با او صحبت کنید. حالا به طرف جنگل حرکت کنید و گزینهٔ Jump tp Black Rock را انتخاب نمائید. جلو رفته و وقتی به کشتی رسیدید با جک صحبت کنید. از پله‌های کشتی بالا رفته تا به طبقهٔ آخر برسید. جلو رفته و بعد از دمو ابتدا قطب‌نما را از روی جعبه بردارید سپس مقابل کتی اما کمی جلوتر ایستاده و به بمب شلیک نمائید تا قطعهٔ پرتاب شده به شما برخورد کند. پس از دمو، حدود یک و نیم دقیقه وقت دارید تا خود را به قایق برسانید. در راه به چپ و راست رفتن از تیر دشمنان جاخالی دهید. در آخر راه با Locke صحبت کنید و به سمت قایق بروید. اینک دموی پایانی بازی را تماشا کنید.
مجید فغانی
منبع : مجله بازی‌های رایانه‌ای