یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

جاسوس آنلاین‌خود باشید


جاسوس آنلاین‌خود باشید
جاسوس‌افزارها را فراموش كنید! Myware آمده است. به‌زودی شما قادر خواهید بود درمورد استفاده خود از وب، اطلاعات جمع‌آوری كنید. حالا‌ برای دچار شدن به مقدار مناسبی سوءظن (!) تنظیمات مرورگر خود را باز كنید و نگاهی به كوكی‌های خود بیندازید.
هر كلیك در amazon.com، هر جستجویی در گوگل، و تمام توقف‌ها در میان آن‌ها به وب سایت‌هایی كه آن‌ها را مرور می‌كنید گزارش داده می‌شوند. در عوض تمام چیزی كه شما دریافت می‌كنید یك پیشنهاد عجیب برای دستگاه غذادهنده پرنده است كه ممكن است بخواهید آن را بخرید، یا تعدادی تبلیغات متنی كه ممكن است روی آن كلیك كنید.پس از آن‌ها، جاسوس‌افزارها میآیند، كه خود را در هارددیسك‌ شما جا می‌دهند و هر كاری را كه انجام می‌دهید به یك هرزنامه‌نویس یا بازاریاب آنلاین گزارش می‌كنند.
ممكن است عجیب به نظر برسد. با این‌حال ممكن است به‌زودی شما جاسوسی خود را بكنید. چرا كسی ممكن است چنین كاری انجام دهد؟ یك شركت تازه تاسیس در زمینه امنیت كه هدف ایجاد یك بازار مالی برای داده‌های مصرف‌كننده را دنبال می‌كند، دلیل قانع‌كننده‌ای می‌آورد. او می‌گوید: "همه دارند جاسوسی من را می‌كنند. پس من هم می‌خواهم جاسوسی خودم را بكنم."
اما گلدستین نسخه‌ای از سابقه رفتار آنلاین خود را می‌خواهد كه در مقایسه با آنچه دیگران از او دارند، كامل‌تر باشد و او می‌خواهد روی این‌كه چه كسی این اطلاعات را می‌تواند ببیند، كنترل كاملی داشته باشد. او نرم‌افزاری كه اجازه چنین كاری را می‌دهد، به‌جای جاسوس‌افزار، myware می‌نامد.
فراتر از عامل كنجكاوی، او myware را به‌عنوان ابزاری می‌بیند كه مردم می‌توانند به‌كمك آن با اندازه‌گیری میزان صرف وقت خود به‌صورت آنلاین، انباشته‌شدن اطلاعات را مدیریت كنند. او همچنین آن ‌را به‌عنوان اطلاعاتی با ارزش می بیند كه مردم روزی می‌توانند با چیزی پر‌ارزش‌تر مبادله كنند. شركت‌هایی مانند گوگل، مایكروسافت و یاهو سعی می كنند تا آنجا كه می‌توانند در مورد شما اطلاعات جمع آوری كنند. هر وقت كه شما در این سایت‌ها برای سرویسی كه نیازمند كلمه عبور است ثبت‌نام می‌كنید (مانند ایمیل، My Yahoo، و جستجوی شخصی شده)، پایه و اساسی را برای آن‌ها بنا می‌كنید تا روزی رفتار شما را در قسمت‌های مختلف وب از طریق هویت آنلاین شما ردگیری كنند. اگر این اطلاعات تا این اندازه ارزشمند است، چرا خودتان آن‌را جمع‌آوری نكنید؟
كتاب‌هایی كه می‌خرید، فیلم‌هایی كه اجاره می‌كنید، و داستان‌هایی كه می‌خوانید، روی‌هم‌رفته در مورد این‌كه شما چه كسی هستید چیزی می‌گویند. آن‌ها clickstream شما را می‌سازند. یعنی سابقه تمام جاهایی كه سرزده‌اید و تمام كارهایی كه به‌صورت آنلاین انجام داده‌اید. گلدستین می‌گوید: "تمام آن جریان‌های داده‌های آنلاین چیزی هستند كه خویشتن من را می‌سازند."
شركت او در مراحل اولیه آزمایش یك سرویس myware به نام Root Vaults است كه شامل یك بانك‌اطلاعاتی می‌باشد كه تمام سایت‌هایی كه مرور می‌كنید را ذخیره می‌كند و گراف‌هایی شامل سایت‌هایی كه بیشتر از همه به آن‌‌ها مراجعه می‌كنید، تعداد ساعاتی كه روزانه به‌صورت آنلاین صرف می‌كنید، و موضوعات مورد مرور را كه قابل گروه‌بندی هستند (مانند تجارت، مسافرت و اخبار)، به شما نشان می‌دهند. به هر حال اولین مرحله در مواجهه با ازدیاد اطلاعات، اندازه‌گیری آن است.
Root Vaults با كمك یك myware كار می‌كند كه به‌وسیله شركتی به نام AttentionTrust.org فراهم می‌شود. در حال حاضر، این برنامه فقط با مرورگر فایرفاكس كار می‌كند كه با افزودن یك برنامه الحاقی "ثبت كننده رسیدگی" فعال می‌شود. شما می‌توانید تعیین كنید كه این اطلاعات را به Root Vault خود یا یك سرویس دیگر بفرستید، یا فقط در كامپیوتر خود ذخیره كنید.هر شركتی كه از این اطلاعات استفاده می‌كند باید با چهار اصل اولیه موافقت كند: داده‌ها دارایی كاربر هستند، می‌توانند به دلخواه به یك سرویس یا دستگاه دیگر منتقل شوند، می‌توانند با چیزی ارزشمند مبادله شوند و كاربر حق دارد كه بداند چه كسی و چگونه از آن داده‌ها استفاده می‌كند.
با در‌نظر‌گرفتن این اصول، گلدستین امیدوار است بتواند مبلغان و ناشران را وارد مجموعه كند و بازاری برای داده‌های كاربران ایجاد نماید. همكار او در تاسیس شركت و نیز مدیر آن، لیو رانیری است، سرمایه‌دار Wall Street كه بازار پشتیبانی شونده توسط رهن را در دهه هشتاد بنا نهاد. علاوه بر داده‌های clickstream، شما قادر خواهید بود اطلاعات دیگری نیز به مجموعه داده‌های خود اضافه كنید؛ مانند آدرس، شماره تامین اجتماعی، یا صورت وضعیت اعتباری خود. گلداستینبر تاكید دارد كه "آن‌ها داده‌های كاربر هستند، نه ما".اما اگر یك بازاریاب گردشگری پیشنهاد خوبی برای دستیابی به اطلاعات سایت‌های مرتبط با گردشگری كه شما مرور كرده‌اید بدهد، تا بتواند برای جاهایی كه شما علاقمند به مطالعه درباره آن‌ها هستید پیشنهاداتی به شما بدهد، می‌توانید این معامله را انجام دهید. یا اگر می‌خواهید بدهی خانه خود را بپردازید، ممكن است لیست وضعیت اعتباری خود را به‌همراه سابقه مرور سایت‌های مشاور املاك در دسترس اجاره‌دهندگان منزل قرار دهید.
(اگر یك مستأجر ببیند كه شما سه ساعت در روز صرف جستجو در لیست‌های مشاوران املاك نموده‌اید، احتمال این‌كه پیشنهادی یا موردی ویژه برای جلب توجه شما ارائه دهد بیشتر است).روت ماركتس در میان این‌ها خواهد نشست و احتمالاً میزان كمی از هر تراكنش را برای خود در نظر خواهد گرفت. جدا از این‌كه آیا روت ماركتس به محبوبیت دست پیدا خواهد كرد یا نه، ایده كنترل داده‌های مرتبط با رفتار مشتری‌های خودتان، ایده جذابی است و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تاریخچه مرور افراد - حداقل به‌صورت آنلاین - كار نسبتاً ساده‌ای است.
بنابراین انتظار آن‌را داشته باشید كه شركت‌های بیشتری به شما كمك كنند تا كارهای خلاقانه‌ای با سابقه مرور خود انجام دهید. بعضی‌ها به شما كنترل كامل روی نحوه استفاده از داده‌های شما را خواهند داد؛ مانند روت ماركتس. دیگران شما را با یك سرویس جالب وسوسه خواهند كرد تا آن داده‌ها را جمع‌آوری كنند و از این طریق سرویس‌های خود را بیش از پیش بهبود بخشند.
یك شركت تازه تاسیس بریتانیایی دیگر به نام Last.fm در این دسته قرار می‌گیرد. این شركت یك نرم‌افزار رایگان را برای بارگذاری ارائه می‌دهد كه تاریخچه تمام آهنگ‌هایی كه در كامپیوتر خود گوش می‌دهید را ثبت می‌كند، و آن‌را با سایر اعضای Last.fm به اشتراك می‌گذارد. با در نظر گرفتن تمام عادت‌های موسیقایی شما، این نرم‌افزار یك جریان رادیویی سفارشی شده را روی اینترنت برای شما ایجاد می‌كند و به شما امكان می‌دهد كه ببینید افراد دیگر دارای سلایق مشابه با شما، به چه چیزی گوش می دهند.سابقه مرور شما در این مورد، playlist شماست (مجموعه آهنگ‌هایی كه بیشتر از همه روی آن‌ها كلیك می كنید). با به اشتراك‌گذاری آن، شما در یك فعالیت اجتماعی مفید سهیم می‌شوید (‌پیدا‌كردن موسیقی جدید) كه خود نیز ممكن است از آن سود ببرید.
امروزه، شركت‌ها درباره ما اطلاعات جمع‌آوری می‌كنند و آن‌ها را دارایی خود قلمداد می‌كنند. اگر myware مرسوم شود، ما خودمان این اطلاعات را جمع خواهیم كرد و آن‌ها را به بالاترین پیشنهاد خواهیم فروخت یا با كسانی كه چیزی در عوض آن می‌دهند، به اشتراك خواهیم گذاشت. حالا‌ بگویید چقدر از آن كوكی‌ها خوشتان می‌آید؟
ترجمه: سینا خاكنژاد
منبع : ماهنامه شبکه


همچنین مشاهده کنید