شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


مکاتب فلسفی و آرائ تربیتی


مکاتب فلسفی و آرائ تربیتی
نویسنده : گوتک - جرالدلی
مترجم : پاک‌سرشت - محمدجعفر
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۱۱/۱۷
رده دیویی : ۳۷۰.۱
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۵۰۴
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۵۹-۵۵۸-۰

'مطالب کتاب حاضر به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که آرای متعارف را در فلسفه آموزش و پرورش منعکس کنند و هم دیدگاه‌های نوین را .کتاب دارای بیست و یک فصل است و از نظر محتوا به سه بخش عمده قابل انقسام است .بخش نخست که شامل فصول دوم تا هشتم می‌شود, آرا و دیدگاه‌های تربیتی برگرفته از فلسفه‌های رسمی مانند : ایدئالیسم, رئالیسم و پراگماتیسم را مورد بحث قرار می‌دهد, بخش دوم که فصول نهم تا پانزدهم را در برمی‌گیرد, رابطه ایدئولوژی را با آموزش و پرورش توضیح می‌دهد و دیدگاه‌ها و آموزه‌های تربیتی ایدئولوژی‌های مختلف همچون ملی‌گرایی, آرمان شهر گرایی و غیره را بررسی می‌کند .سرانجام شش فصل پایانی کتاب (بخش سوم) درباره نظریه‌های تربیتی به بحث می‌پردازد .مولف در ضمن توضیح آرای تربیتی مکاتب فلسفی, کوشش کرده است, تا نخست دیدگاه‌های هر مکتب را درباره واقعیت, معرفت, و ارزش بررسی کند, و سپس اشارات و تضمنات تربیتی آنها را برای صورت‌بندی هدف‌های آموزش و پرورش, تدوین برنامه درسی, روش تدریس, توضیح نقش و رسالت مدرسه, و رابطه معلم و شاگرد ارائه دهد .همچنین در توضیح رابطه ایدئولوژی با آموزش و پرورش و بیان نظریه‌های آموزش و پرورش, مولف اصول پایه و نظام ارزشی مرتبط با آنها را بررسی نموده و از آن جا, ساختار و کیفیت تعلیم و تربیت مورد نظر طرفداران هر ایدئولوژی یا نظریه تربیتی را روشن ساخته است .'