جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


جولان باربی در چارسوق بازار هویت ایران


جولان باربی در چارسوق بازار هویت ایران
تا حالا اسم باربی به گوشتان خورده است؟ باربی شما را یاد چی یا بهتر است بپرسم یا چه كسی می اندازد؟ كمی فكر كنید؛ اگر عروسكی به این نام را برای دختر یا خواهرتان نخریده یا در آغوش آنها ندیده باشید، حتماً تصویرش را با حالات مختلف، موهای بلوند، چهره آرایش كرده، طناز و با اندام نیمه برهنه روی انواع وسایل بچه ها از لوازم التحریر گرفته تا كیف و كفش و پوشاك و... تا جعبه آرایش ویژه دختر بچه ها! به همین اسم دیده اید.
باربی، قاصد برهنگی، مروج ابتذال و مصرف گرایی اهل فرنگ است كه با نیت شوم هویت زدایی از ملل آزادیخواه، روانه بازار شده است.
باربی سالهاست كه بربستر غفلت و اغمای دیده بانان فرهنگی دیار ما، بزك كرده و طناز، رنگ و وارنگ و با لباس های فاخر در آغوش دختران ایرانی می خرامد و به امید دلبری از آنان جولان می دهد. عروسكی كه از منظر سطحی نگرانه برخی ها فقط یك اسباب بازی است غافل از این كه باربی، یكی از «نمادهای فرهنگ امپریالیسم غرب» با همه همنوعانش در دنیا متفاوت است.
عروسكی با لبخندی ملیح در پشت ویترین های بی خبری كه البته لبخندش، پوزخندی است به سستی و تن پروری دستگاه های عریض و طویل فرهنگی ما كه هیچ یك از نهیب های حكیمانه و فریادهای هشدارگونه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر خطر تهاجم و شبیخون و ناتوی فرهنگی نظام سلطه جهانی بر ضد انقلاب اسلامی ایران، هنوز آنان را از خواب غفلت درنیاورده است.
● زندگی نامه باربی و اهداف تولید آن
گفتم باربی با همه همنوعانش متفاوت است پس آشنایی با بیوگرافی این عروسك برای درك اهداف پشت پرده تولیدكنندگان آن ضروری است.
عروسك باربی ابتدا در كارخانه «متل» در كالیفرنیای جنوبی و از روی عروسكی آلمانی به نام «لی لی» ساخته شد و نامش از «باربارا» دختر آقای هندلر رئیس كمپانی، برگرفته شده است. قادری رئیس مركز سرگرمی های سازنده كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، باربی را نماد فرهنگی امپریالیسم غرب برای القای مدل های فانتزی از زنان آمریكایی به جامعه بشری می داند كه با هدف تسخیر سلایق و تفكر دختربچه ها در همه جوامع تولید شده است.
وی با تشریح پیشینه تاریك باربی، عمر این عروسك را ۵۶سال دانست و گفت: باربی طرح بازسازی شده یك عروسك آلمانی است كه ازنظر طراحی، عروسكی واقع گرا با ویژگی های زنانه و برای ارضاء مردان هرزه تولید شده بود كه متفقین و به ویژه آمریكاییها، پس از پیروزی در جنگ جهانی دوم، تولید آنرا نه به عنوان اسباب بازی كودكان كه برای ایجاد یك جریان فرهنگی ادامه دادند.
غلامعلی افروز از كارشناسان روانشناسی تربیتی كشور نیز باربی و دیگر عروسك های منتسب به او را سربازان كوچك شركت های چند ملیتی دنیا به رهبری آمریكا دانست كه فرهنگ و ارزش های آمریكایی را در ذهن كودكان ایرانی و دیگر كشورهای دنیا ترویج می كنند. وی هدف از طراحی و تولید منسوبان باربی، خانه، شهرك و همه لوازم شخصی منتسب به این عروسك را ترویج فرهنگ مبتنی بر لیبرالیسم از طریق وارد كردن باربی ها به خانه های ایرانیان دانست و ابراز داشت: طراحان فرایند جهانی شدن با تولید و عرضه گسترده عروسك باربی، قصد زدودن فرهنگ های ملی با هویت مذهبی را دارند.
همچنین فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس با هشدار درباره آثار مخرب باربی گفت: این عروسك، نماد یكسان سازی فرهنگ آمریكایی و مروج عریانگری و مصرف زدگی غرب در جهان است.
وی رویكرد شركت های سازنده این كالا را سیاسی- فرهنگی دانست و افزود: هدف از تولید این عروسك با لباس ها و لوازم جانبی گوناگون آن، ترویج فرهنگ تجمل گرایی و برهنگی در جهان سوم به ویژه كشورهای اسلامی است و دختربچه ها در فرایند بازی با این عروسك به عریانگری، مصرف گرایی و آرایش كردن سوق می یابند.
● آثار همزیستی با عروسك باربی
قادری رئیس مركز سرگرمی های سازنده كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با اشاره به آسیب شناسی فرهنگی اسباب بازی های وارداتی بر كودكان ایرانی با هشدار به خانواده ها درباره تهیه و استفاده از اسباب بازی های وارداتی گفت: عروسك، فرهنگی ترین كالا در صنعت اسباب بازی دنیاست و خانواده هایی كه باربی را در اختیار دختران خود قرار می دهند، ناخودآگاه، فرهنگ منحطی را به آنان منتقل می كنند كه تأثیرات آن در بلندمدت بروز می كند.
وی افزود: آثار مخرب این عروسك به اندازه ای است كه ویژگی های آن حتی با افكار گروه های مدافع عریانگری و هنجارهای خلاف عفت بین المللی سازگاری ندارد و اكنون در اروپا و آمریكا گروه های قوی ضدباربی ایجاد شده است.
این كارشناس فرهنگی با بیان این كه آثار روانی این عروسك، افزون بر دختران ایرانی و مسلمان، برای دختربچه ها در هر جای دنیا مخرب است، گفت: چون باربی، لوازم جانبی و روابط اجتماعی آن، برای گروه های سنی جوان و بزرگ سال تعریف شده، از عوامل بلوغ زودهنگام در دختربچه هاست كه همه مكاتب روانشناسی بر زیانبار بودن آن تأكید كرده اند.
قادری، لوازم آرایشی باربی را، متناسب با نیاز زنانی با فرهنگ منحط و برای استفاده در مجالس مبتذل دانست و اضافه كرد: وقتی این عروسك در لباس شخصیتهای خواننده، رقاصه و هرزه در اختیار دختربچه ها قرار می گیرد، زمینه الگوپذیری آنان از پوشش، آرایش، رنگ مو، تناسب اندام و دیگر ویژگی های باربی فراهم می شود.
وی آثار تخریبی باربی را فراتر از حوزه اخلاقی و فرهنگی دانست و گفت: ۶ماه پیش از حمله نظامی آمریكا به افغانستان، شركت متل، باربی را در كسوت نیروهای نظامی آمریكایی تولید كرد و به ظاهر برای دختربچه های افغان به ارمغان فرستاد درحالی كه پس از حادثه ۱۱سپتامبر با هدف اعاده حیثیت و روحیه آمریكایی ها تولید و به بازار عرضه شد و این موضوع نشان دهنده آن است كه در پس نقاب زیبا و ظریف این عروسك چه استفاده های پیچیده ای می شود.
غلامعلی افروز نیز با هشدار درباره اثر تخریبی عروسك هایی با ویژگی های باربی گفت: این عروسك و موارد مشابه آن ابزار راهزنان فرهنگی غرب برای ارزش و حجاب زدایی از ذهن دختران مسلمان است و همزیستی با این عروسك ها، موجب شكل گیری باورهای فرهنگی غرب و بروز احساسی ناخوشایند از پوشش اسلامی می شود.
وی، طراحی چهره ای متبسم برای باربی را از علل همدلی و انس كودكان به این عروسك دانست و اظهار داشت: تندخویی و سخت گیری برخی مادران باحجاب، موجب گرایش بیشتر كودكان آنان به این نوع عروسك می شود و به همین علت، ایجاد باور به حجاب اسلامی در دخترانی كه از باربی الگو می گیرند، به تدریج دشوارتر می شود.
این صاحبنظر علم روانشناسی، یكی از علل بروز ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی در میان دختران خیابانی را مانوس بودن آنان با عروسكهایی مانند باربی در دوران كودكی دانست و افزود: كودكانی كه پیوندهای عاطفی كمتری با پدر و مادر خود دارند در ضمیر ناخودآگاهشان با عروسك باربی و مانند آن رشد می كنند و به همین علت در نحوه پوشش، آرایش و همه رفتارها از این عروسك الگو می گیرند.
● اقدامات دستگاه های فرهنگی مسئول برای ایجاد مصونیت فرهنگی
با نقد و تحلیل نیات شوم سازندگان باربی و اثبات آثار نامطلوب این عروسك و لوازم جانبی آن بر كودكان، نخستین پرسشی كه متولیان فرهنگی كشور باید به آن پاسخ دهند آن است كه وقتی در آمریكا و اروپا «مهد هموسكسوئلها و لزبینها» به علت آثار مخرب باربی جریانهای ضدباربی ایجاد می شود، نهادهای فرهنگی ما برای پاسداری از گوهر وجودی كودكان و نوجوانان از آثار این نوع كالاها چه كرده اند؟ و آیا اقدامات آنان كافی بوده است؟
فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی كشور درباره اقدامات شورای نظارت بر اسباب بازی برای جلوگیری از عرضه این گونه كالاها گفت: موضوع نظارت بر عرضه اسباب بازی در فروشگاه ها از طریق اتحادیه های ذیربط در شورای نظارت بر اسباب بازی بررسی شده اما تاكنون نتیجه ای نداشته است.
وی با اشاره به واردات غیرقانونی عروسك باربی و لوازم جانبی آن گفت: در حالیكه ممنوعیت واردات باربی و كالاهای منقش به تصویر آن به گمركات كشور ابلاغ شده است این كالاها در برخی فروشگاه های دولتی و نیمه دولتی عرضه می شود.
دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، بی نتیجه بودن این اقدامات را ناشی از ساختار اتحادیه ناظر بر فعالیت فروشگاه های اسباب بازی دانست و افزود: باوجود آن كه شورا، فهرست كالاهای ممنوعه را مشخص كرده و در اختیار اتحادیه قرار داده است، این اتحادیه به علت رودربایستی با اعضای زیرمجموعه خود از تخلفات آنان چشم پوشی می كند.
اما حسین فرجی رئیس مركز امور اصناف و اتحادیه های كشور با رد مسئولیت وزارت بازرگانی در جلوگیری از عرضه كالاهایی مانند باربی از برگزار نشدن جلسات شورای نظارت بر اسباب بازی از یكسال و نیم پیش تاكنون خبر داد و گفت: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مسئول پاسخگویی درباره این موضوع است ضمن آن كه در آخرین جلسات شورای نظارت بر اسباب بازی در سال ۸۴ درباره نحوه واردات و توزیع اسباب بازی تصمیم گیری و مصوبات آن ابلاغ شده اما مصوبات آن تاكنون اجرا نشده است.
صنف فروشنده های اسباب بازی در كشور هنوز اتحادیه مستقل ندارند!
فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی كشور با بیان اینكه صنف تولیدكنندگان و فروشندگان اسباب بازی زیرمجموعه اتحادیه نایلون و پلاستیك و خرازی ها اداره می شود گفت: مصوبه شورای نظارت بر اسباب بازی درباره تشكیل اتحادیه مستقل این صنف، سالها پیش به وزارت بازرگانی ابلاغ شده اما این اتحادیه تاكنون تشكیل نشده است.
وی اداره كل پشتیبانی صنوف را مسئول تشكیل اتحادیه ها دانست و افزود: در پی تغییر در مسئولان این نهاد، وزارت بازرگانی از یك سال و نیم پیش، حتی نماینده خود در شورای نظارت بر اسباب بازی را به این شورا معرفی نكرده و برای تشكیل اتحادیه اسباب بازی نیز اقدامی نكرده است.
اما رئیس مركز امور اصناف و اتحادیه های كشور در پاسخ به اظهارات فرجو درباره علل تشكیل نشدن اتحادیه مستقل صنف اسباب بازی، گفت: براساس قانون، شرط ایجاد اتحادیه اصناف، وجود حداقل ۳۰۰ واحد صنفی در تهران و حداقل ۵۰ فروشگاه در شهرستان هاست در حالی كه تعداد فروشگاه های اسباب بازی به حدنصاب نرسیده است.
فرجی در این حال افزود: عرضه باربی و سایر تولیدات خارجی هیچ ربطی به تشكیل نشدن اتحادیه مستقل صنف اسباب بازی ندارد زیرا فروشگاه های اسباب بازی، زیرمجموعه اتحادیه قوی خرازی هاست و این اتحادیه می تواند وظایف نظارتی خود را ایفا كند.
اما وی در حالی مدعی نظارت قوی اتحادیه خرازی ها بر فروشگاه های اسباب بازی است كه از اساس، اتحادیه ها را در قبال نظارت بر این فروشگاه ها موظف نمی داند!
صرفنظر از مسئولیت نهادهای اجرایی و نظارتی در ساماندهی بازار كالاهای فرهنگی كشور، برخی مسئولان، برخوردهای سلبی را در ایجاد مصونیت فرهنگی كافی نمی دانند و دیدگاه دیگری در این باره دارند.
● فرهنگ سازی برای خرید دارا و سارا
محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راهكار مقابله با عروسك باربی را جایگزینی عروسكهای ارزان قیمت بومی و قابل رقابت با تولیدات خارجی دانست و با اشاره به استقبال خوب مردم از عروسكهای دارا و سارا گفت: قیمت این عروسكها در مقایسه با عروسك باربی و دیگر تولیدات مشابه خارجی، بسیار گرانتر است به همین علت، مردم بدون آگاهی از تأثیرات فرهنگی و تربیتی آن، تولیدات خارجی را خرید می كنند.
وی لزوم آگاه كردن خانواده ها از تأثیرات مخرب فرهنگی باربی و مانند آن را لازم اما ناكافی دانست و افزود: تا وقتی تولیدات مناسب داخلی جایگزین باربی و دیگر تولیدات خارجی نشود، مردم ناخواسته خرید تولیدات ارزان قیمت خارجی را- كه گاهی تا یك دهم نرخ داخلی عرضه می شود- ترجیح می دهند.
فاطمه رهبر، عضو كمیسیون فرهنگی و مسئول كمیته هنر و رسانه های مجلس نیز با اشاره به این موضوع بر لزوم حمایت از صنایع اسباب بازی كشور برای مقابله با اسباب بازی های وارداتی مغایر با فرهنگ بومی تأكید كرد و گفت: هدف از تولید عروسكهای دارا و سارا، جایگزینی آن با عروسك های خارجی اعلام شد در حالی كه قیمت این عروسكها، گرانتر و جذابیت آن كمتر از تولیدات خارجی بود به همین علت نتوانست جایگزین محصولات خارجی شود كه برای رفع این نارسایی ها، باید از صنایع داخلی حمایت كرد.
همچنین فاطمه آلیا عضو دیگر كمیسیون فرهنگی مجلس، تولید كالاهای بومی مناسب و جایگزینی آن با تولیدات بیگانگان را تنها راهكار مقابله با جریان سازی فرهنگی غرب در این حوزه دانست و گفت: اگرچه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، سالها پیش با تولید و عرضه عروسك های دارا و سارا این رسالت را برعهده گرفت اما به علت عرضه گران قیمت این عروسك ها، اهداف مورد نظر تحقق نیافت و این اقدام خوب كانون در مراحل مقدماتی متوقف شد.
اما قادری مدیر مركز سرگرمیهای سازنده كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و طراح عروسكهای دارا و سارا؛ ناتوانی در رقابت با تولیدات خارجی را ناشی از ناآگاهی و بی برنامگی برای مقابله با تهدیدات فرهنگی نظام سلطه جهانی عنوان كرد و گفت: عروسكهای دارا و سارا ۳سال پیش با توانایی محدود و در شرایط نامطلوب فرهنگی كشور در حالی تولید شد كه غربیها برای تولید و عرضه باربی براساس پروتكل های سیاسی- فرهنگی از ۵۶ سال پیش به میزانی سرمایه گذاری می كنند كه تصور آن هم در اذهان ما نمی گنجد.
وی گفت: ناقص، ناكافی یا نابجا بودن تولید برخی كالاهای فرهنگی، تأخیر در اجرای به هنگام فعالیت ها و بی اثر بودن آن و از همه مهمتر كافی نبودن اعتبارات بخش فرهنگ از معضلات ساختاری و بیماریهای مزمنی است كه برای درمان آن باید تدابیر لازم اندیشیده شود.
این كارشناس فرهنگی با اشاره به ویژگی های بومی و فرهنگی دارا و سارا، استقبال مردم از آن را نشانه موفقیت این طرح دانست و گفت: با این حال، این میزان از موفقیت در حد انتظارات ما نیست و به همین علت، گونه جدید این عروسك ها در اندازه كوچكتر با شرایط مطلوب و قیمت ارزان تر تولید شده است كه در نیمه نخست سال ۸۶ وارد بازار می شود.
اما دیدگاه جواد آرین منش نائب رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس نیز درباره اقدام دستگاه های مسئول برای ساماندهی بازار كالاهای فرهنگی در خور تأمل است.
وی نیز بر لزوم حمایت از تولید اسباب بازی های بومی برای رقابت با تولیدات مشابه خارجی تأكید كرد و گفت: براساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، آئین نامه ویژه ای برای حمایت از تولیدكننده های داخلی و نظارت بر واردات اسباب بازی تدوین و نهادهای متولی در قالب شورایی نظارتی تشكیل شده است اما اعضای این شورا هماهنگ عمل نمی كنند.
نماینده مردم مشهد و كلات در مجلس با اذعان به این كه كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز نقش نظارتی خود را در این باره به خوبی ایفا نكرده است، گفت: برخی نهادهای اجرایی مانند وزارت صنایع و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در تولید محصولات مناسب داخلی و نیز وزارت بازرگانی د ركنترل واردات محصولات مغایر با شئون فرهنگی؛ دچار قصور شده اند.
نائب رئیس مجلس درباره علل كم توجهی و قصور دستگاه های مسئول در این باره افزود: آثار نامطلوب اسباب بازی های وارداتی بر جامعه به تدریج و در بلندمدت بروز می كند و مانند برخی ناهنجاری های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، آثار مشهود و ملموسی ندارد به همین علت، كم اهمیت جلوه می كند و به آن توجه نمی شود.
آرین منش گفت: برای نظام مند كردن تولید و توزیع اسباب بازی های داخلی و جلوگیری از واردات كالاهای مغایر با فرهنگ ایرانی- اسلامی، آئین نامه و دستورالعمل لازم ابلاغ شده است كه براساس آن وزارت بازرگانی باید به وظایف كنترلی خود عمل كند.
دریادل
منبع : روزنامه کیهان