پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


اولین قرارداد


اولین قرارداد
تامین بنزین مورد نیاز فارغ از نحوه مصرف آن در كشور از مشكلاتی است كه با توجه به رشد روزافزون واردات سالانه بنزین، در دستور كار شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است.
حضور محمدرضا نعمت زاده در سمت مدیریت عامل این شركت از ابتدا نشان می داد كه با این انتصاب مدیریت كلان كشور قصد دارد تا از معضل واردات بنزین رهایی یابد، چرا كه وی از مدیرانی است كه در هر شرایط با مدیریت سختگیرانه و منضبط كارهای اجرایی را پیش خواهد برد و زمان برایش معنا و مفهوم واقعی و ارزشمندی دارد.
از زمان آغاز كار وی در نخستین اقدام قرارداد توسعه پالایشگاه آبادان به امضاء رسید و با اجرای این طرح ظرف مدت سه سال واردات بنزین كشور بر اساس آمارهای سال ۸۴ تا ۲۰ درصد كاهش می یابد و روزانه با تولید نزدیك به ۶ میلیون لیتر بنزین پانزده درصد به تولید كشور افزوده می شود.
محمدرضا نعمت زاده در مراسم امضای قرارداد این طرح كه نمایندگان شركت های داخلی و خارجی مجری آن شركت داشتند، چند ویژگی برای این طرح و توسعه پالایشگاه آبادان و اهمیت آن بیان كرد.
●نخستین پالایشگاه
پالایشگاه آبادان نخستین پالایشگاه در ایران است و ۸۰ سال از آغاز به كار آن می گذرد. با اجرای این طرح این پالایشگاه نوسازی و مجهز به تجهیزات و فناوری های روز می شود. به گفته نعمت زاده این اقدام به نوعی حفظ دست آورد های پیشینیان است كه تاریخ صنعت نفت كشور محسوب می شود. اجرای این طرح این میراث را برای آیندگان به خوبی محفوظ نگاه می دارد و آیندگان نیز از آن به خوبی بهره خواهند برد.وی تاكید كرد در آینده طرح های دیگری نیز برای تولید دیگر محصولات نفتی با احداث واحدهای جدید در پالایشگاه آبادان به اجرا درخواهد آمد.
هدف اصلی نخستین طرح توسعه پالایشگاه آبادان تولید بنزین است. با اجرای این طرح مجموعه ای از محصولات پست نفتی به محصول ارزشمند بنزین و دیگر فرآورده های مورد نیاز تبدیل می شود. همچنین معادل۵میلیون و ۹۰۰هزار لیتر بنزین تولید می شود كه نیاز مبرم امروز كشور است.
در این مورد و بر اساس سیاست های اعلام شده، طرح توسعه و نوسازی همه پالایشگاه های كشور در دست تهیه است و قرارداد توسعه پالایشگاه آبادان نخستین مورد است كه اجرایی می شود.
نعمت زاده در این مراسم تاكید كرد قول داده ایم كه در هشت پالایشگاه دیگر نیز طرح های توسعه و نوسازی را اجرا كنیم و این قرارداد نمونه و الگوی نخست این برنامه است.نخستین قرارداد به گفته نعمت زاده در یك تلاش شبانه روزی و بدون تعطیلات به مرحله امضاء رسیده است و قرارداد های بعدی نیز در شرایط مشابهی به مرحله امضاء می رسد.
پیشنهادات فنی و مالی طرح توسعه پالایشگاه آبادان به گفته مهندس مهربان، مجری طرح، در تاریخ اول اسفند سال ۸۴ از شركت های پیمانكار دریافت شد و هشتم فروردین سال ۸۵ در حضور شركت های ارایه دهنده پیشنهاد پاكت ها باز شد تا برنده این مناقصه مشخص شود. نتیجه این جلسه در تاریخ چهاردهم فروردین در هیأت مدیره پالایشگاه آبادان و در سوم اردیبهشت در مجمع عمومی شركت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به تصویب رسید و با امضاء قرارداد مراحل اجرایی آن با انجام پیش پرداخت به زودی آغاز می شود.
با اجرای این طرح ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه افزایش می یابد و تولید نفت كوره كاسته می شود. این طرح شرایط محیط زیستی پالایشگاه را نیز ارتقاء می بخشد. به جز تولید ۳۷ هزار و۵۰۰ بشكه بنزین در روز كه معادل ۵ میلیون و ۹۰۰هزار لیتر می شود این طرح امكان تولید ۲۰۰ تن گاز های سبك، ۴هزار بشكه پروپان و پروپیلن كه هریك معادل ۳۳۰ تن در روز می شود و ۸۰تن گوگرد و۱۰هزار بشكه نفت گاز سنگین در روز را نیز فراهم می كند.
●توان شركت های ایرانی
در این مراسم پیمانكار ایرانی برنده مناقصه و شركای ایرانی و خارجی وی نیز حضور داشتند كه در سخنانی دیدگاه های خود را در زمینه حضور در این طرح ابراز داشتند. دكتر كدیور، مدیرعامل شركت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی كه پیمانكار اصلی این طرح است در سخنان خود به كار مداوم بدون تعطیلی در اجرای مراحل مناقصه اشاره كرد و ابراز امیدواری كرد كه این روند به اجرای به موقع و دقیق طرح منجر شود. اكهارد گروینگ مدیر توسعه تجاری شركت آ ب ب آلمان نیز در این مراسم از حضور مجدد شركت متبوع خود در مراحل اجرای طرحی در ایران ابراز خوشوقتی كرد و در گفت وگویی افزود:شركت های ایرانی از توان اجرایی بالایی برخوردار شده اند و دیگر نیازی نیست تا دیگران به آنان بگویند چه باید انجام دهند. این بدان معناست كه حضور شركت های خارجی بنا به ضرورت های فنی و اجرایی و یا تأمین مجوزهای لازم برای استفاده از تكنولوژی های فرآوری محصولات نفتی به فرآورده های مورد نیاز است.
وی تاثیر مسائل سیاسی در اجرای این طرح را نیز رد كرد و خاطرنشان ساخت كه این قرارداد خارج از چارچوب های سیاسی است و هدف ما اجرای دقیق فنی و منطبق با زمان بندی تعیین شده است.
وی در مورد احتمال تحریم ایران و تأثیر آن بر مراحل اجرایی طرح نیز گفت تلاش ما اجرای به موقع طرح است و همه پیش بینی های لازم را خواهیم كرد ولی در صورت وقوع حوادث خارج از اراده مجریان و پیمانكاران نمی توان اقدامی انجام داد و به همین دلیل در همه قراردادها چنین مسئله ای پیش بینی می شود.وی تاكید كرد با امضای قرارداد، كار برای تدارك سریع اجرای آن آغاز می شود و مركز اصلی شركت برای اجرای این طرح در شهر شیراز مستقر می شود و با انجام مقدمات لازم كار آغاز خواهد شد.
●تولید بنزین
شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اجرای این طرح كه سه سال به طول می انجامد از محل منابع داخلی خود با هزینه ۲۸۰ میلیون و ۴۹۰ هزار یورو و ۹۳۸ میلیارد ریال۲۰ درصد از واردات بنزین كشور خواهد كاست. اجرای طرح های مشابهی نیز در پالایشگاه های دیگر كشور در دست بررسی و اجرا است و با هزینه های مشابهی هشت پالایشگاه دیگر كشور نیز با افزایش تولید می توانند به همین میزان از واردات كشور بكاهند و در صورت اجرای همه این طرح ها شاید تا سه سال دیگر واردات ۴ میلیارد دلاری بنزین از اقتصاد كشور حذف شود. ولی در صورت عدم كنترل مصرف كه با رشد حدود ۱۱درصد در سال، منابع كشور را به هدر می دهد طرح های توسعه پالایشگاه ها تاثیر قابل قبولی در اقتصاد كشور نخواهد داشت. بی شك توجه همزمان به افزایش تولید و بهینه سازی مصرف راه حلی غیرقابل انكار است و مسئولان مربوطه در این زمینه باید به صورت موازی و همزمان عمل كنند. در غیر این صورت افزایش تولید بنزین در كشور تنها به مصرف لجام گسیخته و هدر دادن منابع كشور می انجامد. در عین حال اگر طرح توسعه و ارتقای تولید در پالایشگاه آبادان نیز اجرا نشود این پالایشگاه دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت و از نظر تداوم فعالیت با موانع جدی مواجه خواهد شد. در مجموع اجرای طرح توسعه هریك از پالایشگاه های كشور می تواند آثار مثبتی داشته باشد ولی تاثیر آن در كاهش مصرف بدون كنترل مصرف در كشور ناممكن است.
محمدعلی توحید
منبع : روزنامه همشهری