جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

تحول اساسی در جهان پر تو انقلاب مهدوی


تحول اساسی در جهان پر تو انقلاب مهدوی
عدالت بیش از آن چه آثار بیرونی و فیزیکی داشته باشد آرام بخش تنظیم کننده متعادل و متوازن کننده انسان است صفاتی که بشر برای داشتن یک زندگی ایده آل و متناسب با شئون مختلف خود به شدت نیازمند آنها می باشد.
در طول تاریخ بشر آن چه بیش از هر چیز دیگر او را از مسیر فطری و طبیعی اش خارج و مصیبت ها و خسارت های همه جانبه ای بر او وارد کردـ به گونه ای که امروز به شدت دنبال آن می باشد ـ عدم تعادل و توازن و عدم تناسب و انطباق با فطرت الهی خود است .
عدالت خواهی و حق طلبی آن چنان تحولی در افراد و جامعه به وجود می آورد که زمینه های هرگونه ظلم فساد کفر و فقر را از بین می برد. از این رو به تدریج خواسته انسان منتظر چنین می شود :
« اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعزبها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله و تجعلنا فیها من الدعاه الی طاعتک و القاده الی سبیلک و ترزقنا بها کرامه الدنیا و الاخره »
« بارالها قطعا مشتاق دولت کریمه ات هستیم که اسلام و اهل اسلام را به وسیله آن عزیز گردانی و نفاق و اهل نفاق را به سبب آن خوار و ذلیل کنی و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به اطاعت و فرمان برداریت قرار دهی و از پیشوایان به راه هدایتت بگردانی و کرامت دنیا و آخرتت را به وسیله آن دولت روزی ما گردان . » (۱ )
چنین افرادی ویژگی ها و آگاهی هایی دارند که عبارتند از :
۱) خداپرست و تسلیم اراده پروردگار خویش می باشند .
۲) برای پیروزی و تحقق اهداف حکومت صالح عادل تلاش می کنند و علاقه مند هستند .
۳) آمادگی مقابله با دشمنان حق و عدل یعنی باطل و نفاق را دارند .
۴) وظیفه خود را که دعوت دیگران به عبودیت الله و اطاعت از اوست به صورت دائمی از خداوند می خواهند .
۵) زندگی در حکومت با عزت و کرامت الهی را ایده آل خود می دانند و ثمرات آن را برای دنیا و آخرت خود می خواهند.
با اراده قاطع و آگاهی عمیق و تسلط بر اهوا و برانفس از این افراد نیروی عظیمی خلق می شود که تمامی موانع و سدهای راه شناخت حقایق و اجرای عدالت برداشته می شود.
مدیران و مقامات حکومت عدل مهدی (عج ) و به اصطلاح یاران وی از میان این گونه افراد ظهور و بروز پیدا می کنند.
دیدگاه ها و جهان بینی انسان تعیین کننده نگرش معیارها و رفتارهای او در زندگی فردی و اجتماعی می باشد. از این رو هرگونه تغییر در تفکر و دگرگونی در اوضاع و احوال فردی و اجتماعی تابعی از تحول در بینش ها و ارزش ها است . هرگونه تغییر یا اصلاح بدون توجه به این اصل قطعا اساسی و پایدار نخواهد بود. لذا قرآن کریم می فرماید :
« ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم »
خداوند شرایط حاکم بر هیچ ملتی را دگرگون نمی کند مگر این که آن قوم و ملت تمامی آن چه را که در خود دارند(عقاید خلقیات معیارها و ... ) تغییر دهند . (۲ )
با توجه به این اصل است که افرادی ابتدا از عباد صالح (دارای صلاحیت و توان مند بر اصلاح ) حاکمان زمین می شوند و سپس به اداره آن و ایجاد تغییرات می پردازند. همچنان که قرآن کریم فرمود : و لقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصلحون (۳ )
« در کتاب زبور قطعی کرده ایم که حکومت بر زمین در نهایت از آن بندگان صالح من خواهد بود. »
حاکمان صالح و صالحان حاکم همان مظلومان و محکومان طاغوت ها و مستکبران بودند که با اراده و منت پروردگار صلاحیت رهبری و شایستگی مدیریت و حاکمیت زمین را یافته اند.
زمانی که جوامع بشری از نظر فکری اخلاقی سیاسی و بین المللی به بن بست رسیدند آمادگی پذیرش حکومت موعود را ـ که تقریبا تمامی ادیان و مکاتب به گونه ای اعتقاد دارند و انتظار می کشند ـ پیدا می کنند. اما شرایط اولیه برای تحقق جامعه جهانی عدالت گستر وجود انسان های متفاوتی است انسان هایی که زیاده طلبی ها خودخواهی ها هواپرستی ها و برتری طلبی ها راـ که ریشه تمامی مفاسد و مظالم و گمراهی ها است ـ از بین برده عبودیت و ولایت حقیقی را پذیرفته باشند. لذا اولین حرکت تحول آفرین حضرت مهدی (عج ) بالابردن سطح عقول و افکار مردم و تکامل عقلی و علمی آنان می باشد.
امام باقر(ع ) در این باره فرمود :
« اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رووس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم » . (۴ )
قرآن کریم به بیان دیگری به این تحول اشاره می فرماید :
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الورثین اراده قطعی پروردگار منت بر مستضعفین جهان و پیشوا و وارثان (حاکمان ) زمین شدن آنان می باشد . (۵ )
از جمله دلایلی که حکومت های قبل از حضرت مهدی (عج ) نمی توانند به اهداف و مقاصد خود برسند ـ حتی کسانی که واقعا می خواهند و تلاش می کنند و در این راه استقامت می ورزند ـ نداشتن مدیران و زمامداران صالح است زیرا اداره حکومت با تعدادی انگشت شمار از صلحا و مدیران امکان پذیر نیست و لذا در بعضی روایات حلقه کامله که اولین لشکر هستند را بیش از ده هزار نفر ذکر کرده اند.
زمینه سازی برای استقرار حکومت و تحقق اهداف نظام عدالت گستر تربیت انسان هایی است که بتواند هسته های اولیه امت و نیروهای اجتماعی هم آهنگ و شایسته ای باشند. براین اساس است که تغییر عقول و دگرگونی در خواسته ها و تمایلات اولین مرحله در پذیرش عدالت و حرکت در راستای عدالت خواهی و تلاش در راه حکومت عدل و مرحله بعد برداشتن موانع شناخت و رسیدن به عبودیت و صلاح می باشد.
مهدی (عج ) با برداشتن سدهای راه کمال بشر و از بیخ و بن کندن خارهای رشد انسانیت زمین را سراسر عدل وداد می کند و این تحول انقلابی جز با کشتن بیدادگران ضد دین و بشر و ستم گران و مزدوران مدعی دین و دینداری میسر نمی شود.
« ابوالولید طرائفی » از امام صادق (ع ) روایت کرده است که فرمود :
« یملاها قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و عدوانا یسبر فی اهل القبله بسیره علی بن ابی طالب (ع ) یقتل اعدالله حتی یرصی الله » (۶ )
زمین را سراسر قسط و عدل می کند همان گونه که سراسر ستم و دشمنی شده بود. درباره اهل قبله به سیرت علی بن ابی طالب (ع ) رفتار می کند دشمنان خدا را می کشد تا خدا راضی گردد . (۷ )
پاورقی :
۱ ـ مفاتیح الجنان بخشی از دعای افتتاح
۲ ـ سوره رعد (۱۳ ) آیه ۱۱
۳ ـ سوره انبیا (۲۱ ) آیه ۱۰۵
۴ ـ زمانی که قائم ما قیام کند خداوند دست او را بر سر بندگانش قرار می دهد (با اراده پروردگار) پس عقول (و افکار پراکنده و معارض ) آنان را جمع و یکی کند و اندیشه ها و آمال و آرزوهای آنان را کامل کند . (اصول کافی ج ۱ ص ۱۵ )
۵ ـ قصص (۲۸ ) آیه ۵
۶ ـ مصطفی دلشاد تهرانی دولت مهدی سیرت مهدی (ع ) به نقل از شیخ طوسی کتاب الغیبه ص ۴۸
۷ ـ ششمین گفتمان مهدویت ص ۶۱ ـ ۵۶
زمینه سازی برای استقرار حکومت مهدوی و تحقق اهداف نظام عدالت گستر تربیت انسان هایی است که بتوانند هسته های اولیه امت و نیروهای اجتماعی هماهنگ و شایسته باشند
حضرت مهدی موعود با برداشتن سدهای راه کمال بشر و از بیخ و بن کندن خارهای رشد انسانیت زمین را سراسر عدل و داد می کند و این تحول انقلابی جز با کشتن بیدادگران ضد دین و بشر و ستمگران و مزدوران مدعی دین و دینداری میسر نمی شود
اولین حرکت تحول آفرین حضرت مهدی موعود بالابردن سطح عقول و افکار مردم و تکامل عقلی و علمی آنان می باشد
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی