جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تحول اساسی در جهان پر تو انقلاب مهدوی
عدالت بیش از آن چه آثار بیرونی و فیزیکی داشته باشد آرام بخش تنظیم کننده متعادل و متوازن کننده انسان است صفاتی که بشر برای داشتن یک زندگی ایده آل و متناسب با شئون مختلف خود به شدت نیازمند آنها می باشد.
در طول تاریخ بشر آن چه بیش از هر چیز دیگر او را از مسیر فطری و طبیعی اش خارج و مصیبت ها و خسارت های همه جانبه ای بر او وارد کردـ به گونه ای که امروز به شدت دنبال آن می باشد ـ عدم تعادل و توازن و عدم تناسب و انطباق با فطرت الهی خود است .
عدالت خواهی و حق طلبی آن چنان تحولی در افراد و جامعه به وجود می آورد که زمینه های هرگونه ظلم فساد کفر و فقر را از بین می برد. از این رو به تدریج خواسته انسان منتظر چنین می شود :
« اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعزبها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله و تجعلنا فیها من الدعاه الی طاعتک و القاده الی سبیلک و ترزقنا بها کرامه الدنیا و الاخره »
« بارالها قطعا مشتاق دولت کریمه ات هستیم که اسلام و اهل اسلام را به وسیله آن عزیز گردانی و نفاق و اهل نفاق را به سبب آن خوار و ذلیل کنی و ما را در آن دولت از دعوت کنندگان به اطاعت و فرمان برداریت قرار دهی و از پیشوایان به راه هدایتت بگردانی و کرامت دنیا و آخرتت را به وسیله آن دولت روزی ما گردان . » (۱ )
چنین افرادی ویژگی ها و آگاهی هایی دارند که عبارتند از :
۱) خداپرست و تسلیم اراده پروردگار خویش می باشند .
۲) برای پیروزی و تحقق اهداف حکومت صالح عادل تلاش می کنند و علاقه مند هستند .
۳) آمادگی مقابله با دشمنان حق و عدل یعنی باطل و نفاق را دارند .
۴) وظیفه خود را که دعوت دیگران به عبودیت الله و اطاعت از اوست به صورت دائمی از خداوند می خواهند .
۵) زندگی در حکومت با عزت و کرامت الهی را ایده آل خود می دانند و ثمرات آن را برای دنیا و آخرت خود می خواهند.
با اراده قاطع و آگاهی عمیق و تسلط بر اهوا و برانفس از این افراد نیروی عظیمی خلق می شود که تمامی موانع و سدهای راه شناخت حقایق و اجرای عدالت برداشته می شود.
مدیران و مقامات حکومت عدل مهدی (عج ) و به اصطلاح یاران وی از میان این گونه افراد ظهور و بروز پیدا می کنند.
دیدگاه ها و جهان بینی انسان تعیین کننده نگرش معیارها و رفتارهای او در زندگی فردی و اجتماعی می باشد. از این رو هرگونه تغییر در تفکر و دگرگونی در اوضاع و احوال فردی و اجتماعی تابعی از تحول در بینش ها و ارزش ها است . هرگونه تغییر یا اصلاح بدون توجه به این اصل قطعا اساسی و پایدار نخواهد بود. لذا قرآن کریم می فرماید :
« ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم »
خداوند شرایط حاکم بر هیچ ملتی را دگرگون نمی کند مگر این که آن قوم و ملت تمامی آن چه را که در خود دارند(عقاید خلقیات معیارها و ... ) تغییر دهند . (۲ )
با توجه به این اصل است که افرادی ابتدا از عباد صالح (دارای صلاحیت و توان مند بر اصلاح ) حاکمان زمین می شوند و سپس به اداره آن و ایجاد تغییرات می پردازند. همچنان که قرآن کریم فرمود : و لقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصلحون (۳ )
« در کتاب زبور قطعی کرده ایم که حکومت بر زمین در نهایت از آن بندگان صالح من خواهد بود. »
حاکمان صالح و صالحان حاکم همان مظلومان و محکومان طاغوت ها و مستکبران بودند که با اراده و منت پروردگار صلاحیت رهبری و شایستگی مدیریت و حاکمیت زمین را یافته اند.
زمانی که جوامع بشری از نظر فکری اخلاقی سیاسی و بین المللی به بن بست رسیدند آمادگی پذیرش حکومت موعود را ـ که تقریبا تمامی ادیان و مکاتب به گونه ای اعتقاد دارند و انتظار می کشند ـ پیدا می کنند. اما شرایط اولیه برای تحقق جامعه جهانی عدالت گستر وجود انسان های متفاوتی است انسان هایی که زیاده طلبی ها خودخواهی ها هواپرستی ها و برتری طلبی ها راـ که ریشه تمامی مفاسد و مظالم و گمراهی ها است ـ از بین برده عبودیت و ولایت حقیقی را پذیرفته باشند. لذا اولین حرکت تحول آفرین حضرت مهدی (عج ) بالابردن سطح عقول و افکار مردم و تکامل عقلی و علمی آنان می باشد.
امام باقر(ع ) در این باره فرمود :
« اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رووس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم » . (۴ )
قرآن کریم به بیان دیگری به این تحول اشاره می فرماید :
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الورثین اراده قطعی پروردگار منت بر مستضعفین جهان و پیشوا و وارثان (حاکمان ) زمین شدن آنان می باشد . (۵ )
از جمله دلایلی که حکومت های قبل از حضرت مهدی (عج ) نمی توانند به اهداف و مقاصد خود برسند ـ حتی کسانی که واقعا می خواهند و تلاش می کنند و در این راه استقامت می ورزند ـ نداشتن مدیران و زمامداران صالح است زیرا اداره حکومت با تعدادی انگشت شمار از صلحا و مدیران امکان پذیر نیست و لذا در بعضی روایات حلقه کامله که اولین لشکر هستند را بیش از ده هزار نفر ذکر کرده اند.
زمینه سازی برای استقرار حکومت و تحقق اهداف نظام عدالت گستر تربیت انسان هایی است که بتواند هسته های اولیه امت و نیروهای اجتماعی هم آهنگ و شایسته ای باشند. براین اساس است که تغییر عقول و دگرگونی در خواسته ها و تمایلات اولین مرحله در پذیرش عدالت و حرکت در راستای عدالت خواهی و تلاش در راه حکومت عدل و مرحله بعد برداشتن موانع شناخت و رسیدن به عبودیت و صلاح می باشد.
مهدی (عج ) با برداشتن سدهای راه کمال بشر و از بیخ و بن کندن خارهای رشد انسانیت زمین را سراسر عدل وداد می کند و این تحول انقلابی جز با کشتن بیدادگران ضد دین و بشر و ستم گران و مزدوران مدعی دین و دینداری میسر نمی شود.
« ابوالولید طرائفی » از امام صادق (ع ) روایت کرده است که فرمود :
« یملاها قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و عدوانا یسبر فی اهل القبله بسیره علی بن ابی طالب (ع ) یقتل اعدالله حتی یرصی الله » (۶ )
زمین را سراسر قسط و عدل می کند همان گونه که سراسر ستم و دشمنی شده بود. درباره اهل قبله به سیرت علی بن ابی طالب (ع ) رفتار می کند دشمنان خدا را می کشد تا خدا راضی گردد . (۷ )
پاورقی :
۱ ـ مفاتیح الجنان بخشی از دعای افتتاح
۲ ـ سوره رعد (۱۳ ) آیه ۱۱
۳ ـ سوره انبیا (۲۱ ) آیه ۱۰۵
۴ ـ زمانی که قائم ما قیام کند خداوند دست او را بر سر بندگانش قرار می دهد (با اراده پروردگار) پس عقول (و افکار پراکنده و معارض ) آنان را جمع و یکی کند و اندیشه ها و آمال و آرزوهای آنان را کامل کند . (اصول کافی ج ۱ ص ۱۵ )
۵ ـ قصص (۲۸ ) آیه ۵
۶ ـ مصطفی دلشاد تهرانی دولت مهدی سیرت مهدی (ع ) به نقل از شیخ طوسی کتاب الغیبه ص ۴۸
۷ ـ ششمین گفتمان مهدویت ص ۶۱ ـ ۵۶
زمینه سازی برای استقرار حکومت مهدوی و تحقق اهداف نظام عدالت گستر تربیت انسان هایی است که بتوانند هسته های اولیه امت و نیروهای اجتماعی هماهنگ و شایسته باشند
حضرت مهدی موعود با برداشتن سدهای راه کمال بشر و از بیخ و بن کندن خارهای رشد انسانیت زمین را سراسر عدل و داد می کند و این تحول انقلابی جز با کشتن بیدادگران ضد دین و بشر و ستمگران و مزدوران مدعی دین و دینداری میسر نمی شود
اولین حرکت تحول آفرین حضرت مهدی موعود بالابردن سطح عقول و افکار مردم و تکامل عقلی و علمی آنان می باشد
۱ ـ مفاتیح الجنان بخشی از دعای افتتاح
۲ ـ سوره رعد (۱۳ ) آیه ۱۱
۳ ـ سوره انبیا (۲۱ ) آیه ۱۰۵
۴ ـ زمانی که قائم ما قیام کند خداوند دست او را بر سر بندگانش قرار می دهد (با اراده پروردگار) پس عقول (و افکار پراکنده و معارض ) آنان را جمع و یکی کند و اندیشه ها و آمال و آرزوهای آنان را کامل کند . (اصول کافی ج ۱ ص ۱۵ )
۵ ـ قصص (۲۸ ) آیه ۵
۶ ـ مصطفی دلشاد تهرانی دولت مهدی سیرت مهدی (ع ) به نقل از شیخ طوسی کتاب الغیبه ص ۴۸
۷ ـ ششمین گفتمان مهدویت ص ۶۱ ـ ۵۶
زمینه سازی برای استقرار حکومت مهدوی و تحقق اهداف نظام عدالت گستر تربیت انسان هایی است که بتوانند هسته های اولیه امت و نیروهای اجتماعی هماهنگ و شایسته باشند
حضرت مهدی موعود با برداشتن سدهای راه کمال بشر و از بیخ و بن کندن خارهای رشد انسانیت زمین را سراسر عدل و داد می کند و این تحول انقلابی جز با کشتن بیدادگران ضد دین و بشر و ستمگران و مزدوران مدعی دین و دینداری میسر نمی شود
اولین حرکت تحول آفرین حضرت مهدی موعود بالابردن سطح عقول و افکار مردم و تکامل عقلی و علمی آنان می باشد
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران غزه حسن روحانی روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا سیل آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
بانک مرکزی دولت سیزدهم حراج سکه قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران
سریال نمایشگاه کتاب کتاب مسعود اسکویی تلویزیون عفاف و حجاب سینمای ایران سینما دفاع مقدس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی گوگل کولر اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون خواب کبد چرب بیمه کاهش وزن دیابت داروخانه